Gough eller chambon

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare plommomgurkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 383
P

plommomgurkan

Jag är bara nyfiken på vilken ni tycker är bäst? När man kanske har en häst som gärna vill titta på stjärnorna så fort man tar lite i tyglarna:D
Funderar nämligen på att använda lite hjälptyglar typ 2 ggr i veckan när jag rider för tränare

Sv: Gough eller chambon

Att hästen börjar kika på stjärnorna så fort man tar lite i tyglarna indikerar på att problemet kan vara att hästen inte har förtroende för ryttarens hand, och värjer sig för den.

Just i den situationen skulle jag hellre rekommendera att du skippar hjälptyglarna, och istället försöker LÖSA detta problem just när du har tillfälle att träna för tränaren och få dennes hjälp!

Att träna fram en god, fast hand med lagom kontakt där hästen kommer fram till bettet frivilligt är grunden för att få en genomskolad och lydig häst, oavsett vilken inriktning man utövar.

Andra tänkbara fysiska problem som kan ge liknande besvär är att bettet inte passar, att hästen har vassa kanter på tänderna som behöver åtgärdas av hästtandläkare/veterinär, eller att den har en låsning i halskotpelare/rygg som gör att den värjer sig för att gå i korrekt form för att undvika obehag.

Men börja med det enklaste och se om det är handen/bettet hästen reagerar på.

Åh tack så mycket då ska jag strunta i hjälptyglarna. Jag har bara haft honom ett litet tag så det kan ju vara så att vi inte riktigt lärt känna varandra ännu. Jag vet att ryggen är ok men jag ska be vet kolla honom för hon ska ju ändå vaccinera honom. Tack igen är så glad när man får hjälp är ju första gången för mig å det är ju så mycket som kan störa.:bow:

Som sagt, när du ändå får ut tränare som kan hjälpa till att lösa problemen - nyttja då den hjälpen med att lösa grundproblemen till att börja med, så blir det såååå mycket trevligare sen.

Lycka till - det är alltid kul med ny häst!

Liknande trådar

Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar... 2
Svar
22
· Visningar
1 424
Senast: animalasia
·
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
990
Senast: skogaliten
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 756
Senast: cewe
·
Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
372
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka