Göra läder mörkare

Sv: Göra läder mörkare

Vad ska man smörja med om man vill att (brunt) läder ska bli mörkare?

har hört att man kan lägga lädret i i olja, vet dock inte om de fungerar för jag ahr alsrig försökt. Vet inte heller vilken slags olja, kanske svart ekololja.
Lycka till

Ekol olja har ju sönder lädret.. :crazy:

Och jag vill inte ha det svart, bara mörkare brunt!!

Ekol olja har ju sönder lädret.. :crazy:

Och jag vill inte ha det svart, bara mörkare brunt!!

Det blir mörkare om du lägger det i vanlig ekololja, alltså det är väl inte så jätte bra ekol men det är ju inte så att tränset ramlar sönder bara för att du använder det en gång:angel: Fast jag har bara gjort det med träns under 500 kr (tabacco) för att få det lite mörkare, om du har 2000:- träns så kanske inte:D

Tränset håller ännu och bär inga spår av den omilda behandligen med ekol:o

Senast ändrad av en moderator:

på många burkar/flaskor står det "kan göra lädret mörkare"
prova och se vad som händer...
smörja är ju inget fara om man gör en gång för mkt...

en fråga bara varför skulle ekol oljan ha sönder läder för det är ju till för länder ju!???:confused:

har dåå aldrig haft problem med det men med vanlig smörj i burk då det har gnisslat om sadeln efteråt men med olja tex ekol har det varit kanon bra!:banana: :banana:

Vet inte, men du kanske kan fråga någon som håller på med läder (sadelmakare eller liknande ) om det finns något speciellt man kan använda eller hur man ska göra för att få lädret mörkare samt vart man får tag i det osv. Jag skulle inte mixtra för mycket själv, synd om det inte blir som man har tänkt sig.

dom fräter sönder tråden för oljan innehåller nått mysko.
läs i den nålade lädervårds tråden

Ko-Cao-Line som bland annat Börjes säljer är ett fett som gör läder mörkare. Är faktiskt ett mycket bra fett över huvud taget som går in bra i lädret. Det i sin tur gör att lädret mörknar lite, "ser vått ut" om du förstår hur jag menar. Fettet är dessutom lite rödbrunt till färgen vilket också gör att ljust läder mörknar.

Ljust äder blir mörkare av bara vanligt vatten o användning, så ge det lite tid o smörd det ofta med rikligt med vatten så blir det nog bra, olja o fett (effax typ) hjälper till. :)

När flyttar du till sverige?

jag har använt vanligt läderbalsam och mitt bruna läder har blivit mörkare av det..

f.ö så har jag också hört att sömmarna kan släppa/förstörs om man behandlar med ekololja, men jag sj har jag aldrig vart med om det.

de flesta smörjprodukter gör lädret lite mörkare men det kan ta ett par år... angående ekololja tycker jag att det har en tendens att stänga in lädret i en hinna som låter varje mikroskopisk kvarbliven smuts gro in ordentligt.

Mm smörjar för fullt med min effax-burk! :D Men det är inte allt läder som verkar bli mörkare faktisk. Konstigt.

Snaaart hoppas jag!!!! Allt tar sån tid, inget går efter schemat.... :p

du har säkert sett hur mörkt mitt Dyon GG träns har blivit, det har jag smörjt med Absorbine Horsemans One Step.

ser ut som smör, men rengör utan att kladda, o fort går det! (perfekt när man smörjer 10 träns/dag!)
när man smörjt färdigt o det torkat in ska man "polera" med en mjuk trasa så blir det skinande rent!

Ja, det tror jag att jag sett, har du nån bild så jag får kolla igen? :)

Så det båda rengör och fettar in?

Jag smörjde hela min fula ljusbruna sadel med tjärsalva den blev jättefin och luktade gott länge också. Jag tycker om tjär lukt. Fick komma ihåg att rida med svarta ridbyxor hela tiden bara. Mina fina ljusbruna ridbyxor blev förstörda.

icon_eek.gif

Liknande trådar

Utrustning Har någon tips på mjuka ridkängor? Gärna i läder. Mina fötter är tyvärr superkänsliga och jag får lätt skavsår eller ont, alltså är...
Svar
0
· Visningar
144
Senast: NilHe
·
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
145
Senast: Islaend
·
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
268
Utrustning Köpte ett begagnat träns, och hela tränset hade fått sig ett oljebad! 🫣 Där det bara är läder har jag lyckats få det ok genom att...
Svar
5
· Visningar
892
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka