Gräs som tittar fram och shettisar

L

la bella

Har två shettisar och ett fullblod som gått i den stora gräshagen sedan januari när snön hade lagt sig. Nu har snön töat bort (mellanSverige) och gräset tittar fram. En del är brunt men en del är också grönt, är det någon som vet vad detta gräs kan innehålla?
Är det ok att de äter detta och går i denna hage tills det börjar växa nytt?
Vore intressant att höra hur ni andra gör som har en liknande situation.

:confused:
 
Sv: Gräs som tittar fram och shettisar

Ingen kan tala om vad det innerhåller om du inte tar en analys på det..Däremot kasnke du vet seddan inna om hästarna blir runda som bollar efter 2 veckor eller om hästarna håller sin fina på de kan amn gå på om de är kraftigt bete eller inte!


Men jag har en shettis och en stor häst i samma hage och de går på lösdrift och i och med att de går i hagen dygnet runt vänjer de sig gradvis automatiskt med den växande näringen i gräset=)

Skillnaden är om man har en vinterhage med lera och sedan släpper hästen poff i en gräshage.
 
Sv: Gräs som tittar fram och shettisar

Tack för ditt svar!
Det är en odlad vall sen tidigare som fullblodet och en annan häst fick beta på i somras - mycket klöver...shettisarna fick vara där ett par timmar mot slutet av sommarn. Min undrar var om det överhuvuvtaget finns någon näring kvar i detta gräs om det brukar göra det, typ..efter en lång vinter borde ju näringen förstörts tänker jag...för de äter inte alls lika mycket av höet i hagen längre...är bara lite orolig för att de ska få fång...
 
Sv: Gräs som tittar fram och shettisar

de gräs som finns kvar nu är dött dvs det finns inge näring kvar.. det nya gräset kommer upp från marken
 
Sv: Gräs som tittar fram och shettisar

Det finns näring kvar i det gamla vissna gräset. Enligt SLU är det ett ofta underskattat foder, det är inga stora mängder kvar i det men det finns. Men efter som snön smälter bit för bit och gräset också börjar växa så smått så bör det inte vara någon risk för att dom får fång. Om jag har förstått det rätt så är det snabba foder byten eller om det blir som det blev förra året här nere i Skåne som det finns risk för fång.
Det som hände förra året var att efter det att gräset börjat växa ordentligt och många så smått börjat släppa på bete fick vi ett antal frostnätter. Då skyddar sig gräset mot frosten genom att höja sockerhalten i bladen och då minskar risken för att det ska fbli frostangripet. Men gör att för betande djur blir det snabba foderbyten mellan dag och natt gräset, som på det här viset får väldigt olika värden. Så det var ovanligt många fångfall här nere förra året,
 
Sv: Gräs som tittar fram och shettisar

Hur kan de finnas kvar näring i DÖTT gräs??

:confused:
 
Sv: Gräs som tittar fram och shettisar

Det är väl inte dött på det sättet, gräs till hö har ju inte "självdött" som det gamla gräset som är kvar i marken, utan snarare slaktats mitt i livscykeln om man säger så :D
 
Sv: Gräs som tittar fram och shettisar

I öknen ger man ju "dött" torrt gräs m.m. till kamelerna, det är vad de livnär sig på ute hos beduinerna. Men det kanske är någon speciell växt som behåller näring trotts att den är uttorkad? Och så gissar jag att en kamel är rätt lättfödd.
 
Sv: Gräs som tittar fram och shettisar

Jag har sett någonstans att man ger hästarna mjölk och dadlar också, men det kanske bara var araberna som gav sina hästar det.

Ja kameler är nog mera lättfödda än hästar.
 
Sv: Gräs som tittar fram och shettisar

Jo visst! Jag bara tänker på att sättet det dör på samt lagring påverkar innehållet. Men att bara för det har självdött och urkass lagring finns det fortfarande näring kvar.

Det var det jag reagerade på... Man måste räkna med även det gräset som kommer fram nu att det ger näring. Märker det om inte annat på min häst. Från att ha ätit 6-7 kg till kl 14 som mest räcker det nu till 16-18. Samt han äter mindre inne...
 
Sv: Gräs som tittar fram och shettisar

95johsv skrev:
Jo visst! Jag bara tänker på att sättet det dör på samt lagring påverkar innehållet. Men att bara för det har självdött och urkass lagring finns det fortfarande näring kvar.

Det var det jag reagerade på... Man måste räkna med även det gräset som kommer fram nu att det ger näring. Märker det om inte annat på min häst. Från att ha ätit 6-7 kg till kl 14 som mest räcker det nu till 16-18. Samt han äter mindre inne...

Okej jag fattar hur du menar :)
Jag tänkte bara på "normalt" hö, rätt skördat och lagrat osv.

En av våra hästar äter mindre av sitt silage inne nu, troligen för att han äter mer ute som han blir mätt på. Förut åt han 6 kg hösilage som han precis åt upp, nu hade han lämnat nästen ett helt kilo efter cirka 11 timmar inne i boxen (på spån så silaget är det enda han har att äta). Och nää han har inget fel på tänderna eller magen, och han har god aptit i övrigt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 157
Senast: super
·
Foder & Strö Vi fick snö för ett par veckor sedan som nu har regnat bort och kvar är bara blankis. En häst har sko med brodd men dom andra två är...
Svar
6
· Visningar
1 113
Senast: Kristall10
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 890
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag vet att det finns en hel massa trådar om lösa magar o kolik, men ingen passar precis in på min situation så jag postar en ny och...
Svar
6
· Visningar
1 112
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp