gramantyglar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Binsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 96
  • Visningar Visningar 7 498
Sv: gramantyglar

cirkus skrev:
jag har inget sånt problem. men jag tycker inte att det är orimligt att använda hjälptyglar som "livförsäkring". jag vet tex en häst som var rädd för olika typer av fordon som man kunde möte ute på vägen hon reste sig käpprakt upp, hon fick ha gramantygeln på tills hon vande sig vid trafiken, för med den kunde hon inte resa sig. det var liksom ett sätt att ta itu med problemet.

Nu förstår jag inte. Först säger du att du aldrig skulle kunna tänka dig att använda graman och sedan tycker du det är OK att använda den på en häst som stegrar sig :confused:

Som livförsäkring, inte helt orimligt.
För att lösa andra problem, aldrig.

hjälptyglar behöver inte vara liktydigt med enbart graman. exemplet handlade visserligen om just gramantygel, det var inte MIN häst och jag hade antligen valt en annan typ av hjälptygel.

pallas_athena skrev:
inte för att låta "översittare" nu men om du har problem med att hästen sticker varför tar du inte itu med det ist för att hitta en genväg?

Det är ingen genväg.. :s
Förstår inte riktigt hur du menar.. ?

De FÅ gånger som pållen sticker, beror det på att jag inte har honom ordentligt inramad. Och ska jag ha honom ordentligt inramad hela tiden när jag rider ut så måste jag i princip sitta ner i trav och galopp hela tiden ´+ att jag behöver ha honom kort och hyfsat samlad hela tiden.
Så det är inte så att gramanen e sista utvägen, rider endast ut med den när jag ska ha kondisionsträning m.m.
Och då jag vill ha honom i lång och låg form utan att han bryter ut.

hm,,törs man ytra sig hur jag brukar jöra. jag rider ibland på både gramman och inspäningstyglar samtitikt och det funkar bra på min häst tyker jag. :)

De människor som kastar ur sig saker i stil med att en graman är värdelös och endast stjälper, istället för att hjälpa, är nästan alltid personer som inte vet hur en graman fungerar.

Jag rider alltid med martingalen genom martingalen, vilket gör att den inte verkar lika mycket neråt. Gramanen sitter inte på hästen för att andvändas hela ridpasset, oftast andvänds den mindre än 1% av ridpasset.

Till trådskaparen: Att sätta på en graman på en trög häst är helt fel. Det resulterar bara i att hästen tippar framåt. Innan du försöker få hästen att jobba i en bra form, hitta framåtbjudningen. Varför har hästen ingen framåtbjudning? Behöver den ett mer stimulerande arbete? Ridas i mer varierande rörelser? Få semester? Kolla över foderstaten?
Det finns många anledningar till att hästen har tappat framåtbjudningen.

låter som du inte har direkt kontroll på din häst.
jag rider en unghäst som endast vart riden lite,hon är sprallig och busig ute.
men inte har ja hjälptyglar eller skarpa bett,för hon har ett sånt bra förarbete bakom sig.

rider andra hästar utan det med,min egna häst rider ja i bara grimma ute och hon är ändå väldigt sprallig och busig ute. det beror på hur mycket arbete man vill lägga ner.

Tack! :bow:

Det är just det jag vill ha fram, bara för att man rider med graman behöver inte det betyda att man drar ihop hästen!

Susan skrev:
Varför kan diu inte få din häst att slappna av utan graman.

*är det ryttaren?
*sadeln?
*eller har hästen ont någonstans?

Kan du inte få hästen att slappna av utan, så tror jag inte att du får hästen att slappna av med -möjligen - ge efter - men det är ju inte samma sak....

Jag vet inte riktigt om jag använt utrycket "slappna av" för då har jag utryckt mig fel, precis som du skriver är det ge efter jag vill att hon ska göra. Därför just vid den punkten är det jobbig, hon är bekväm, hon är ett sto. ;)

Jag kan helt ärligt säja att jag inte förstår vad du menar.

Jag tror aldrig att du har sett mig rida på en graman, eftersom jag kan räkna de antalet gånger på mina fingrar.

Tycker att det är tråkigt att du smutskastar mig utan att ge någon anledning. :cry:

pallas_athena skrev:
låter som du inte har direkt kontroll på din häst.
jag rider en unghäst som endast vart riden lite,hon är sprallig och busig ute.
men inte har ja hjälptyglar eller skarpa bett,för hon har ett sånt bra förarbete bakom sig.

rider andra hästar utan det med,min egna häst rider ja i bara grimma ute och hon är ändå väldigt sprallig och busig ute. det beror på hur mycket arbete man vill lägga ner.

Du kan nog inte veta huruvida jag har kontroll över min hsät eller ej genom att läsa det lilla jag skrev.
Visst han har mkt energi och egen vilja, och tar över då och då.
Det motverkar jag genoma tt rida han med graman de dagar jag vet att han är sprallig å så.. (När man rider ute när det blåser m.m m.m)
Han har varit skadad i x antal månader och har då inte blivit genomriden.
Det är därför itne så konstigt att han saknar respekt och itne är helt lydig just nu.
Mitt mål med ridningen är itne att kunan rida i grimma m.m, däröfr att det är inte det jag vill få ut av ridningen heller.
Jag vill rida dressyr på MSV nivå och högre, och då rider man inte i grimma.
Jag andvänder inga starka bett, utan rider på 2 eller 3 delat hela tiden.
Hjälptyglar, andvänder jag vid longering eller som jag berättat, för att kunna hålla ihop Akustik under vissa dagar.

Hans temprament är dessutom helt olik från din hästs (troligen) han har mkt fullblod i sig och är en riktig hare.

Men visst, du har rätt i att det beror på hur mycket jobb man vill lägga ner,
Men jag lägger inte ner mycket tid på att försöa rida min häst i grimma, utan att rida hnom så bra som möjligt på vanligt bett.

knapplån

Jag har aldrig använt graman på min ponny, jag har aldrig känt att jag behöver det.

Tränade för en mkt duktig tränare i somras och enligt henne så skulle graman ENDAST användas av riktigt duktiga ryttare. Och som hon sa, riktigt duktiga ryttare behöver oftast inte en graman...

Jag tror aldrig att jag har sett en graman användas korrekt, så nej, jag är inte så vänligt inställd till graman, skulle jag nån gång se någon rida med graman på ett bra sätt kanske jag ändrar mig. Jag tror det när jag ser det...

Sist jag såg nån rida på graman var när ett par var o hoppade på gräsbanan med graman. De hade praktiskt taget inte behövt några tyglar...

Ja, det är lättare. Det är lättare för både ponnyn och mig. Jag tycker det är helt okej att välja den lättare vägen om det tar två minuter istället för att sitta i en halvtimma, en halvtimma som bara är tråkig och jobbig och frustrerande.

Måste det alltid vara svårt? Jag inser mina begränsningar, någon annan kanske hade kunnat sitta upp och lösa det, men idag reder jag inte ut det.
Varför är det fel att ta den lättare vägen om det inte gör någon skada?
Naturligtvis strävar jag efter att bli bättre. Det är därför jag bara red med gramanen ca 2 minuter i månaden. För jag VILL rida utan den, jag VILL klara mig utan den. Och jag gjorde det. De andra 1440 minuterna i månaden klarade jag mig utan den.

Jag frågar igen, är du imot bett? Det är nämligen lika mycket "genväg" att inverka med bettet som med graman.

Nej jag är inte emot bett men jag använder det inte som du.

Jo i och försig är jag nog emot bett som det används. En veterinär gjorde en undersökning och det visade sig att _ över 90 %_ hade skador av bett eller nosgrimma!!! Liknande resultathar andra veterinärer fått i undersökningar.
Nu är ju inet bettet boven, utan det som är i andra änden, och dess tränare som talr om hur det skall göra.

Det finns helt andra vägar att gå, tyvärr har vi i sverige en mycket dålig ridundervisning, som inte lär ut hur man skapr form med hjälp av sitsen, utan istället lär ut hur man får hästen att kröka på nacken.

Det är dumt att ge sig på dig för du är bara en privatperson som gör så gott du kan, och som du har blivit lärd. Att jag svarade dig var att du så oförblamerat gav uttryck för den så typiska svenska bristen på självinsikt.
Allt är hästens fel. Alla problem ligger hos hästen....
När den verkliga sanningen är att _ALLT_ ligger hos ryttaren.

Om det tar dig en halvtimma att få din häst att gå i form så beror det på att ingen lärt dig vad som är korrekt kontakt med bettet. Hur du skall få hästen att arbeta med glädje för dig utan att lvare sig sänka ryggen och höja upp huvudet, eller lägga sig på handen.

Den genväg du talar om är tyvärr en genväg till skador, för om man försöker rätta till med bett och garman får man bar en häst som ger efter, men ändå jobbar i obalans.

Hästen "hamnar rätt" med hals och nacke när den är i balans, med bettet får du inte hästen i balans -du får den bara att ändra sin halsställning. Om du skall få hästen i en avspänd balans så måste, ditt arbetsredskap var din egen avspända balans - och en bra sadel.

Kolla hur annorlunda det ser ut i tyskland...

http://groups.msn.com/Allege-IdealSverige/general.msnw?action=get_message&mview=0&ID_Message=46

Senast ändrad:

Jag kan bara säg, ta bort gramanen och ta ridlektioner istället. Skona hästen för guds skull

Jag använder enbart gramanen för att få min häst att jobba bakifrån. Som ett extra stöd för henne att komma från handen, bakifrån och upp.

Graman skall ej använad för att få hästen att "gå på tygeln", utan som en hjälp att få hästen arbeta rätt med bakbensmusklerna och ryggmusklerna.

Allt för många okunniga plockar på sin häst en massa hjälptyglar/skarpa bett istället för att lära sig rida!!

/I

strömsholm använder alltid graman vid uteridning för säkerhetens skull.. ;)

Jahaa... Men dåså! Dåååå ska vi ju alla börja använda graman!! Gör S T R Ö M S H O L M det så måste det ju vara det enda rätta... *ironisk*

Jag håller med de flesta här.. Lär er rida istället!!

Susan skrev:
Nej jag är inte emot bett men jag använder det inte som du.

Då skulle jag veta vilja veta hur du använder bettet och hur du vet hur jag använder det.

Allt är hästens fel. Alla problem ligger hos hästen....
När den verkliga sanningen är att _ALLT_ ligger hos ryttaren.
O nej, det är verkligen inte mins häst fel. Det är absolut inte min mening. Det mesta är mitt fel, men just i den här situationen är min häst bekväm, för att hon är just ett sto med mycket vilja. Kan vi då komma överens på enkalste möjligaste vis så väljer jag det.

Om det tar dig en halvtimma att få din häst att gå i form så beror det på att ingen lärt dig vad som är korrekt kontakt med bettet. Hur du skall få hästen att arbeta med glädje för dig utan att lvare sig sänka ryggen och höja upp huvudet, eller lägga sig på handen.

Det tar inte en halvtimma att få henne att gå i form, har du läst min andra inlägg överhuvudtaget? Det handlar om detaljer, små små detaljer som gör skillnad.

Den genväg du talar om är tyvärr en genväg till skador, för om man försöker rätta till med bett och garman får man bar en häst som ger efter, men ändå jobbar i obalans.

Det är inte jag som talar om genvägar, det är ni andra. Som sagt, jag hade velat veta hur du tycker att man ska använda bettet, för som jag skrivit i mina andra inlägg, är mitt mål att inte använda det alls.

Hästen "hamnar rätt" med hals och nacke när den är i balans, med bettet får du inte hästen i balans -du får den bara att ändra sin halsställning. Om du skall få hästen i en avspänd balans så måste, ditt arbetsredskap var din egen avspända balans - och en bra sadel.

Jag vet detta, du behöver inte lära mig det. Det är precis min åsikt också.

Använder du bettet överhuvudtaget när du rider? För gör du det så kan du absolut inte klanka ner på mig. Den skillnaden gramanen gör de två minuter i månaden när jag rider på den är mycket mycket mycket liten. Men tillräckligt för att det ska bli kanon.

jag är personligen för feg för att använda mig av en graman, då jag vet hur mycket skada den akn göra om man inte är hundra på hur den ska användas.

Jag tror det rent ut sagt är skitsvårt att ge eftergift på exakt rätt tillfälle. så jag håller mig på avstånd från sådant..

för det andra, går hästen med bra bjudning, trampar på bra, och har ett bra stöd i munnen så hamnar det atomatiskt i rätt form.

Hamnar den inte i rätt form går den inte i rätt form, thats it.
Sedan tror jag säkert den kan vara till hjälp för erfarna ryttare som redan har en bra grund och for5m på sin häst med vill korregera något litet osv osv.

men jag personligen skulle aldrig använda mig av en graman.

Liknande trådar

Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
282
Hästmänniskan Hej! För dryga veckan sedan ramlade jag av hästen då den skenade och sedan bockade. Fick fyra frakturer i bäcken och en spricka i...
Svar
2
· Visningar
665
Senast: Piaff
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 493
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Fågelobservationer