Magproblem! :(

Docka

Trådstartare
Jag vet att det finns en hel massa trådar om lösa magar o kolik, men ingen passar precis in på min situation så jag postar en ny och hoppas att någon klok bukare kan ge mig råd..!

Mitt stora irländska sto är 7 år i år, den härdigaste häst jag någonsin stött på, skadefri (ta i trä) o aldrig några problem, tills nu :(
Hon fick kolik en gång när hon var fem, o den var inte allvarlig/kraftig men den ville heller inte ge med sig helt vilket slutade med nästan en vecka hos veterinären innan de vågade släppa hem henne. Allmäntillståndet var bra under hela den tiden o det enda tecknet på kolik var att hon rullade sig (men var lugn) o inte bajsade. Sen ingenting fram tills december 2013 när hon fick ett väldigt kraftigt men kort kolik anfall (total panik från hennes sida med vad veterinären kallade mycket aggressivt rullande o sparkar mot magen), det gick över på en halvtimme med smärtlindring o kramplösande från veterinären. Exakt samma sak hände sen med ca fyra veckors intervaller, i januari, februari och mars. Veterinär tillkallades samtliga gånger och det var exakt samma procedur o resultat. Veterinären har sagt att det troligtvis är något kroniskt, att hon har en trång passage i tarmen eller en "krok" där saker lätt fastnar, o om hon får kolik igen ska vi ta in henne för undersökning o diagnos. OBS! Det är en bra veterinär, brittisk landslagsvet.

Nu har ju då tack o lov dessa kolik anfall håller sig borta i två månader o jag har väl hoppats att påökningen av utevistelse o det gröna gräset hjälpt. Men med det har ett nytt problem dykt upp: lös i magen o kinkig med maten. Hon har aldrig varit en sådan häst som "helt enkelt är lös i magen när de går på gräs", o nu är det alltså riktiga kossa-bajsar. Inga fasta bollar alls, o har inte varit på nära två månader. Hon går på kort gräs, lite golfbana nästan, tillsammans med en grupp fullblod varav alla är normala i magen. Alla hästarna är avmaskade.
När hon kommer in på kvällen är hon inte jättesugen på sitt kraftfoder utan äter hellre hösilage... O hon lämnar ofta vilket hon aldrig gjort förut...

Min oro är väl egentligen att kolikanfallen från tidigare i år och den kroniskt lösa magen o bristande aptit ska ha något med varandra att göra. Kan det vara så?
På ett sätt känns det som om jag är extra orolig efter som det "aldrig är något fel på Nelly", o eftersom hennes allmäntillstånd är bra/som vanligt borde jag kanske inte noja, men jag ville ändå höra mig för.

Tips på nått jag kan göra för att underlätta för magen? Jag kan inte tänka mig att det är speciellt bra för den att vara såhär lös en längre tid....
Slobber mash kanske kan vara bra för både maghälsa o aptit?

Humm, ja jag vet inte. Några förslag?
 
Jag har eg två förslag. Det första är en ordentlig utredning på djursjukhus inkl gastroskopi.

Det andra som eg bara är ett alternativ om du verkligen inte vill prova det första är att diskutera med veterinären om att provbehandla mot magsår.
 
Jag vet två saker och det finns säkert fler som kan orsaka dessa symptomen, alla behöver utredas på klinik och ju fortare desto bättre. För vissa kan bli kroniska om man väntar för länge.
Det är då dels som Alexandra skriver magsår, vilket är väldigt vanligt hos hästar och kan ha funnits länga innan det blir synbara symptom. Dels är det fickor på tarmen som hästen då själv minskar smärtan av genom att rulla sig och på det sättet kunna "tömma" ur lite av det som fastnat. Gör man inget åt det kommer fickorna att bli större och till sist kan de ta upp stora delar av tarmen.
 
Kan det vara för lite fiber? Känns som kort gräs är på tok för lite fiber, och det tillsammans med att hästen söker sig till hösilage inne ger kanske en fingervisning vad som saknas.

Jag hade utrett på klinik och under tiden serverat enbart torrhö, inget kraftfoder.
 
Tack allihopa!

Vid sista kolikanfallet testade de hennes "tarm vätska" för att leta efter magsår och han menade att allt var som det skulle o att hon därför inte kunde ha några magsår (alltså att det garanterat skulle ha visats på proverna). Vet sa också vid det tillfället att fibrerna o hennes bajs var för stora, o att hon därför enbart borde äta hösilage från och med nu, inget hö då höt vi hade var väldigt stråigt. Nu har vi jättefint grönt blad och ört-rikt hö så jag har sakta sakta börjar ge henne av höet också sedan hon blev lös i magen för nu är det absolut inte för stora fibrer i bajset (det är ju bara grön sörja liksom).
Kraftfodet hon får är en bas-müsli med ca 1/5 lusern i, o det får hon uppblött.
Hon äter ju då gräs hela dagen o får 2/3 hösilage o 1/3 hö nu.
Hon fick även linfrö förut men de har jag tagit ur hennes foderstat nu sedan hi blev läs i magen.
Vet nämnde också det där med fickor i tarmen men då hade han förväntat sig anfall mer regelbundet och inte lika panik-aggressiva som hon hade.

Men i vilket fall som helst, ni hade alltså åkt in och gjort en grindlignubderaökning en går för alla?
Tror ni koliken o den lösa magen hänger ihop?
Att det alltså är något grundläggande fel i matsmältningsmekanismen?

Tack igen för svaren!
 
Jag personligen tror varken eller, men ja jag skulle tveklöst gjort en grundligare undersökning. Och mig veterligen kan man inte se magsår med att ta prov på tarmvätskan?

Jag har en liten knatte, tre år i år, aldrig haft kolik men känslig mage, lätt bli lös. Slutade äta och fick magsår vid nyår när han förlorade sin kompis. Behandlades med gastrogard och blev bra. I samband med magsårsbehandlingen försvann den lösa magen och hans mage blev toppenfin. Finare än någonsin... Där är en anledning jag skulle vilja kolla upp, alt då provbehandla mot magsår. Men iom att din haft kolikproblem med, så skulle jag kolla upp noga först. Just iom tarmfickor etc.

Vad hästar "borde" vid en viss åkomma bryr de sig inte alltid om, så jag skulle inte våga utesluta något för att hästen om den hade ditt "borde" datt.

In the long run blir det garanterat billigare att kolla upp först och prova ev tillskott sen än omvänt..
 
En sak till som tyvärr inte går att bekräfta förrän vid obduktion är skador orsakade av stora blodmasken. De är permanenta och maskarna kan vara borta sedan många år.
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 610
Senast: Sirap
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 536
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 297
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 396
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp