P
Pandora
Sv: Göra en egen bommlös sadel?!
Det går inte, jag frågade min mamma (som är utbildad sadelmakare, men har lagt av) men tydligen är bommen fäst i sadeln så att det inte går att ta ut den, själv iallafall.
Gullan86:
Jag håller på att göra en barbackapad som jag ska fästa min barbackagjord i. Den lämnar då ryggraden fri och fördelar trycket bättre, så att jag kan använda den ibland vid uteritter utan att det blick punkttryck. Den är aavaancerad
med mjukt bakvalv och framvalv (vadderat) så att man sitter skönt. Iof gör mamma nästan hela jobbet, men liiite gör jag själv
Jag kan lägga upp bilder/skisser senare om du vill? Men jag tycker inte att man ska använda den jämt, utan mer som ett komplement ibland till sadeln vid mysiga uteritter då man vill komma nära hästen.
Rava skrev:Jag undrar om det går att på något vis plocka ut bommen ur en vanlig begagnad sadel? Har en väldigt bred häst och inte pengar till ny sadel. Just nu är det barbackapad som gäller, något annat har jag inte hittat.
Går det, och kan man göra det själv?
Någon som har någon tanke kring detta?
Det går inte, jag frågade min mamma (som är utbildad sadelmakare, men har lagt av) men tydligen är bommen fäst i sadeln så att det inte går att ta ut den, själv iallafall.
Gullan86:
Jag håller på att göra en barbackapad som jag ska fästa min barbackagjord i. Den lämnar då ryggraden fri och fördelar trycket bättre, så att jag kan använda den ibland vid uteritter utan att det blick punkttryck. Den är aavaancerad
Senast ändrad av en moderator: