Hur blir man en bra ridskoleryttare?

Bukefalos 30 år!

Du har rätt, det är verkligen jättesvårt att rida olika hästar som inte rids kontinuerligt på samma sätt resten av veckan! En sak jag tänkt på är att fysträna mer så att min sits och möjlighet till inverkan stärks även resten av veckan genom träning av ex höfter, bål och balans.
Jag är ju återvändande ridskoleryttare efter ett 7 årigt uppehåll.
Började inte rida igen förrens jag tränat upp mig avsuttet ett halvår (styrka, tabata och core) och den avsuttna träningen har gjort mig till en så mycket bättre ryttare än vad jag var när jag slutade.

Ville bara skriva en kort uppdatering om hur nyttiga alla tips här har varit för mig, tack alla som svarat!

Jag tränar avsuttet mer målmedvetet, har hunnit med ett par otroligt inspirerande clinics, antecknar efter varje ridpass och låter en AI hjälpa mig analysera anteckningarna för att hjälpa mig se återkommande mönster i relation till mina lärande- resp prestationsmål. Känns faktiskt riktigt kul att vara ridskoleryttare nu. Utveckling är fortfarande viktigt för mig men jag har en annan bild av hur jag når mina mål. Startade dessutom en LB:1 med en av favoriterna på ridskolan och belönades med 69% :)

Liknande trådar

• Är du en ”ridskoleunge”?
  • Träning, råd
  • Byta till islandshäst?
  • Lära äldre häst att gå på tygeln

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat