Göra en egen bommlös sadel?!

Sv: Göra en egen bommlös sadel?!

Rava skrev:
Jag undrar om det går att på något vis plocka ut bommen ur en vanlig begagnad sadel? Har en väldigt bred häst och inte pengar till ny sadel. Just nu är det barbackapad som gäller, något annat har jag inte hittat.
Går det, och kan man göra det själv?
Någon som har någon tanke kring detta?

Det går inte, jag frågade min mamma (som är utbildad sadelmakare, men har lagt av) men tydligen är bommen fäst i sadeln så att det inte går att ta ut den, själv iallafall.

Gullan86:
Jag håller på att göra en barbackapad som jag ska fästa min barbackagjord i. Den lämnar då ryggraden fri och fördelar trycket bättre, så att jag kan använda den ibland vid uteritter utan att det blick punkttryck. Den är aavaancerad :d med mjukt bakvalv och framvalv (vadderat) så att man sitter skönt. Iof gör mamma nästan hela jobbet, men liiite gör jag själv :angel: Jag kan lägga upp bilder/skisser senare om du vill? Men jag tycker inte att man ska använda den jämt, utan mer som ett komplement ibland till sadeln vid mysiga uteritter då man vill komma nära hästen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller på med ett projekt med att göra om en bomsadel till bomlös. Har tagit ur bommen och format sitsen i diverse lager av skumplast (fast sådan). Har tagit ett riktigt tjockt och styvt läder och lagt emellan sitsen och bossorna och fäst sadelgjordstropparna och stigläder"fyrkanten" i den. Har inte sytt ihop det hela än, för jag ska beställa ny sadelull och stoppa om bossorna i samma veva, så jag har inte gjort klart den än. Men jag har provridit i den en gång (la de lösa delarna på hästen å spände sadelgjorden medan sitsen låg lös på) Verkar bli skön!

Har tidigare sytt en bomlös i yllefilt. Den har ryggkanal, bossor och är faktiskt helt perfa i min smak. Enda nackdelen är att den är väldigt bred att sitta på, då hästen redan är bred, och jag gjort ordentliga "bossor" för att skapa tryckutjämning. Men jag har aldrig kännt mig så stadig, bekväm och lodrät i någon sadel tidigare än i min.... Å hästen klagar inte heller! ;-)

Men jag är väldigt intresserad av sadelmakeri så jag kan inte låta bli att experimentera vidare... Innan dessa "sadlar" gjorde jag barbacka paddar som passar ihop med en sk Ridgjord. Också väldigt trevligt att rida med, bortsett från den stolsits man placeras i....

Eftersom jag har en hopplöst rund, bred, kort och ganska svankig häst så har jag letat och letat i sadeldjunglen men gått bet... Och därmed tagit saken i egna händer, så som jag nu till min stora glädje upptäckt att även andra gjort!

Nog sitter lädret väl fasthäftat i bommen, men med envishet och mkt pillande så fick jag loss lädret. Nemas problemas! :-)

Puttar tråden lite och undrar hur det går med alla projekt av egna bomlösa och barbackapaddar!

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här... 2
Svar
32
· Visningar
3 249
Senast: ameo
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 602
Senast: videnlis
·
P
Utrustning Någon här som gjort en egen sadel? Jag skulle gärna vilja se bilder på "hemmabyggda" sadlar och gärna få reda på hur de är uppbygga &...
Svar
5
· Visningar
2 652
Senast: apocalypsen
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 140
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V