Grannen är elektriker - får man be om tjänst (mot ersättning)?

Seaside

Trådstartare
Våra grannar är världens snällaste. Nästan för snälla. De ställer alltid upp när vi ber om en tjänst. Det brukar kunna vara saker som att våra barn får hänga hos dem och bjuds på mat, de hjälper till med bärhjälp eller att få huset att se bebott ut när vi åker bort. Mannen i paret har elektrikerbehörighet. Vi håller på med lite renoveringar och ska nu byta 8 st eluttag i ett rum. Är det väldigt fult att fråga om grannen kan göra det åt oss? Jag tänker att vi betalar honom för det, en tusenlapp eller två eller vad som nu kan vara lagom. Vill absolut inte skada grannrelationen.

(om ni tycker att det är en jättedum fråga så säg det snällt, det sociala samspelet är inte mitt starkaste område)
 
Jag hade nog inte frågat honom direkt utan sagt att ni fixar hemma och har ett litet jobb för en elektriker och du ville höra med honom vad man borde ta betalt för något sådant. Då ger du honom en chans att erbjuda sig för en summa+ om inte han vill/kan så vet du iaf sånn ca vad du borde ta betalt av någon annan för att göra jobbet.
 
Våra grannar är världens snällaste. Nästan för snälla. De ställer alltid upp när vi ber om en tjänst. Det brukar kunna vara saker som att våra barn får hänga hos dem och bjuds på mat, de hjälper till med bärhjälp eller att få huset att se bebott ut när vi åker bort. Mannen i paret har elektrikerbehörighet. Vi håller på med lite renoveringar och ska nu byta 8 st eluttag i ett rum. Är det väldigt fult att fråga om grannen kan göra det åt oss? Jag tänker att vi betalar honom för det, en tusenlapp eller två eller vad som nu kan vara lagom. Vill absolut inte skada grannrelationen.

(om ni tycker att det är en jättedum fråga så säg det snällt, det sociala samspelet är inte mitt starkaste område)
Jag hade inte formulerat det som en tjänst utan frågat om han tar uppdrag och sedan frågat vad han skulle ta för att byta åtta uttag.
 
Kommer från en gedigen hantverkarsläkt (snickare) och det är inte uppskattat av varken hantverkare eller anhöriga över alla som frågar. Min bror säger numera blankt nej till alla. Det gjorde även min far tillslut. Skulle han tacka ja till en bråkdel av alla vänner och bekanta så skulle han få jobba dygnet runt. Han tycker det känns stressande att få många vill ha hjälp på hans fritid och kände sig som en skit när han sa ja till vissa och nej till andra eftersom han egentligen ville vara hygglig att hjälpa till.

Bättre att fråga grannen vem han rekommenderar för jobbet och om han erbjuder sig själv så är det givetvis en annan femma.
 
Alltså frågan är väl fri. Är han så lättkränkt att han blir sur över att bli tillfrågad så kommer ni oavsiktligt kränka honom förr eller senare ändå. Så fråga på är mitt råd. Ditt förslag på fråga var jättebra.
Jag skulle inte säga att det är lättkränkt om någon försöker utnyttja en vänskapsrelation. Snarare tvärtom jag är extra noga med att säga att jag självklart betalar för mig när det gäller tjänster mellan vänner så ingen ska känna sig utnyttjad. Sedan avböjer de flesta eller man får ett lägre pris men det är upp till den som säljer tjänsten, inte mig.
 
Tack för alla svar! Tyvärr kommer vi ju aldrig få hit en "vanlig" elektriker för att byta de där eluttagen, för det finns ingen lönsamhet i att göra ett så litet jobb vitt. Det går knappt att få ut en elektriker på ett 8-timmarsjobb, och här handlar det om uppskattningsvis en timme.
 
Jag skulle inte säga att det är lättkränkt om någon försöker utnyttja en vänskapsrelation. Snarare tvärtom jag är extra noga med att säga att jag självklart betalar för mig när det gäller tjänster mellan vänner så ingen ska känna sig utnyttjad. Sedan avböjer de flesta eller man får ett lägra pris men det är upp till den som säljer tjänsten, inte mig.
Utnyttja? Hon vill ju betala för sig?
 
Kommer från en gedigen hantverkarsläkt (snickare) och det är inte uppskattat av varken hantverkare eller anhöriga över alla som frågar. Min bror säger numera blankt nej till alla. Det gjorde även min far tillslut. Skulle han tacka ja till en bråkdel av alla vänner och bekanta så skulle han få jobba dygnet runt. Han tycker det känns stressande att få många vill ha hjälp på hans fritid och kände sig som en skit när han sa ja till vissa och nej till andra eftersom han egentligen ville vara hygglig att hjälpa till.

Bättre att fråga grannen vem han rekommenderar för jobbet och om han erbjuder sig själv så är det givetvis en annan femma.
Fast det är väll mera dina familjemedlemmars ansvar att tacka nej. Jag får också mycket förfrågningar om privata uppdrag men det är ju bara att tacka nej. Säga att jag inte tar uppdrag utöver arbetet som anställd eller vad det nu är.
 
Alltså frågan är väl fri. Är han så lättkränkt att han blir sur över att bli tillfrågad så kommer ni oavsiktligt kränka honom förr eller senare ändå. Så fråga på är mitt råd. Ditt förslag på fråga var jättebra.
Har man den typen av jobb där folk frekvent ber en jobba gratis (eller billigare) på fritiden så blir ju sånt här väldigt tröttsamt. Handlar inte om att bli kränkt..
 
Tack för alla svar! Tyvärr kommer vi ju aldrig få hit en "vanlig" elektriker för att byta de där eluttagen, för det finns ingen lönsamhet i att göra ett så litet jobb vitt. Det går knappt att få ut en elektriker på ett 8-timmarsjobb, och här handlar det om uppskattningsvis en timme.
Varför skulle ni inte få det? Jag hade en elektriker hemma i höstas för att fixa ett vägguttag i badrummet, för min nya tvättmaskin. Han gjorde det jobbet samt bytte en krånglande strömbrytare i stallet på en timme eller två, det gick utmärkt. :)
 
Tack för alla svar! Tyvärr kommer vi ju aldrig få hit en "vanlig" elektriker för att byta de där eluttagen, för det finns ingen lönsamhet i att göra ett så litet jobb vitt. Det går knappt att få ut en elektriker på ett 8-timmarsjobb, och här handlar det om uppskattningsvis en timme.
Det förstår jag nog inte, ni står väll för resekostnader inkl tid också?
 
Tack för alla svar! Tyvärr kommer vi ju aldrig få hit en "vanlig" elektriker för att byta de där eluttagen, för det finns ingen lönsamhet i att göra ett så litet jobb vitt. Det går knappt att få ut en elektriker på ett 8-timmarsjobb, och här handlar det om uppskattningsvis en timme.
Är du säker? Jag fick en elektriker att komma för två eluttag. Det svåra var att få honom att fatta att jag ville betala vitt men INTE göra rotavdrag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp