skogstomten

Trådstartare
Nu har jag stökat på nog i skogen,
idag var droppen. :o

Suttit och försökt läsa mig till lite,
men det blir bara gojja i hjärnan.

Om man bor i Västernorrland,
behöver något så man kan se vart tusan man är,
när man nyfiknat sig lite för mycket ute i skogen.
Vad finns det då att välja på?

Sv: Gps?

Jag har en Garmin och tycker att den funkar bra. Man behöver stoppa in en ny karta i den bara. Kartan som täcker mellersta och södra norrland kostar 1500 kr. Inte billigt alltså. Men då får man in Lantmäteriets karta i 50:000 direkt i GPS'en. Aldrig vilse igen.

Tomtom gör jättebra gps'er för bilar. Men de gör inte bärbara skogsvarianter. Det jag tycker är bra med Garmin är bla att man får in den vanliga gröna kartan, den är stryktålig och ett par batterier räcker väldigt länge. Sen är det ju bara att byta karta/sjökort beroende på var man vill använda den. Det ingår också ett gratisprogram så att du kan se kartan i datorn.

Garmins kartor är väldigt bra men helsefyret vad de är dyra. En karta över 1/4 av landet (indelat i norra norr, södra norr, svea, göta) kostar lika mycket som en GPS i mellansegmentet. Är man däremot en synnerligen omoralisk och sniken människa så finns de ju att få tag på på typ sjörövarbukten. Säger det bara så att folk vet att de ska hålla sig borta därifrån, en ren varning för frestelsen alltså.

Om man inte använder kartan så ofta och vill komma billigt undan kan en mobiltelefon med GPS-funktion och Google Maps vara ett bra alternativ.
Men programmet laddar ner en hel del, vilket kan ge höga kostnader om man använder det mycket och har ett abonnemang där nedladdning är dyrt.

Om man nöjer sig med en noggrannhet på någon kilometer behöver telefonen inte ens ha GPS. Det räcker med att installera Google-Maps-programmet på telefonen. Det laddar ner en karta eller flygfoto för området där man är, så får man själv lista ut sin exakta position. Det kan räcka långt om man vet var man är och till exempel bara vill hitta en genväg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi ska flytta ut på landet och har en innekatt (exotic) som jag funderar på ska börja få gå ut dagtid då vi bor lång ifrån en väg och...
Svar
3
· Visningar
301
Senast: Keb71
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla... 2
Svar
24
· Visningar
2 132
Senast: Twihard
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
2 150
Senast: Mia_R
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så... 5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 651
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka