Bukefalos 28 år!

Gotländska pälsfår!! skinnberedning osv.

_Skifting_

Trådstartare
Hej hej!!

Har precis fått hem tre stycken uuuuur söta gotländska pälsfårstjejer..
Finns det någon fler med denna ras??
Hur är de tycker ni??

Ang. pälsen... Efter klippning, finns det någonstans man skickar ullen, till någon förening eller dyl. som kanske gör eget garn osv med det??
Känns så onödigt att kasta om någon vill ha det... :D

Vet någon hur man bereder skinn?? Alltså detta med saltning osv?? Så man får ett bra skinn efter slakt.. skulle gärna vela pröva på detta själv, då vi kommer slakta lamm efter varje år (japp, vi letar hane)..

såå.. allt ni kan komma på ang. dessa underbar individer!!
 
Sv: Gotländska pälsfår!! skinnberedning osv.

Jag vet någon som vill ha ullen. Skickar ett PM :) Tyvärr kan jag inte svara på dina andra frågor.
 
Sv: Gotländska pälsfår!! skinnberedning osv.

Tranås skinnberederi gör bra skinn och hurvuvida ullen är något att ha beror ju helt på vad det är för lock, ullkvalitet, när de är klippta och hur de är klippta.

Det föredras ju att ullen dels är ren och absolut att den är tovfri + att det är en stor fördel om den är klippt i ett skär och gärna att den är i ett stort sjok och korrekt paketerad efter klippning.
 
Sv: Gotländska pälsfår!! skinnberedning osv.

hej och tack för svar!!

Ullen har löst sig, och tranås (hette det det), är jag inte intresserad av.. Jag vill ju själv... :devil::rofl:
vet du eller ni något om hur man gör vid skinnet själv?? Garvar osv??
 
Sv: Gotländska pälsfår!! skinnberedning osv.

Först ska alla hinnor, fet etc, skrapas bort från hela skinnet, så att man kommer ner till läderhuden. Därefter ska skinnet badas i en mix av vatten, alun, myrsyra och salt ett antal dagar och det måste täcka absolut varenda millimeter av skinnet. Om inte så kommer de delar som inte blivit beredda att surna, vilket också blir fallet om man inte får bort alla hinnor, fett etc.

Efter badet så kommer det jobbigaste = mjukgöringen, då ska skinnet mkt regelbundet bearbetas med mjukgöringsmedel (vad man nu än väljer till det) under hela tiden fram tills det är torrt. Gör man inte detta får man ett skinn som är hårt, sprött och torrt = inte hållbart.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp