Göra en egen bommlös sadel?!

Gullan86

Trådstartare
näe nu har jag suttit o letat o letat men inte hittat nåt vettigt om detta så ja gör en egen tråd.

här får ni som gjort/tänker göra en egen bommlös sadel lägga ut bilder tankar konstruktioner material m.m m.m.

vill veta allt:banana:

vad är negativit/possetivt att tillverka en själv går det överhuvudtaget? hur? och vad behöver man?

hur har ni gjort var det bra dåligt?

berätta massa nu...

detta är en tråd för oss som gillar att uppfinna/göra saker själva eller helt enkelt inte har råd med flera tusentals kronor just nu:angel:

p.s. stavade fel på bomlös haha ursäkta d.s.

Sv: Göra en egen bommlös sadel?!

Inne på distans finns det en sån här tråd. Kolla i den...

jag puttar upp denna lite så kan alla skriva lite hur de SJÄLVA GJORT EN BOMLÖS för det har jag faktiskt inte fått reda på i den tråden tyvärr står bara lite hur en människa gjorde sin...

men är det verkligen bara en människa här på buke som gjort en egen bommlös eller en enklare provisorisk kanske?

näe ingen shit konstigt...jaja då blir jag den första(andra) då=)

Jag tycker inte att det är så konstigt att du inte hittar någon som gjort en bomlös sadel. Sy i läder är det inte många som har vare sig kunskapen eller utrustningen till att göra. Om du istället frågar om det finns några som gjort sina egna barbackasadlar så får du kanske några fler svar. De är ju oftast sydda i någon slags textil, och det är ju fler som klarar av det.

Nej, sy i läder lämnar jag till sadelmakarna :D!

haha okej jo det förstås det svåraste jag tycker är att hitta material som inte är av tyg...men man kan väl göra en bomlös i tyg oxå?

men då frågar jag om det är nån som gjort en barbacka sadel då?

Det har ju funnits såna till salu innan. Finns säkert om man letar.. Tror tom det var uppe en tråd om dem på buke. Sen ju onekligen enkelt ut att sy.

Sålänge du inte är en sadelmakare tycker jag inte du ska ge dig på att göra en egen sadel. Bomlös som bom....

det finns en mening med sadelmakarutbildningar. det är svårt att göra sadlar, och för att inte skada sin häst eller sig själv bör man nog ha den kunskapen som krävs. (amatörer på nätet som byter erfarenheter räknas inte som proffessionell kunskap.)

Jag undrar om det går att på något vis plocka ut bommen ur en vanlig begagnad sadel? Har en väldigt bred häst och inte pengar till ny sadel. Just nu är det barbackapad som gäller, något annat har jag inte hittat.
Går det, och kan man göra det själv?
Någon som har någon tanke kring detta?

Jag tycker hon skriver mycket om hur hon gjorde sin. Skicka ett PM och be om utförligare beskrivning, du får säkert svar.

Men ska jag vara helt ärlig så tycker jag du går för långt om du gör din egen sadel. Du har redan gjort en egen sele, varför lämnar du inte saker till experterna?

jag skulle aldrig få för mig att göra en bomsadel...men en bomlös har en helt annan igentligen enkel konstruktion och 8000kr för en bomlös bara för att de är så "nya" och poppulära tycker jag är lite väl att ta i....men jag har ett begagnatköp på gång istället.

det har jag oxå tänkt på vet en som ´håller på att göra en sadel på så sätt men hon vill inte riktigt avslöja hur hon gör hennes råd var att ta reda på hur en sadel är uppbyggd först och sen ta isär den....för det går det gör det=)

Precis, köper man begagnat kan man spara mycket pengar! Satsa på det.

jo köper jag den jag fundrar på sparar jag ev 2000kr från nyskick iaf...
kolla min andra tråd så får du se sadlarna jag funderar på o vad du tycker de ska ligga på för pris...

så förbannad på begagnad försäljningen nu blivit lurad så många gånger...kommer därför ta upp min ide att göra en egen bomlös igen...det som är förändrat sen innan denna jobbiga historia är iaf att jag nu kan mkt mkt mer om konstruktioner, material m.m m.m.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här... 2
Svar
32
· Visningar
3 249
Senast: ameo
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 602
Senast: videnlis
·
P
Utrustning Någon här som gjort en egen sadel? Jag skulle gärna vilja se bilder på "hemmabyggda" sadlar och gärna få reda på hur de är uppbygga &...
Svar
5
· Visningar
2 652
Senast: apocalypsen
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 140
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V