Piglet82

Trådstartare
Efter en mindre kul upplevelse då lille hund försvann i 1,5 dygn i okänd miljö (klättrade ur en hästbox i ett okänt stall i okända omgivningar medan husse och matte var på turridning) vill vi nu investera i en bra gps.
Någon som har tips på en vettig, bra räckvidd, lång batteritid och tillräckligt liten för att funka till dp/chihuahua korsning på ca 3,5kg?
Pris är mindre avgörande, då han var borta var jag redo att ge vad som helst för att få honom tillbaka..
Det verkar som de bästa trackers för hund är av jaktvariant, men de är ju alldeles för stora för vår.. Någon som vet om det finns typ smartklocka man kan sätta på en sele eller liknande?
Personliga erfarenheter av olika enheter skulle uppskattas, både positiva och negativa!
 
Efter en mindre kul upplevelse då lille hund försvann i 1,5 dygn i okänd miljö (klättrade ur en hästbox i ett okänt stall i okända omgivningar medan husse och matte var på turridning) vill vi nu investera i en bra gps.
Någon som har tips på en vettig, bra räckvidd, lång batteritid och tillräckligt liten för att funka till dp/chihuahua korsning på ca 3,5kg?
Pris är mindre avgörande, då han var borta var jag redo att ge vad som helst för att få honom tillbaka..
Det verkar som de bästa trackers för hund är av jaktvariant, men de är ju alldeles för stora för vår.. Någon som vet om det finns typ smartklocka man kan sätta på en sele eller liknande?
Personliga erfarenheter av olika enheter skulle uppskattas, både positiva och negativa!
Många använder airtags, men det krävs att det finns iPhone i närheten för att det ska fungera (vet inte vad som menas med ”närhet” mer exakt men det går säkert att ta reda på).
 
Många använder airtags, men det krävs att det finns iPhone i närheten för att det ska fungera (vet inte vad som menas med ”närhet” mer exakt men det går säkert att ta reda på).
Den ser ut att ansluta via blåtand med en räckvidd på bara upp till 100m vid optimala förhållanden, vi har dessutom Androidmobiler, men tack för tips!
Vår hund är rätt snabb på fötterna och sågs 6km från platsen han försvann på under en timme, trots oländig och okänd norrländsk terräng. Han hänger ofta med på långa offroad cykelturer och är ganska så vältränad, han har aldrig visat tendenser på att dra iväg tidigare och är inga problem att ha lös.. men nu misstänker jag att han försökte sig på att spåra oss och hästarna O_o
Vi korsade dock rejält strömmande vatten ca 40min efter start och jag tror att han tappade vårt spår där.. en av ledarna såg honom inte så långt ifrån vattnet då hon vände tillbaka för att söka. Jag fick skjuts med bil tillbaka till gården för att söka därifrån. En av de värsta upplevelserna jag haft i livet när jag fick veta att han tagit sig ut :cry:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp