Kulfång i jakt - hur funkar det egentligen?

Ja det förstås. Ursäkta för att jag tar upp körkortet som exempel igen (då en del inte tycker att det är jämförbart), men det är lite samma sak där. Gör man fel så tas tillståndet ifrån en.
Men problemet i dessa fall är att när något fel händer så kan det ha ett dödlig utgång. Vilket gör att jag känner att det borde finnas någon slags kontroll så att man kan hindra något från att hända? I bägge fall.

Inte bara bland jaktlagen då alltså.

Kanske inte praktiskt dock. Speciellt med tanke på hur många som har körkort! För att ta jämförelsen.
Man kan aldrig hindra något att hända med 100%-ig säkerhet. Allt handlar om att minimera risker, och att styra vilka de riskerna kommer att vara, vilka som berörs av dem, när och hur.

Sen väljer samhället att lägga de riskerna på olika nivåer, dels beroende på hur allvarliga konsekvenserna blir om något skulle hända, dels beroende på hur viktiga aktiviteterna är att utföra av diverse skäl.

När det gäller vådaskott vid jakt är, som sagts, riskerna för någon utomstående att skadas redan väldigt låga. Samtidigt som en viss mängd jaktkunniga är något som vi måste ha för att kunna fylla uppgifter som eftersök och skyddsjakt.

En total nollrisk är en teoretisk konstruktion som inte är rimligt att knyta upp resonemangen om vad man borde eller inte borde få göra. Om man ska minska risken för "random allmänhet" att skadas finns det massor av andra aktiviteter som det skulle vara effektivare att skärpa reglerna kring än just jakten.
 
Man kan aldrig hindra något att hända med 100%-ig säkerhet. Allt handlar om att minimera risker, och att styra vilka de riskerna kommer att vara, vilka som berörs av dem, när och hur.

Sen väljer samhället att lägga de riskerna på olika nivåer, dels beroende på hur allvarliga konsekvenserna blir om något skulle hända, dels beroende på hur viktiga aktiviteterna är att utföra av diverse skäl.

När det gäller vådaskott vid jakt är, som sagts, riskerna för någon utomstående att skadas redan väldigt låga. Samtidigt som en viss mängd jaktkunniga är något som vi måste ha för att kunna fylla uppgifter som eftersök och skyddsjakt.

En total nollrisk är en teoretisk konstruktion som inte är rimligt att knyta upp resonemangen om vad man borde eller inte borde få göra. Om man ska minska risken för "random allmänhet" att skadas finns det massor av andra aktiviteter som det skulle vara effektivare att skärpa reglerna kring än just jakten.
Sant, sant. Du beskriver det bra.

Jag startade tråden mest som undran över hur kulfånget funkade, och blev positivt överraskad över reglerna och hur stränga de är för att man ska skjuta säkert.
Sedan blev det väl lite i affekt att jag muttrade över hur det ändå blir enstaka olyckor trots reglerna 😅 ber om ursäkt för det!

Funderade då sedan om det finns något mera man kan göra, som kontroller.

Men helt 0 är nog inte möjligt, som du säger. Olyckor händer.
 
I områden där det kan dyka upp folk väljer man ofta en vinkel som gör att skottet kommer riktas neråt, mot mjuk mark. Tex genom att stå på en liten höjd eller i jakttorn, med uppsikt över fält eller glänta där andra inte kan dölja sig.

"Skog" är i de allra flesta delar av landet inte att anse som tillräckligt kulfång.
Tack särskilt för din förklaring, jag tänkte att man står och skjuter på typ platt mark (som på en skyttbana), och därför funderade över hur man kunde vara säker på kulfånget. Tänkte inte på att man anpassar sig efter hur terrängen ser ut och ställer sig högre upp! :idea:

Men de flesta skogar i Sverige är väl skogsmarker som man tar ved från och därmed vill ha ganska platta för att kunna köra på dem med skogsmaskinerna? Måste vara knepigt på sina ställen att kunna få till kulfång. Speciellt när man inte kan välja sitt ställe så bra under eftersök 😱
 
Apropå eftersök när en jägare letar efter skadat vilt... Hur kan man planera för kulfånget i såna situationer? Låter jätteknepigt! Samtidigt som man vill avsluta lidandet så fort som möjligt :crazy:

Jag är medveten om att det finns ställande jakthundar men de tänker väl inte på sånt som kulfång, hur går det då till? 🤔
 
Ja det förstås. Ursäkta för att jag tar upp körkortet som exempel igen (då en del inte tycker att det är jämförbart), men det är lite samma sak där. Gör man fel så tas tillståndet ifrån en.
Men problemet i dessa fall är att när något fel händer så kan det ha ett dödlig utgång. Vilket gör att jag känner att det borde finnas någon slags kontroll så att man kan hindra något från att hända? I bägge fall.

Inte bara bland jaktlagen då alltså.

Kanske inte praktiskt dock. Speciellt med tanke på hur många som har körkort! För att ta jämförelsen.
Om vi då stannar kvar i den jämförelsen. Om du gör fel när du kör bil så tas inte körkortet ifrån dig. Du kan vara hur olämplig som helst och utsätta andra människor för livsfara varje dag utan att bli av med körkortet. Det är först när en polis uppmärksammar felet eller du orsakar en olycka som körkortet kan dras in. Ändå är det nog inte rimligt att staten skapar ett kontrollsystem för att årligen avgöra om man är fortsatt lämplig som förare.

Det går inte att ha kontroller och uppföljningar för allt. Inte ens för allt som är potentiellt farligt.
 
Hur långt går en kula om det inte finns något alls som stoppar och den fortsätter tills den liksom trillar ner på backen av att farten tar slut?
 
Apropå eftersök när en jägare letar efter skadat vilt... Hur kan man planera för kulfånget i såna situationer? Låter jätteknepigt! Samtidigt som man vill avsluta lidandet så fort som möjligt :crazy:

Jag är medveten om att det finns ställande jakthundar men de tänker väl inte på sånt som kulfång, hur går det då till? 🤔
Vid eftersök kan man bryta mot en del regler. Det viktigaste är att så snabbt som möjligt avsluta ett eventuellt lidande. Men det innebär också oftast att man skjuter på mycket korta avstånd. Under eftersök får man t ex använda fordon och belysning. Samtidigt kan en jägare aldrig avlossa ett skott som skulle kunna utsätta andra för risk.
 
Om vi då stannar kvar i den jämförelsen. Om du gör fel när du kör bil så tas inte körkortet ifrån dig. Du kan vara hur olämplig som helst och utsätta andra människor för livsfara varje dag utan att bli av med körkortet. Det är först när en polis uppmärksammar felet eller du orsakar en olycka som körkortet kan dras in. Ändå är det nog inte rimligt att staten skapar ett kontrollsystem för att årligen avgöra om man är fortsatt lämplig som förare.

Det går inte att ha kontroller och uppföljningar för allt. Inte ens för allt som är potentiellt farligt.
Fast å andra sidan så finns bilar bara på vägarna och där finns det fartkameror och poliser som spanar efter folk som kör olämpligt. Poliskontroller finns ju faktiskt.
Medan jakt så kan det ske i nästan vilken skog som helst (de som är tillräckligt stora) och det är inga poliser ute i skogen när det är jakt och kontrollerar dessa jägare.
 
I optimala förhållanden och flack mark upp till drygt 5 km. Men precis som @Gnist skriver, det beror på kaliber, vinkel, väderförhållande etc.
Så mycket. Så det finns inte ens i teorin möjligheten att man som alternativ kan ha tillräcklig koll på vad som finns runt och bakom i ett tillräckligt öppet landskap?

Hur gör folk som jagar i platta landskap, typ svin på åkerslätter?
 
Tack särskilt för din förklaring, jag tänkte att man står och skjuter på typ platt mark (som på en skyttbana), och därför funderade över hur man kunde vara säker på kulfånget. Tänkte inte på att man anpassar sig efter hur terrängen ser ut och ställer sig högre upp! :idea:

Men de flesta skogar i Sverige är väl skogsmarker som man tar ved från och därmed vill ha ganska platta för att kunna köra på dem med skogsmaskinerna? Måste vara knepigt på sina ställen att kunna få till kulfång. Speciellt när man inte kan välja sitt ställe så bra under eftersök 😱
Eftersök är såklart ännu svårare med kulfång. Jakttornen gör att skytten kommer upp från mark och får en annan vinkel. Jakttornen fyller flera funktioner, kulfånget ett, tydligt anvisad plats en annan tex.
 
Så mycket. Så det finns inte ens i teorin möjligheten att man som alternativ kan ha tillräcklig koll på vad som finns runt och bakom i ett tillräckligt öppet landskap?

Hur gör folk som jagar i platta landskap, typ svin på åkerslätter?
Jakttorn för att få en annan skjutvinkel. Ståendes på marken så kräver det såklart väldigt bra koll på omgivningen om skott ska avlossas där terrängen är helt flack.
 
Jakttorn för att få en annan skjutvinkel. Ståendes på marken så kräver det såklart väldigt bra koll på omgivningen om skott ska avlossas där terrängen är helt flack.
Är det delvis därför de gärna vill ha matplatser då, för att man måste ha djuren till vart man ordnat så att man kan skjuta?
 
Vad är det som avgör om djuret behöver avlivas under ett eftersök? Jag tänker om man tex krockar med ett djur som haltar iväg och man är inte säker på hur skadat det är. Djuret i fråga kan ju klara sig hur långt som helst utan att man får syn på det och kan se om den är tillräckligt skadad. Tänker att om den klarar sig en bit så låter man den vara eller tittar man efter blod..?
 
Jakttorn för att få en annan skjutvinkel. Ståendes på marken så kräver det såklart väldigt bra koll på omgivningen om skott ska avlossas där terrängen är helt flack.
Tänkte fråga hur folk gör i fjällen då jag tänkte att där har jag inte sett jakttorn... Bara det att fjällen är ju ganska känt för att inte vara så flackt :angel::rofl:
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 587
Senast: Kraxa
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 337
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 801
Senast: Luff
·
Övr. Hund Först och främst vill jag bara poängtera att jag inte är ute efter en jakthund och att jag anser att hundarna ska användas till det de...
Svar
19
· Visningar
1 537
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp