Graninges sulor ihåliga!

HannaZ

Trådstartare
Har använt mina graningestövlar i genomsnitt 5 dagar i veckan under 1,5 år. Själva stöveln är helt ok men sulorna har slitits så nu visar det sig att dom är ihåliga, åtminstone i klacken/hälen.

Nån mer som varit med om detta?

Tänkte ringa tillverkaren och höra om det ska vara så (vilket ju i så fall är uselt) eller om det blivit fel vid gjutningen kanske.

/Hanna

Senast ändrad:
Sv: Graninges sulor ihåliga!

Fast en ihålig sula måste ju vara bra som isolering, och stöveln blir ju inte så tung då heller. :idea:

Fast de ska ju inte nötas sönder för det, såklart!

Jo de blir förstås lättare men det känns som att dom extra 100 grammen eller vad det kan handla om kan kvitta, och hur ofta fryser man om hälen?

Ska kolla om skomakaren kan sula om. Men först höra tillverkaren.

HannaZ skrev:
Jo de blir förstås lättare men det känns som att dom extra 100 grammen eller vad det kan handla om kan kvitta, och hur ofta fryser man om hälen?

Ska kolla om skomakaren kan sula om. Men först höra tillverkaren.

Åhh, berätta hur det gick. Har ett par högakusten stövlar exakt ¨likadana som graninge och jag har vart orolig över mina sulor. Verkar vara dålig kvalite på dom även fast själva stöveln var så pass dyr! MÅste veta om det går att sula om dom eller nått!

precis så har mina blivit! den har lixom ruttnat bort inifrån, så de e ok att rida i men inte alls skönt om man ska gå... :smirk:

Ammoniaken i hästpiss fräter på vissa gummisorter , så då "ruttnar" gummit bort.

Har pratat med graning. Hon sa att det kunde vara så att dom ska vara ihåliga för stötdämpningens skull men hon var inte säker utan skulle återkomma när hon kollat upp det.
De ska tåla ammoniaken i urinen så det är inte orsaken.

Sulan brukar omnämnas som "Ammoniak- och syrabeständig sula" - vilket alltså innebär att den skall tåla lite extra, men det säger ju egentligen inte att den skall klara 100% av påverkan.

Mina var också ihåliga så det är nog så de är tillverkade. Är inne på andra paret, men använder dem bara vintertid. Allt material åldras och slits ju, så det finns väl inga stövlar som håller en evighet.

Det var ju en tanke men då borde innersulorna också frätas sönder så den hypotesen håller inte :)

Tycker det är lustigt att stövlarna i övrigt håller och är i fint skick när sulorna går sönder på det här viset.
Jag kommer definitivt att framföra klagomål ang konstruktionen om det nu är så att dom ska vara ihåliga. Till det priset tycker jag att dom borde hålla mer än 1,5 år.

Blir kanske skomakaren tillsist.

hejhej! konstigt att det blivit så..min graninge som använd säkert varje dag i 8 år..är så klart slitna i sulan, men inte så som du beskriver..kanske beror på att mina är såpass gamla så det är anorlunda gjorda?

Hon skulle återkomma till mig i början av nästa vecka så då får vi veta :)

Det är exakt vad som hänt med mina stövlar också. Hela klacken är helt bortfrästen av amoniaken, så jag gör i prinsip direkt på marken, men det otroliga är att som inte läcket, trotts att hela klacken är bortfräten. Rider inte i dom, men dom fungerar som mina stallstövlar när jag mockar och är uta i leran och inte lär vara ren när jag är klar.

va bra! hoppas det fixar sig, och du får ut någon form av ersättnig!

Att klacken slits beror ju på hur man går och sliter också.

Ja självklart. Mina slits tex mer på yttersidan av klacken och det är också här dessa hål uppenbarat sig.

Om inte sambon varit i norrland med kameran så hade jag kunnat visa.

Det jag tycker är fel är att det har visat sig att klackarna är IHÅLIGA. Hade dom varit solida hade ju ingenting hänt annat än att klacken blivit snedsliten. Nu är dom instablila och kommer att bli obrukbara mkt fortare.

Jag förbrukar Graninge var 3e år ungefär. Det är ungefär så länge en sula håller med daglig användning. Min mammas gick dock sönder så som dina beskrivs. Mina har bara slitits normalt.

Det *kan* ju vara så att de är ihåliga av en anledning, t ex stötdämpande effekt. Fast jag har ingen aning.

Mitt första par höll dock i 5 år för användning vintertid - eller höst till vår som då är lite längre. Då var det cellgummit på ovansidan som gav upp, men fem års användning tycker jag var helt ok.

Kan nu uppdatera ang stövlarna.

Skickade först bilder (kan ses här: http://photobucket.com/albums/a201/hannaz/ )

Dom skrev att jag var tvungen att skicka in stövlarna för att de skulle kunna bedöma om det gick att reklamera. Jag undrade om det var troligt, vill ju inte betala frakt om det troligtvis skulle anses som normalt slitage, men dom menade att det nog skulle gå att reklammera.

Så jag skickade in dem i för en dryg vecka sedan och tänkte att dom försöker nog laga dem. Sen i fredags hade det kommit ett paket, hämtade det idag, innehållande SPRILLANS NYA STÖVLAR :bump: :bow:

Precis vad jag behövde inför vintern!

Liknande trådar

Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11... 2
Svar
37
· Visningar
5 326
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka