Bukefalos 28 år!

Gräsand - ägg

Silkisif

Trådstartare
Hej alla proffs :cool:

Jag har ett gräsandsbo på tomten, och familjen har lyckats skrämma bort honan. Tänkte försöka rädda äggen, men ärligt talat så har jag ingen aning om hur man gör. Är det någon vänlig själ som skulle vilja hjälpa mig?
Klarar de sig utan värmelampa någon dag?


Noll koll, ja, men vill försöka.
 
Sv: Gräsand - ägg

Har anden börjat ligga på dem så måste de genast i värme igen. De måste ha rätt temperatur och luftfuktighet. Finns det ingen i din närhet som har en äggkläckningsmaskin?
Du kan läsa mer om kläckning på www.alternativ.nu
 
Sv: Gräsand - ägg

Mata dem, fixa bur m vatten, ja. Vad vet jag? Plats och möjligheter är det inte ont om. Snarare kunskap.

Vill försöka, dessutom så blir det äckligt av alla sönderslagna och halvt uppätna ägg.


Egentligen så vet jag faktiskt inte alls.
 
Sv: Gräsand - ägg

Inte så bra, man får ju inte ta in vilda djur hur som helst. Bäst är väl att avvakta och se om inte honan kommer tillbaka, annars slänga äggen så inte andra djur kommer åt dem.
 
Sv: Gräsand - ägg

Mata dem, fixa bur m vatten, ja. Vad vet jag? Plats och möjligheter är det inte ont om. Snarare kunskap.

Vill försöka, dessutom så blir det äckligt av alla sönderslagna och halvt uppätna ägg.


Egentligen så vet jag faktiskt inte alls.

Det får du lagligen inte ( privatpersoner får inte hålla vilda djur) och bör inte heller göra ur djurskyddssynpunkt.
Ällingar behöver sina föräldrar för att lära sig hur de ska bete sig för att ha en chans sen i det vilda livet.
Du gör inte ungarna någon tjänst utan snarare tvärtom, det hade varit betydlgt bättre om du sett till från början att honan fick vara fred med sina ägg.
 
Sv: Gräsand - ägg

Att upptäcka gömda gräsandsbon bland höbalar är inte helt lätt... :grin:

Ska läsa på ang att ha vilda djur, och därefter göra som det står.


Tack för hjälpen alla!
 
Sv: Gräsand - ägg

Grejen är väl snarare att man inte får ha vilda djur bara sådär, även om dessa nu inte är "vid liv" på sådant sätt. Mamma fågel kan ju dessutom komma tillbaka när hon tycker att kusten är klar
 
Sv: Gräsand - ägg

Nu har det gått ett dygn sedan du skrev första inlägget. Har det hänt något? Har du sett till honan?
Är du säker på att hon hade börjat ruva? Under själva äggläggningsperioden kan man nog räkna med att hon inte kommer varje dag.

Hur äggen klarar sig utan kontinuerlig värme beror på hur långt gången ruvningen är. Rör det sig om de första dagarna är chanserna större att dom klarat sig än om det är senare i ruvningsperioden. Normalt ska äggen inte ligga utan värme mer än c:a max 1 timme. Allt jag skrivit kopplar till min hönserfarenhet. :)

Om du ändå väljer att försöka ruva fram äggen och lyckas, så har du en hel del jobb framför dig. Ungarna måste få vara vid vatten och umgås med andra änder så mycket som möjligt, för att fram på sommaren haka på dom. Vad dom ska äta etc klara dom säkert av själva, bara dom ges chansen. Vegetabiliskt hönsfoder är kanske lämpligt som basmat?

LIA
 
Sv: Gräsand - ägg

Skrämma bort en ruvande gräsand? Går det?
Är du säker på att hon inte bara är ute på sin dagliga promenix. Vi har en gräsand som lagt ägg i en skulpturblomurna utanför vårt kulturhus.
Det är precis utanför ingången till bibblan så du kan ju tänka dig vad folk det går där. Hon är ibland borta och boar då runt äggen så dom håller sig varma.
Urnan är i ögonhöjd så hela staden följer denna fågels bravader. Hon blänger lite surt men bryr sig inte om att vi tittar.
 
Sv: Gräsand - ägg

Vi har en damm på vår gård där det ofta finns gräsänder och nästan varje år får vi glädjen att följa små "gräsbebisar" från ägg till vuxna ankor! För 6 år sedan blev en ruvande mamma tagen av räven en kväll och vi visste att hon ruvat i 3 veckor så vi tog äggen tror det var 12 st och stoppade in dom under vår då torr ruvande (inga ägg men ligger ändå) blommehöna efter inte allt för lång tid kläcktes 9 ällingar och hönan var så lycklig om än fundersam över tellingarnas envishet med att bada i dammen:D vi brydde oss inte om ällingarna utan hönan fick sköta dom och alla växte upp till stilliga ankor och än idag kan jag ibland stå och titta på dom vuxna ankorna och undra om någon av dom kan vara våra "hönsbebisar" jag vet inte hur länge en gräsand lever men kanske:love: Dom hade inga problem att lära sig bli anka eftersom det fanns fler ankor i dammen! Men jag skulle nog inte gett mig på det om vi inte hade haft "Rut" för hon hade året innan ruvat fram myskankor till oss och älskade dom lika mycket som om dom hade varit kycklingar!
 
Sv: Gräsand - ägg

Hej. Har en gräsandshona som har lagt ägg, äggen är 26 dagar gamla och borde kläckas imorgon eller i övermorgon. Hanen lämnade en dag innan äggen kom ut, har endast honan kvar nu. Hon har legat och ruvat alla dagar utom idag, vi kände på äggen vilka var kalla. Är det något som är tokigt? Känns ju väldigt tokigt att hon just denna dag, dagen innan de ska kläckas ligger en bit ifrån.

Svar snabbt , tack på förhand

/Keem
 
Sv: Gräsand - ägg

Ja, något är fel.
Är du säker på att det är samma hona?
Det är ju lite sent för en kull nu, men det rör sig kanske om en andra.

Tar du in äggen och värmer dom, kan dom kanske kläckas trots att dom kallnat. Om inte honan återvänt alltså!

Problemet är att du blir andmamma under hösten. :)

LIA
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 335
Senast: Ridinglady
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
831
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 487
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 972
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp