Gradskiva på nätet!

Sv: Gradskiva på nätet!

Man använder inte grader när man mäter bomvidden eftersom den ger en lite fel bild av bommvidden på hästen.
När man mäter bomvidden så tar man två mått, ett upptill och ett nertill eftersom hästen inte har raka vinklar fram sedan så fortsätter man och mäter oftast på 5-6 ställen på ryggen och man tar ett mått upptill och ett nertill.

Har du någon lite mer utförlig beskrivning av hur det där går till? Lät intressant eftersom jag har upptäckt att det inte funkar att mäta "gradtalet" på min pålle och sen välja sadel utifrån det.

Är det a och b måtten du pratar om?
Om man har dom, kan man få ut gradvinkeln genom dom?

LäderBjörn skrev:
Man använder inte grader när man mäter bomvidden eftersom den ger en lite fel bild av bommvidden på hästen.
När man mäter bomvidden så tar man två mått, ett upptill och ett nertill eftersom hästen inte har raka vinklar fram sedan så fortsätter man och mäter oftast på 5-6 ställen på ryggen och man tar ett mått upptill och ett nertill.

Usch, nej. Krångla nu inte till det ännu mer ;) ! Just precis när jag trodde att jag fått kläm på hur man skulle göra. Finns det bilder någonstans på exakt var på hästen man ska mäta?

Jag är en praktisk person som är bättre på att visa och berätta, att teoretiskt beskriva vad man gör, det kommer bli en låååång beskrivning.
Du bor inte nära stockholm? så kan jag visa och berätta.

nej, eftersom hästen kan ha olika vinklar på a och b måtten

ingen aning, enklast är att gå på en föreläsning om detta

Det som fungerar allra bäst tycker jag, även för oss amatörer, är att ha t.ex. en bit kuloledning (grov rel.stel men ändå böjbar elledning) ca 50-60cm lång, kostar inte många kronor. Man formar ledningen runt hästens rygg och ritar sen av formen på papper.

Börjar på lämpligt avstånd bakom bogbladet, beroende på hur stor hästen är (på våra islandshästar t.ex. är oftast 3 fingrar=5cm lagom, vid uppflyft ben, där sätter jag en tejpbit på bägge sidor) och mäter mig sen bakåt ett antal gånger med lämpligt avstånd t.ex. 5-10centimeters mellanrum.

På samma sätt kan man forma en siluett, dvs själva manken och rygglinjen bakåt. Det är också lämpligt att börja med detta så man kan pricka i punkterna på de olika platser där man mäter vidden.

LäderBjörn skrev:
Jag är en praktisk person som är bättre på att visa och berätta, att teoretiskt beskriva vad man gör, det kommer bli en låååång beskrivning.
Du bor inte nära stockholm? så kan jag visa och berätta.

Nej tyvärr... Annars hade jag ju inte tackat nej till en demonstration. Börjar bli VÄLDIGT trött på det här med att prova sadlar och bara kunna konstatera att de inte passar utan att veta vad det är som är tokigt...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
607
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
541
Senast: Freazer
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka