Gradvinkeln på sadeln?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare seejii
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 067
S

seejii

Hur mäter jag fram graderna på en sadel? Jag vet ju vad hon drar för vinkel, men det är lite svårare på en sadel. Någon som har nåt bra tips? Jag tycker dessutom att alla sadeltillverkare borde införa graderna nu istället för det system som finns. ELLER HUR!!!

/CJ

Sv: Gradvinkeln på sadeln?

Som sadelmakare så mäter man i cm, A och B mått samt att man tar dessa mått på 5-6 ställen på ryggen för att få fram sadelstorleken.

Man börjar strax bakom bogbladen och tar sedan mått med ca 5 cm mellanrum och slutar vid bakvalvet på den tänkta sadeln, A mäter man ca 3½" och B ca 7" från en mittlinje på hästens rygg på båda sidorna och så mäter man mellan A till A och B till B då får man fram bomvidden samt hur ryggen ser ut.

Ja så mäter man ryggen har jag förstått.
Men om man har en sadel och vill veta grader/bomvidd på den hur mäter man då??? :o

seejii skrev:
Jag tycker dessutom att alla sadeltillverkare borde införa graderna nu istället för det system som finns. ELLER HUR!!!

Håller fullständigt med!!! :bump:

Såvitt jag vet är det jättesvårt att mäta gradvinkeln på en "klädd" sadel. För att få det exakt bör det göras på en sadel som är "oklädd". Men om du vill ha tips finns det på www.lillhastenistav.se (under sadelinpassning)

På samma sätt fast det blir på undersidan av sadeln och sedan kan man jämföra måtten.

Blev inte mkt klokare... men lillhästen är väl den bästa infot jag hittat hittils.

Björn, du skriver om A och B... Jag fattar nada....
men jag har en rygg och mankmall, och min häst drar 95grader, men som sagt, jag vill kunna kontrolera när mn kikar på sadlar också...

Men det blir nog svårare...
men
jag ska ta o testa imorgon o se va jag får fram på mina sadlar...
Och tack för svaren...
Ha det gott
/Cj

Tag något som du kan forma runt ryggen på hästen och sätt en markering på mitten, markera ca 3½" och ca7" på varsin sida om mitten, du har nu fått markeringarna för A (3½") och B (7").
Lägg mitten på ryggraden och böj till den efter hästens profil, tag bort den, mät mellan A och A så får du ett mått, mät mellan B och B så får du ett mått.
Upprepa detta 5-6 gånger med ca 5 cm mellanrum på hästens rygg så har du fått din hästs sadelstorlek.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 196
Senast: super
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
806
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka