Grand national

wildrose

Trådstartare
Jag bara undrar hur man är funtad för att deltaga i detta lopp?!? Att man som jockey utsätter sig själv för livsfara är väl en sak, men hästar som faller som käglor vid varje hinder, gärna i en hög ovanpå varann... Är det verkligen okej?? Tuffa tävlingar visst men det får ju finnas gränser..

Tycker ni som håller på med galopp i Sverige att lopp som detta är ok? Skulle ni kunna utsätta er häst/er själva för nåt sådant.

Jag blir lika illamående varje år när jag ser bilderna från Grand National!

Sv: Grand national

Så bortsett från att du inte tycker att det går fort nog så har du inga problem med att hästar faller och far illa? Skulle du kunna starta din egen häst i ett sådant lopp och veta att den lika gärna kan bryta nacken som komma i mål?

Here we go again.....

Är det inte rätt uppenbart att dom som tycker det är okej skaffar hinderhästar och tränar för detta

..och dom som inte gillar det av vilken anledning som helst inte gör detta? doohh ;)

Jag tycker det är på gränsen men det är min personliga åsikt och jag sysslar med "vanligt" (;)) hästeri på hobbynivå, så vad vet jag?

Jag tror man ska vara väldigt insatt i hindersport om man ger sig in i en sådan här diskussion. Vad som syns på utsidan (ett lopp) är långt ifrån all tid, pengar och vilja som ligger bakom det, det förstår till och med jag :)

Varför skulle jag behöva vara insatt i hindersport för att kunna se och läsa att 17 av 40 hästar kommer i mål? Det har varit vild debatt på travsidan om djurplågeri och fälttävlan har fått hård kritik för fasta hinder och hästar som vurpar, skulle inte detta behöva diskuteras då menar du? Spelar det någon roll att det ligger mycket träning bakom, många av hästarna klarar ju uppenbarligen inte av uppgiften ändå...?! Jag är mkt medveten om hur mycket tid, energi och pengar det går åt för att träna hästar tack, så skippa spydigheterna. Vad jag frågade var hur folk inom den svenska hindersporten resonerar. Är det ok att ta ut hästar i ett lopp där inte ens hälften kommer i mål? Borde man inte inse att ribban kanske ligger lite väl högt då?

Jag gillar galopp och framförallt hinderlöpen. Tycker vintern är bättre än sommarens flat racing.

Av de två stora loppen Cheltenham Gold Cup och Grand National så föredrar jag dock Gold Cup just för att det är så många incidenter i National.
Det aldrig roligt att se hästar falla och det gör mig lite kluven huruvida jag gillar National eller ej då så många avbryter/faller.

Det var iallafall en fröjd att se Mon Mome's finnish! :bow:
Vilken häst och till 100/1 var det synd att man inte satsade en slant.

Hade jag haft en häst som kunde hoppa högt nog, var modig och dessutom snabb så skulle jag anmäla till vårt Grand National :banana:

Åk till Strömsholm och titta. Det är häftigt!

Varför skulle jag behöva vara insatt i hindersport för att kunna se och läsa att 17 av 40 hästar kommer i mål?

Lite fakta:

Av de 23 hästar som inte kom i mål så var det 12 som föll, 7 avstannades (d.v.s jockeyn bestämmer att det inte är någon idé att fortsätta), 3 förlorade ryttaren och 1 vägrade vid ett hinder.

Hästen som dog (Hear the Echo) hade hjärtfel och räknades in bland de 12 som föll, övriga hästar skall enligt uppgift vara OK.

Tränaren av vinnaren Mon Mome är Venetia Williams, hon bröt förövrigt nacken när hon som jockey red Grand National en gång i tiden.

Det stora problemet (enligt mig) med Grand National är det stora antalet startande, hästarna fäller/stör ofta varandra vid hindren.

Hej,

Ja, jag hade startat min häst i GN om jag någonsin får en häst som är kapabel till detta.
Men precis som för att vinna t ex ett Derby, det krävs en ovanlig häst.
En häst med styrka, hjärta, glädje och huvud till detta.
Hästar som är en på miljonen.
Och oddsen för att få en sådan häst är bra mycket högre än de 100/1 Mon Mome stod till..

Startar vi hästar i hinder löp för att vi tycker det är kul när de faller? Nej
Gör det ont i mitt hjärta när man ibland måste avliva dem ? Ja
Har detta hänt mig med slätlöpshästar? Ja
Fälttävlanshästar? Ja
Ponnies, dressyrhästar, hopphästar etc? Ja
Men detta löp har en tradition, en sfär, en historia och en myt kring sig. Det är hindervärldens Derby, Dubai World Cup, Triple Crown, OS vad du än må jämföra det med.
De tar inte bara vilken häst och jockey som helst och slänger ut i ett löp.
Alla vet allvaret.
10 min innan löpet är det tyst i jockeyrummet.
Tyst på stallbacken.
Alla VET allvaret och utmaningen OCH vilken utgång de kan ha!
Detta löp är bland det enda i världen där ALLA tar samma risk, ALLA har samma chans.
Jag förstår diskussionerna, jag förstår att det ifrågasätts.
Tycker jag det är fel - nej.
Men jag liksom de flesta håller på med hindersport för hästarna, glädjen och utmaningen.
Och detta är den största som finns.

:bow::bow::bow: Vilket bra inlägg! Jag har bara slätlöpshästar men skulle gärna haft en hinderhäst (nästa projekt kanske :idea:)

Bra tips... Får säga det till Mamsen som kommer och hälsar på snart... Hon vill ju veta vad jag önskar mig i födelsedagspresent haha!!

kl
Filmen om Red Rum är inte heller något som går av för hackor. Köpte den i Newmarket för en herrans massa år sedan och grinar fortfarande varje gång jag ser den.

Du menar inte filmen Champions?
Den handlar om Aldaniti som vann GN 1981 under Bob Champion som just hade kommit tillbaka som jockey efter att ha behandlats för testikelcancer. Den filmen kom ut 1983. Aldaniti vart 27 år.

Red Rum vann GN 1973, 1974 och 1977. Han kom tvåa där 1975 och 1976. Han vart struken från startlistan kvällen innan 1978 då han var halt, han hade en spricka i benet och vart därför pensionerad. Tidigare i sin karriär vann han ett slätlopp över 5f på Aintree under Lester Piggott.
Han sprang 110 lopp vann 26 2:a - 15, 3:a 23. Stor var han inte ca 160cm.
Jag fick chansen att träffa honom sommaren 1995 strax innan han dog. Han levde 1965-1995.

Förra året var jag på Aintree på GN dagen. Jag gick banan och stod under Beechers etc. Red Rum ligger begravd vid målstolpen och en brons staty i livs storlek finns intill parad ringen. En resa dit kan jag verkligen rekomendera, att få chansen att uppleva stämningen där är helt otroligt.

Att hinderlöp medför dödsfall för en del hästar/jockeys vet man ju och det sker ju inte bara i GN. Runt om året händer det olyckor både på bana och träning samt ibland i stallet.
Men som tidigare nämts i denna tråd så händer detta även i slät löp, hoppning, dressyr, fälttävlan, western, körning, promenadridning etc.

Många av hinderhästarna lever till hög ålder och blir ofta pensionerade hos någon bekant tills det är dags för de gröna ängarna.

Nej. Filmen Champions är också bra men det finns en dokumentär om Red Rum, jag tror att den är utiven av Racing Post.

Tränaren av vinnaren Mon Mome är Venetia Williams, hon bröt förövrigt nacken när hon som jockey red Grand National en gång i tiden.

Hepp, det där visade sig vara fel.

Hon slogs medvetslös vid Beechers och bars ut på bår. Fick 10 dagars startförbud av läkaren, startade igen i ett häcklöp 14 dagar efter Grand National och bröt nacken.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 927
Senast: Görel
·
A
Fälttävlan Alla ni som älskar fältävlan ni borde älska point o point . jag lägger in lite vad det står på deras hemsida om det och hoppas det...
Svar
7
· Visningar
1 392
B
Islandshäst Åhh hjälp! Ska försöka ge mig ut på tävlingsbanan för första gången någonsin i år. Har planerat att debutera på Stormur endagars i...
Svar
10
· Visningar
1 338
Senast: josse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Kattbilder #10
  • Oseriös avel 2023