Grand Danois

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare kladdkakor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 5 913
K

kladdkakor

Jag, pappa och min syster tänkte köpa en Grand Danois, pappa har haft två stycken när han var liten så han vet hur de funkar och så, men vi bor i ett radhus. Egentligen vill pappa att vi ska köpa hunden när vi har flyttat till ett hus, men jag och syster vill ju ha den nu. :devil: Det är ju en ganska (väldigt) stor hund, men jag har läst någonstans att dom kan trivas även i lägenhet? Ni som har Grand Danois där ute, vad tror ni? :) Tacksam för svar fooort. :D

Sv: Grand Danois

Det fungerar alldeles UTMÄRKT att ha en Grand Danois i lgh, förutsatt att ni från valpstadiet lär den att leka gör man utomhus och sova gör man inomhus ( var konsekvent )

Sedan tycker jag att ni ska vara JÄKLIGT noga med vilken upp födare ni väljer, finns mycket "skit" där ute bland GD-aveln och fler finns med i SKK ( tyvärr )

Du får gärna PM:a den uppfödare som ni tänkt er, så kanske jag kan hjälpa till med förmedling och tips på uppfödare som jag har otroligt bra erfarenhet av och uppfödare som jag dessvärre har dålig erfarenhet av!

/C

okej. :) men pappa jobbar ju en hel del och så .. men hur ofta och hur mkt måste man gå ut med den per dag? ja det skulle vara jättesnällt, ska bara prata med pappa ... :rofl:
:D

En hund oavsett storlek ska inte behöva vara ensam mer än 3-4 timmar om dagen om det är regelbundet..

Det handlar egentligen inte om hur många gge hunden måste ut utan om att ge hunden ett drägligt liv, det är ju trots allt ett flockdjur..

Det är ju en sällskapshund men kräver ändå långa promenader, helst där den får springa lös samt mental stimulans!

Finns ju faktiskt "mindre" Grand Danois också (fast vissa ser mer ut som greyhounds lr nåt, vet inte vad dom gjort med dessa, usch!). Morsan har haft Grand Danois hela sitt liv, och har nu en bjässe som är minst 110 hög med huvudet, väger 90 kg och är väldigt "grov", stort huvud, stora tassar, bred hals osv -superfin :love:

Men jag skulle aldrig, ALDRIG vilja ha honom i lägenheten :crazy:

Senast ändrad:

Vår Atlaz var ca 90-100 cm hög och vägde nog en 85-90 kg, han hade absolut inget problem med att bo i lgh..

Sa bara att JAG aldrig skulle vilja ha honom där!
Visserligen är han van gårdslivet och att springa fritt och är fortfarande unghund och busig som bara den, dreglar överallt och slaskar vatten över hela golvet, samt släpper ytterst illaluktande fisar :p
Men om vi säger såhär då, beror ju iof på hur stor lägenhet man har, men de flesta är ju inte jättestora, men JAG skulle inte palla att ha en så stor hund överhuvudtaget i en lgh.
Jag tycker han alltid är ivägen hemma hos morsan i hennes
8 r o k :crazy:

en GD kan trivas alldeles utmärkt i en lägenhet, men se till att ni trots er pappas kunskaper, läser på lite och pratar med flera uppfödare innan ni bestämmer er....för det är mycket ni ska kunna.... allt från detta med kost, motion, hälsa, fostran....etc....för i vissa fall skiljer sig en GD väldigt mycket från övriga raser....och man bör/ ska ha lite på fötterna innan så man inte står med skägget i brevlådan...dessutom kan jag tycka att ni kanske ska TRÄFFA och UMGÅS med en fullvuxen GD innan ni besluta nått...för ALLA valpar är små, gulliga och helt oemotstånderliga.....

Ja det är klart .. Fast det är faktiskt inte själva valpen dom lockar mest, det är när hunden är stor... Dom är ju så fkin FINA. :)
Okej, för vi bor ju i ett radhus (fyra?) med en LITEN gräsmatta, men brevid finns en stor typ.. Skog?
Jag och syrran går i skolan 8-14 så då blir den ju inte ensam så länge, det är mer att pappa jobbar ca 8-17 ..... :crazy:

Ja det är klart .. Fast det är faktiskt inte själva valpen dom lockar mest, det är när hunden är stor... Dom är ju så fkin FINA. :)
Okej, för vi bor ju i ett radhus (fyra?) med en LITEN gräsmatta, men brevid finns en stor typ.. Skog?
Jag och syrran går i skolan 8-14 så då blir den ju inte ensam så länge, det är mer att pappa jobbar ca 8-17 ..... :crazy:

Problemet är ju om ni skaffar valp nu. Antingen måste pappsen ta ledigt eller så måste ni stanna hemma från skolan. En valp går ju inte att lämna ensam 4 timmar...

Problemet är ju om ni skaffar valp nu. Antingen måste pappsen ta ledigt eller så måste ni stanna hemma från skolan. En valp går ju inte att lämna ensam 4 timmar...

Jo, det är ju det .. Isf får det väl bli t sommarn då. :idea:

Jo, dom är jättefina, men, det är valptiden som formar valpen...och en GD är lite "speciell" under det 1.a året...så det krävs mycket kunskap innan ett köp bör bli aktuellt...dessutom vill jag återigen trycka på vikten att faktiskt SE, UMGÅS och UPPLEVA en fullvuxen GD innan man tar ett beslut...både för er och hundens skull... för tyvärr så är det alltför många GD som omplaceras pga att köparen INTE vetat vad dom ger sig in i...så vitt jag förstår så är du och din syster inte "vuxna" och jag kan rent generellt uppleva att en ras som just GD inte kanske är det bästa alternativet som 1:a gångs hund...för det var väl du och systern som skulle ha den..eller

Ingen hund är en"leksak" men eftersom den både är speciell under 1.a året och dessutom blir GIGANTISK som vuxen så behövs det en van och stadig hand... på alla sätt och vis..
missförstå mig inte.. ni kan mycket väl vara mogna en hund, men det måste finnas vuxet kompetent folk som styr upp, vägleder och har det totala ansvaret.. så är det oavsett djurart.

GD är underbara familjehundar, men skulle nått gå galet under uppväxten, både då med fostran och tillväxt kan det uppstå enorma problem och då i slutänden är det hunden som lider... är det en mindre ras är vissa saker kanske lättare att komma till ordning med även om det gått lite galet i ett första skede..

så TÄNK ER FÖR.. KÄNN EFTER och UMGÅS med rasen ordentligt innan...

Stirra er dessutom inte blid på just GD, det finna andra underbara raser som kanske är mer lämpade just för er och er familj...
detta är nu bara råd i all välmening..vill ´på intet vis varken avråda eller råda...bara ge lite småtips som ni kan ha i åtanken..för det vore ju tragiskt om ni då ändå "slår till" på en GD och sen blir allt pannkaka.

Fast den tiden räcker inte på långa vägar till för att få en valp klar med ensamhetsträningen...

Man kan inte lämna en 4 månaders ensam hemma i flera timmar ...

Hoppas ni kan lösa det på något sätt.

Tycker faktiskt att du ska läsa igenom Maytins inlägg, han har rätt i att GD är en STOR hund och får man problem så blir dom GIGANTISKA.

Får jag tycka till lite så tycker jag att ni ska skaffa en Tik ...

Jo, dom är jättefina, men, det är valptiden som formar valpen...och en GD är lite "speciell" under det 1.a året...så det krävs mycket kunskap innan ett köp bör bli aktuellt...dessutom vill jag återigen trycka på vikten att faktiskt SE, UMGÅS och UPPLEVA en fullvuxen GD innan man tar ett beslut...både för er och hundens skull... för tyvärr så är det alltför många GD som omplaceras pga att köparen INTE vetat vad dom ger sig in i...så vitt jag förstår så är du och din syster inte "vuxna" och jag kan rent generellt uppleva att en ras som just GD inte kanske är det bästa alternativet som 1:a gångs hund...för det var väl du och systern som skulle ha den..eller

Ingen hund är en"leksak" men eftersom den både är speciell under 1.a året och dessutom blir GIGANTISK som vuxen så behövs det en van och stadig hand... på alla sätt och vis..
missförstå mig inte.. ni kan mycket väl vara mogna en hund, men det måste finnas vuxet kompetent folk som styr upp, vägleder och har det totala ansvaret.. så är det oavsett djurart.

GD är underbara familjehundar, men skulle nått gå galet under uppväxten, både då med fostran och tillväxt kan det uppstå enorma problem och då i slutänden är det hunden som lider... är det en mindre ras är vissa saker kanske lättare att komma till ordning med även om det gått lite galet i ett första skede..

så TÄNK ER FÖR.. KÄNN EFTER och UMGÅS med rasen ordentligt innan...

Stirra er dessutom inte blid på just GD, det finna andra underbara raser som kanske är mer lämpade just för er och er familj...
detta är nu bara råd i all välmening..vill ´på intet vis varken avråda eller råda...bara ge lite småtips som ni kan ha i åtanken..för det vore ju tragiskt om ni då ändå "slår till" på en GD och sen blir allt pannkaka.

Det är faktiskt pappa som ska ha det fulla ansvaret för den, men vi får se. :rofl: Hitills är inget bestämt. ;)

Rätta mig om jag har fel , men de ggr jag varit på utställning så tycker jag att GD:arna varit lite FÖR aggressiva(mot andra hundar)..lite otäckt med såpass stora hundar....Har dom problem med psyket?

Bäst o fråga om det är mer regel än undantag ( då jag hört att DSG ska vara aggressiva men inget märkt av det själv då jag sett dom på utställning)

Problemet med mentaliteten finns hos GD lika väl som hos de allra flesta raser, vissa linjer är vassare än andra och självklart finns det då uppfödare som begår katastrofala misstag och avlar på "sämre" djur... och precis som du skrev så blir det väldigt otäckt när själva hunden är så stor...nackdelen är att den relativt "lilla" klutten med dåliga hundar märker sig vart dom än går och det skapar fördomar..

De allra flesta GD är precis som dom ska vara i skallen, dom är goa familjehundar med underbart psyke och vänligheten själv, visst vaktar dom det som är deras, dom viker sig inte för en god fajt (hur många raser gör det) men alltsom oftast behöver dom ALDRIG gå till "kanten" eftersom dom är respektingivande bara genom sin uppenbarelse...

Man brukar säga om en GD att "dom är en liten hund i STORT format" och det är väldigt sant... Det största problemet är faktiskt alla dessa köpare som handlar en GD för att den är så häftig, cool, stor, tuff, stark, mäktig, kraftfull och RESPEKTINGIVANDE och sen fixar dom inte den vuxna hunden..när så väl den läper amok får rasen betala och hunden i fråga omplaceras på blocket till nån annan som tänker" FAn, vad häftigt stor stark hund"

Dessutom kommer alla dessa gräsliga GD-blandningar på marknaden där vare sig "uppfödare" eller köpare är nogräknade och det blir i slutänden bara "skit å pannkaka"

GD i rätt händer och under rätt förutsättning är en fenomenal familje och gårdshund..trygg, stabil, snäll, lugn, inte alls krävande, intim (vill vara mkt NÄRA sin familj) och JA, kraftfull i positiv bemärkelse...
men definitivt ingen hund jag skulle rekomendera som 1.a gångshund ej heller till nån som förlitar sig på nån annans "gamla kunskaper" dvs... att nån hade en GD när dom var små...

Det är så mycket som är just speciellt med en GD på uppväxt, allt från fostran till kosten och därför måste man vara påläst och redan ganska insatt innan valpen kommer, för att minska att man sedan när hunden är 1-1½ år omplaceras på blocket till nån "nörd" som vill ha ett tufft, häftigt STORT djur och stajla med på stan och skrämma grannarna med....

Jag får nog gå lite emot Maytins inlägg nu och hävda att det visst finns problem med psyket på GD, det avlas på avkommor jag inte skulle komma på tanken att avla själv med ( bara för utseendet ) och nu pratar jag om uppfödare som är anslutna i SKK och har bra rykte...

Det går lite utför med GD avlen enligt mig och det borde vara i raskkubbesn intresse att införa mentalstatus på alla hundar som ska gå i avel..

Problemet med mentaliteten finns hos GD lika väl som hos de allra flesta raser, vissa linjer är vassare än andra och självklart finns det då uppfödare som begår katastrofala misstag och avlar på "sämre" djur... och precis som du skrev så blir det väldigt otäckt när själva hunden är så stor...nackdelen är att den relativt "lilla" klutten med dåliga hundar märker sig vart dom än går och det skapar fördomar..

De allra flesta GD är precis som dom ska vara i skallen, dom är goa familjehundar med underbart psyke och vänligheten själv, visst vaktar dom det som är deras, dom viker sig inte för en god fajt (hur många raser gör det) men alltsom oftast behöver dom ALDRIG gå till "kanten" eftersom dom är respektingivande bara genom sin uppenbarelse...

Man brukar säga om en GD att "dom är en liten hund i STORT format" och det är väldigt sant... Det största problemet är faktiskt alla dessa köpare som handlar en GD för att den är så häftig, cool, stor, tuff, stark, mäktig, kraftfull och RESPEKTINGIVANDE och sen fixar dom inte den vuxna hunden..när så väl den läper amok får rasen betala och hunden i fråga omplaceras på blocket till nån annan som tänker" FAn, vad häftigt stor stark hund"

Dessutom kommer alla dessa gräsliga GD-blandningar på marknaden där vare sig "uppfödare" eller köpare är nogräknade och det blir i slutänden bara "skit å pannkaka"

GD i rätt händer och under rätt förutsättning är en fenomenal familje och gårdshund..trygg, stabil, snäll, lugn, inte alls krävande, intim (vill vara mkt NÄRA sin familj) och JA, kraftfull i positiv bemärkelse...
men definitivt ingen hund jag skulle rekomendera som 1.a gångshund ej heller till nån som förlitar sig på nån annans "gamla kunskaper" dvs... att nån hade en GD när dom var små...

Det är så mycket som är just speciellt med en GD på uppväxt, allt från fostran till kosten och därför måste man vara påläst och redan ganska insatt innan valpen kommer, för att minska att man sedan när hunden är 1-1½ år omplaceras på blocket till nån "nörd" som vill ha ett tufft, häftigt STORT djur och stajla med på stan och skrämma grannarna med....

Alltså, lite missuppfattat här kanske, men pappa var liksom inte Liten, han har haft 2 st, den första när han bodde hos sin familj (den hette Snuff :rofl: ) Den andra skaffade han när han träffade mamma, det var ca på 80 talet ngn gång (å den hette Timmy. :angel: ) Mamma gillade inte hundar så han fick sälja den. :mad: xD
Alltså, han har haft 4 hundar i sitt liv. 2 GD, en Labrador och en döv dalmatiner. Han har själv sagt att om vi skaffar en GD och den visar det MINSTA tecken på aggressivitet ska vi genast straffa den, då det är en stor och stark hund och om den verkligen biter han man bryta ben.

kladdkakor

. Han har själv sagt att om vi skaffar en GD och den visar det MINSTA tecken på aggressivitet ska vi genast straffa den, då det är en stor och stark hund och om den verkligen biter han man bryta ben.

kladdkakor

O herregud vilken myt :D :crazy:

Däremot ska ni vara NOGA med kennel, välja hundar som har BRA mental status och inte lita blindt på uppfödaren utan kontrollera genom att kontakta tidigare valpköpare m.m

Inte välja första bästa uppfödare, ringa runt till olika uppfödare och och hälsa på m.m

Men det handlar ju inte om att straffa...herrejisses, det handlar ju om att fostra rätt redan från början och dessutom vara insatt i själva rasen, vilket det i mina öron låter som ni inte riktigt är...visst förstod du min mening " En LITEN hund i STORT FORMAT"
Om man går för hårt åt en GD under deras uppväxt (gäller egentligen ALLA raser) så knäcker du den som en torr kvist.. Du ska redan från början vara säker på hand, lugn, konsekvent och dessutom veta att en GD inte är vuxen i skallen ej heller i kroppen förren den är omkring 3 år...
Personligen så kan jag tycka ni ska omvärdera rasvalet innan ni kastat er själv i galen tunna, men det är ju självklart en alldeles högst personlig åsikt och det är med lika stor tanke på både hund och familj som jag känner på det viset.

Problemet är att många tror att en GD som är så stor även är tuff och hård, vilket är komplett galet och missvisande, visst behöver den precis som alla andra djur en ledare, men det är ingen hund som du ska vara hård med.
Dessutom finns det många andra faktorer som spelar in, det är noga med kost och tillväxt, motioneringen på en växande GD är speciell och den behöver som jag sa upp till 3 år för att bli "vuxen" vilket är på både gott och ont...

Med andra ord, det är en betydligt tunnare linje att vandra med en GD än med många andra raser eftersom den är MKT känslig under det 1.a levnadsåret och dessutom blir GIGANTISK under samma år...allt du ska lära in under detta år ska funka när hunden är STOR i kroppen men LITEN i skallen och du ska vandra denna linje med silkesfötter... alltså INGET för en NYBÖRJARE med en tanke på att "Straffa" vid aggresion... när har egentligen en hund blivit MINDRE aggresiv av bestraffning...(oavsett RAS) bara som en frågeställning:confused:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 470
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 979
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 531
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
951
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Årets skattebesked
  • Masked singer 2025

Hund, Katt, Andra Djur