Bukefalos 28 år!

Gradering av höfter

Solis

Trådstartare
Jag undrar om någon skulle kunna förklara graderingen av höfter? Vet att det finns A,B,C och D, kanske fler? Vad betyder varje bokstav?
Sist jag behövde bry om mig om höfter hette det ua, 1, 2 eller 3. Att jag vill veta nu beror på att vi snart "blir med valp". :)
 
Sv: Gradering av höfter

Jag håller på att kolla efter valp, och ha tittat mycket på stamtavlor. Vad jag ställer mig frågande till, är att på vissa så står det HD 0? Vad betyder det :confused: ?

Betyder det att HD inte är kollat, eller att HD är UA? För oftast om HD inte är kollat, så står det ju ett streck i den informationsrutan?
 
Sv: Gradering av höfter

Är det föräldrarna som har HD 0 eller är det hundar längre bak i stamtavlan? Jag har inte sett HD 0 men man skulle ju, precis som du, kunna fundera om det betyder icke testade höfter eller excellenta höfter?
För att få registrera valparna måste väl föräldrarna ha godkända höfter (A eller B)?

Kanske någon insatt person vet vad HD 0 betyder?
 
Sv: Gradering av höfter

Är det föräldrarna som har HD 0 eller är det hundar längre bak i stamtavlan? Jag har inte sett HD 0 men man skulle ju, precis som du, kunna fundera om det betyder icke testade höfter eller excellenta höfter?
För att få registrera valparna måste väl föräldrarna ha godkända höfter (A eller B)?

Kanske någon insatt person vet vad HD 0 betyder?

HD 0 = HD röntgen utan anmärkning.
 
Sv: Gradering av höfter

Tack! :bow:

Förvirringen är utredd. HD 0 tillhör väl det "gamla" systemet? Min första collietik hade tyvärr en 2:a på höfterna, har inte vågat röntga de följande 2 tikarna. Vår första hane har B på höfterna vilket tydligen är godkänt. Vi ska ta mod till oss och röntga valpen om 1 år eftersom vi hoppas att hon så småningom ska kunna bli mamma. :love:
 
Sv: Gradering av höfter

en kompis jobbar som vet och hon och kolegorna har tittat igenom rönkenplåtarna flera gånger och det finns ingen skillnad på a och b .....
 
Sv: Gradering av höfter

Tidigare kunde man ju få någon stjärna el. dylikt om hunden hade "utmärktare" höfter än rasen normalt hade. Tror att det skrevs ua*, det är kanske det som idag är A&B.
 
Sv: Gradering av höfter

Betyder inte UA* "excellenta höfter" medan A o B betyder "godkända höfter"?
 
Sv: Gradering av höfter

Jag är med, är lite morgontrött :idea:

Finns det något A* nu om hunden skulle ha excellenta höfter, eller det är kanske A som står för det medan B alltså är godkända höfter. Vet du varför man har ändrat beteckningar?
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 460
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 076
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 045
Senast: Badger
·
Hundhälsa Jag är fortfarande på jakt efter den rätta valpen/kullen. Rasen är Isländsk fårhund som är en väldigt frisk ras, men det förekommer...
Svar
8
· Visningar
1 202
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp