Grand Danois

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare asp-en
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 805
A

asp-en

Finns det några här på buke som har en GD och kan bäretta lite mer om rasen?
har läst lite om dom, och tycker dom värkar vara en trevlig ras..
Så skriv på nu :)

Sv: Grand Danois

Jag har haft GD, och är uppväxt med GD då min låtsasmamma är uppfödare av gula och tigrerade. Min egna var dock svart.

Om man ser till det stora hela är det en alldeles underbar ras, som älskar att följa med, är snälla, relativt lättlärda, vaktar sitt hem väl, och går bra ihop med andra hundar. Dock finns det en del hanhundsaggressivitet inom rasen, som kommit fram mer på sistone.

Om man ska gå in mer på egna erfarenheter, så har jag stött på fler och fler väldigt nervösa och rädda GD's. Av alla rädda jag träffat, har endast 2-3 st gått undan och gömt sig, medan alla andra har gjort utfall istället. Men än har ju dom flesta visat sig vara oerhört trevliga. Genom alla utställningar, uppfödarträffar osv genom åren har jag väl träffat och klappat på x antal 100 st.

Men hittar man en bra uppfödare, som verkligen är noga med mentaliteten, så är det en väldigt rolig hund att ha som vän!

okej, tack för svaren :)
men är det svårt att ha den i lägenhet? och den behöver väl rätt mkt motion med tanke på storleken, lr?

Min bodde i lägenhet. Motionen ska man vara relativt sparsam med när dom växer den mest intensiva perioden, och som vuxna behöver dom springa av sig ganska mycket för dom har mycket energi i kroppen. Men mer än någon annan ras är det inte, det är ingen arbetande ras med stora krav på motionen.

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 914
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 425
Senast: Capybara
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 595
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 683
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka