Granne som förstört mina tujor.

När vi skulle sätta häck så krånglade de med åkermarken in till lite. De sa attvi ville sätta häckplantorna förnära detas mark.
Vi hade inte så bra koll på den tiden.
De ville ha ett avtal omatt de inte skulle få besvär med häcken ut i åkern med utstickande grenar o sånt.

Så vi fick fråga en jurist om hjälp.
Och juristen kolkade upp och sa att häck plantor skall sättas 1 meter innan för tomtgränsen för att rötter och grenar skall kunna utvecklas utan att de går in på grannens mark.
Kanske därför de körde grävaren så nära?
Bara en ren fundering.
Det var ett bra svar. Det visste jag faktiskt inte. :bow:
Mina grannar har dock sagt ok för häcken (vi frågade specifikt) när de flyttade in men de tänkte nog inte på rötterna, såklart. Inte vi heller. :o

Har en annan granne som sågat ner mina plantor 1 och 1,5 meter från tomtgränsen.
(Nu tror ni säkert att jag har helmysko grannar, men det är bara han som är ett arsel.) :up:
Han gjorde det nu mitt i vintern, antagligen för att jag inte skulle märka det. :meh:

Dessutom hade han en annan karl som gjorde det så han säkert kan säga något om missförstånd, bl.a., bl.a., bl.a...

Visserligen är det rätt fula berberisbuskar som kom med köpet när vi köpte huset, men ändå.

Han gjorde det för att för att få plats med sina tre bilar och slippa öppna en bil med busken i vägen. Visserligen passagerarsidan, men ändå.
Jag tittar hellre på dom än hans fula bilar. :cautious:
 
När vi skulle sätta häck så krånglade de med åkermarken in till lite. De sa attvi ville sätta häckplantorna förnära detas mark.
Vi hade inte så bra koll på den tiden.
De ville ha ett avtal omatt de inte skulle få besvär med häcken ut i åkern med utstickande grenar o sånt.

Så vi fick fråga en jurist om hjälp.
Och juristen kolkade upp och sa att häck plantor skall sättas 1 meter innan för tomtgränsen för att rötter och grenar skall kunna utvecklas utan att de går in på grannens mark.
Kanske därför de körde grävaren så nära?
Bara en ren fundering.
Förresten, hur mycket kostade juristen?
Var ni tvungen att ta dit en lantmätare?
 
Det var ett bra svar. Det visste jag faktiskt inte. :bow:
Mina grannar har dock sagt ok för häcken (vi frågade specifikt) när de flyttade in men de tänkte nog inte på rötterna, såklart. Inte vi heller. :o

Har en annan granne som sågat ner mina plantor 1 och 1,5 meter från tomtgränsen.
(Nu tror ni säkert att jag har helmysko grannar, men det är bara han som är ett arsel.) :up:
Han gjorde det nu mitt i vintern, antagligen för att jag inte skulle märka det. :meh:

Dessutom hade han en annan karl som gjorde det så han säkert kan säga något om missförstånd, bl.a., bl.a., bl.a...

Visserligen är det rätt fula berberisbuskar som kom med köpet när vi köpte huset, men ändå.

Han gjorde det för att för att få plats med sina tre bilar och slippa öppna en bil med busken i vägen. Visserligen passagerarsidan, men ändå.
Jag tittar hellre på dom än hans fula bilar. :cautious:

Så han gick alltså in på din mark och fimpade dina plantor?
 
Orkar inte läsa hela. Men har ingen grävning utförts på på TS tomt, utan bara i angränsning till, tomtgräns så hade ingen ersättning kunnat krävas ens initialt. Det är ju då TS tujarötter som vuxit in på grannens tomt..
 
Men grävde inte grävaren på TS mark? om det är rätt uppfattat så är det ju helt fel gjort, och det var väl det som förstörde delar av rötterna?

@Vallmo vad och var grävde du med spade? på din egen mark eller grannens?
På min egen mark.
Rötterna gick inte så långt ut utan mer långt ner, så att säga.

Jag tror inte grävaren hade en aning om vems tujorna var eller ens om rötterna skadades.
De hade som sagt var anlitat en firma som designade deras trädgård.
 
Orkar inte läsa hela. Men har ingen grävning utförts på på TS tomt, utan bara i angränsning till, tomtgräns så hade ingen ersättning kunnat krävas ens initialt. Det är ju då TS tujarötter som vuxit in på grannens tomt..
Rötterna var på min tomt, som jag redan skrivit i tidigare inlägg.
Skulle aldrig gräva på någon annans tomt.

Frågade naturligtvis grannen också om det var ok att jag grävde för hand i min del av tomten som angränsade till deras tomt.
 
Kan du inte sätta upp stängsel/staket så de inte kan göra några ”misstag”?
Jo, det kanske är en bra idé. :idea: :bow:

Vad han inte vet är att berberis växer upp med en jäkla fart om man klippt dom. :sneaky:
Det har vi märkt på vår egen tomt. Nu har vi visserligen inte klippt ner några helt men de vi har ansat har tagit fart rejält.
För övrigt är det inte min favoritväxt direkt, utan de kom med huset så att säga. Jag personligen hade hellre satt tujor eller syrener. :)
 
Går tujorna att rädda, t ex klippa av toppen, gödsla, vattna och se om de tunna tujorna växer ikapp de andra?

Klipp för tusan inte av toppen bara! Thujor grenar inte sig som många andra växter.
Intensivvård, vattning och gödning hade jag satsat på. Det tar ett par år att få ordning på, men det gör det om du köper nya häckplantor också.

Det går att korta in även thuyor, men det kräver lite tålamod - som skrivits tidigare så är de inte lämpliga att kapa rätt av, men det går att ta av den högsta toppen vid en förgrening och så länge det finns grönt innanför så kommer det att växa till. Dock tål de ljusare gröna barren(bladen) inte dirket solljus något vidare så man får öppna försiktigt lite vart år i takt med att det utvecklar sig och växer till där inne i busken. Visst mått av årlig gallring så den håller sig grön innei gör häcken tåligare dessutom. Titta sen på hur en fristående buske ser ut i formen - även med tanke på de olika vädersträcken och tänk dig att motsvarande sida på häcken gärna ska ha samma profil så häller sig häcken än grönare även längst ner. Sen är det inte fel att hämma sådana toppar som kommer långt nerifrån och vill växa förbi topparna, dessa dubbeltoppar både hindrar utvecklingen längre upp samt att de kan få för sig att lägga sig ända ner på gräsmattan vid blötsnö, eller för all del gå av.
 
Släpp och gå vidare - bättre lägga energin på hur du vill utveckla trädgården än att grävi i det gamla.
 
Rötterna var på min tomt, som jag redan skrivit i tidigare inlägg.
Skulle aldrig gräva på någon annans tomt.

Frågade naturligtvis grannen också om det var ok att jag grävde för hand i min del av tomten som angränsade till deras tomt.
Du skrev "En dag ser jag en grävskopa gå loss i grannens trädgård " Skulle grannen anlägga sin trädgård på din tomt..får inte ihop det hela
 
Du skrev "En dag ser jag en grävskopa gå loss i grannens trädgård " Skulle grannen anlägga sin trädgård på din tomt..får inte ihop det hela
Läs hela tråden så förstår du. O_o

Jag planterade tujorna en halvmeter in på min trädgård.
Min granne hade gett mig deras muntliga tillåtelse att göra det.

Grannens grävskopa grävde på den del som var min trädgård.
Eftersom dom själva inte anlägggde sin trädgård så var mannen i grävskopan säkert inte medveten om att det var min del av trädgården.
Och antagligen så tänkte han inte på att han var för nära mina rötter på mina tujor.
Jag tror sällan folk gör saker av ren elakhet eller illvilja och därför blev det hela lite olyckligt.

Hoppas du förstår hela förloppet nu. :grin:
 
Det går att korta in även thuyor, men det kräver lite tålamod - som skrivits tidigare så är de inte lämpliga att kapa rätt av, men det går att ta av den högsta toppen vid en förgrening och så länge det finns grönt innanför så kommer det att växa till. Dock tål de ljusare gröna barren(bladen) inte dirket solljus något vidare så man får öppna försiktigt lite vart år i takt med att det utvecklar sig och växer till där inne i busken. Visst mått av årlig gallring så den håller sig grön innei gör häcken tåligare dessutom. Titta sen på hur en fristående buske ser ut i formen - även med tanke på de olika vädersträcken och tänk dig att motsvarande sida på häcken gärna ska ha samma profil så häller sig häcken än grönare även längst ner. Sen är det inte fel att hämma sådana toppar som kommer långt nerifrån och vill växa förbi topparna, dessa dubbeltoppar både hindrar utvecklingen längre upp samt att de kan få för sig att lägga sig ända ner på gräsmattan vid blötsnö, eller för all del gå av.
Tack för din mycket utförliga förklaring. :bow:
Jag ska absolut ta med mig av din kunskap när det är dags att börja jobba i trädgården i vår.

När jag tänker efter har jag ett par förväxta tujor som vi kapade toppen av när vi flyttade in.
Sen har jag typ bonsaiklippt dem varje år. Och nog sjutton så växer dom igen som bara tusan varje vår. :D

Här är en bild på en av dem oklippt. Inte så utförlig bild, men ändå.
(Ska förtydliga mig att det är några andra tujor vi har och inte dem mot grannen)
Då har jag ändå gått på dom hårt och bonsaiklippt året innan.
3BC71B03-66A5-4732-B6D2-F1644CE26B73.jpeg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp