Grannen är elektriker - får man be om tjänst (mot ersättning)?

Menade du att citera mitt tidigare inlägg? Vill du att jag ska svara på din fråga eller vill du helst ha sista ordet?
Jag fortsätter bara svara på dina inlägg. Men jag förstår verkligen inte vad de har med diskussionen att göra och varför du fortsätter dra upp mina släktingar in inlägg efter inlägg.
Jag droppar mer än gärna diskussionen helt 👍
 
Jag fortsätter bara svara på dina inlägg. Men jag förstår verkligen inte vad de har med diskussionen att göra och varför du fortsätter dra upp mina släktingar in inlägg efter inlägg.
Jag droppar mer än gärna diskussionen helt 👍
Jag svarar på dina inlägg för att du rätt tidigt i tråden skrev att man inte bör fråga egen företagande hantverkare i ens omgivning om de kan göra uppdrag åt en. Speciellt som de jag känner i min omgivning som driver egna företag gärna tar uppdrag från vänner, familj och bekanta. Det är ofta så många företag startar.
 
Det kluriga, tycker jag, är ju att det uppenbart redan finns en bytesekonomi. Svetsaren hjälper snickaren, snickaren hjälper svetsaren, osv. Så trädgårdsarbete mot snickerier är ju på samma tema, skillnaden är förstås att jag inte jobbar yrkesmässigt med trädgårdsanläggning.

Finns det nån oskriven regel att bara yrkesfolk ska utbyta tjänster?
Jag tänker tvärtom att det är mer ok att fråga kring utbyte av tjänster när det inte handlar om ens jobb.
Jag är inte särskilt förtjust i att folk ber om min psykologhjälp på fritiden men har inga problem med att folk frågar om hjälp med hästar eller vad som. För mig är det just ”jobba på fritiden” som är trist.
 
Jag tänker tvärtom att det är mer ok att fråga kring utbyte av tjänster när det inte handlar om ens jobb.
Jag är inte särskilt förtjust i att folk ber om min psykologhjälp på fritiden men har inga problem med att folk frågar om hjälp med hästar eller vad som. För mig är det just ”jobba på fritiden” som är trist.
Det var ju det som var kruxet. Är det ofint att fråga om att byta tjänster, om tjänsten man vill byta är relaterad till den enes jobb?
 
Jag svarar på dina inlägg för att du rätt tidigt i tråden skrev att man inte bör fråga egen företagande hantverkare i ens omgivning om de kan göra uppdrag åt en. Speciellt som de jag känner i min omgivning som driver egna företag gärna tar uppdrag från vänner, familj och bekanta. Det är ofta så många företag startar.
Man bör inte fråga PÅ DERAS FRITID men jag har skrivit många gånger nu att man isf ska kontakta dem på arbetstid som vilken kund som helst.

Om dina vänner tycker det är ok att folk ringer hem på kvällar, helger osv får stå för dom. Men det är rätt old school.
 
Man bör inte fråga PÅ DERAS FRITID men jag har skrivit många gånger nu att man isf ska kontakta dem på arbetstid som vilken kund som helst.

Om dina vänner tycker det är ok att folk ringer hem på kvällar, helger osv får stå för dom. Men det är rätt old school.
Kommer från en gedigen hantverkarsläkt (snickare) och det är inte uppskattat av varken hantverkare eller anhöriga över alla som frågar. Min bror säger numera blankt nej till alla. Det gjorde även min far tillslut. Skulle han tacka ja till en bråkdel av alla vänner och bekanta så skulle han få jobba dygnet runt. Han tycker det känns stressande att få många vill ha hjälp på hans fritid och kände sig som en skit när han sa ja till vissa och nej till andra eftersom han egentligen ville vara hygglig att hjälpa till.
Okej då har jag missuppfattat ditt inlägg. Det står att om han skulle tacka ja till en bråkdel av alla vänner och bekanta skulle han få jobba dygnet runt. Det tolkade jag som att han inte ville att vänner och bekanta skulle be om hjälp för han mådde dåligt av att de gjorde det eftersom han inte kunde hjälpa alla. Att de inte ringer just på helgen eller kvällen hjälper ju inte mot det problemet.
Därför var det logiskt för mig att din far hade detta som ett extra jobb eftersom han inte kunde planera in arbetena under dagtid utan var tvungen att hjälpa till på hans fritid under kvällar och helger.

Ursäkta min förvirring.
 
Okej då har jag missuppfattat ditt inlägg. Det står att om han skulle tacka ja till en bråkdel av alla vänner och bekanta skulle han få jobba dygnet runt. Det tolkade jag som att han inte ville att vänner och bekanta skulle be om hjälp för han mådde dåligt av att de gjorde det eftersom han inte kunde hjälpa alla. Att de inte ringer just på helgen eller kvällen hjälper ju inte mot det problemet.
Därför var det logiskt för mig att din far hade detta som ett extra jobb eftersom han inte kunde planera in arbetena under dagtid utan var tvungen att hjälpa till på hans fritid under kvällar och helger.

Ursäkta min förvirring.
Båda jobbar/jobbade heltid med egen firma.
Sen ringer folk efter arbetstid och vill ha hjälp. Gärna ska hjälpen ske på kvällar och helger.
Samma var med mitt ex.
Telefonen kunde ringa precis när som helst. Himla irriterande.
 
Är inte hantverkare. Men när jag använt mig av vänner /bekanta i olika yrken har jag kort och gott kontaktat dem under deras arbetstid och gjort klart att jag ämnar betala vad det kostar, helt som vem som helst. Och även accepterat ifall de varit fullbokade och inte kunnat ta sig an mitt jobb.

Ofta har jag fått nån liten rabatt, men det har verkligen inte varit väntat.

Inte tilll TS men: Blir själv otroligt irriterad på folk som vill ha gratishjälp på fritiden. Har haft (obs förfluten tid) såna vänner, men dessa fasas ut om de inte fattar vinken eftersom jag dels inte vill jobba gratis och dels inte vill jobba alls på min fritid.

En person förstod inte ens fast jag sa/skrev rakt ut att jag var på bristningsgränsen och helt enkelt inte orkade hjälpa hen flera timmar i veckan med ett krävande ärende (samt sa vart hen kunde höra av sig istället). Då fick jag svaret "men då måste jag ju betala". Mm. Tack för den. Good riddance.
 
Det är självupplevt. Elektrikerna i Stockholmsområdet har inga problem att få uppdrag och då åker de inte på såna här småjobb, är min erfarenhet efter diverse hemmafix i lägenhet och villa. Och det har inte blivit lättare sedan solcellsboomen startade.
då kan jag tipsa om Veteranpoolen, var "hur lätt som helst" att få tag på en behörig elektriker som kom ut och "bara" installerade ett dubbel-eluttag utomhus.

Samma sak med tapetsering, fick inte tag på någon målare att tapetsera två rum, men två dagar efter kontakt med Veteranpoolen hade jag kontakt med en målare och veckan efter var arbetet utfört. Och han gjorde ett kanonjobb :)
 
Om det är så svårt att få ut elektriker på småjobb så hade det varit anledning nog att fråga grannen.
Säg det när du frågar och säger han Ok, så boka in ett jobb och fråga om han vill ha kontant betalning eller e-posta en faktura till er, att vilket som är ok för er.
Bara för att _om_ han säger kontant går bra, betyder inte det att han inte tänker skatta för sig.
:)
 
Såklart du ska fråga grannen. Det hade jag inte tvivlat på. Men, ta det vitt. För ifall huset brinner ner behöver ni någon med försäkring som gjort jobbet. Det där kan gå väldigt fel ifall man inte använt en fackman eller har kvitto på en fackman.
Beror på, det står ju byta eluttag i tråden. Du får ju byta uttag själv så länge de är max 16A och du inte byter från ojordat till jordat. Så försäkringsmässigt lär det kvitta om det är svart.
Men menar TS att de ska flyttas/sättas in nya eller jordas är det ju en annan femma.
 
Våra grannar är världens snällaste. Nästan för snälla. De ställer alltid upp när vi ber om en tjänst. Det brukar kunna vara saker som att våra barn får hänga hos dem och bjuds på mat, de hjälper till med bärhjälp eller att få huset att se bebott ut när vi åker bort. Mannen i paret har elektrikerbehörighet. Vi håller på med lite renoveringar och ska nu byta 8 st eluttag i ett rum. Är det väldigt fult att fråga om grannen kan göra det åt oss? Jag tänker att vi betalar honom för det, en tusenlapp eller två eller vad som nu kan vara lagom. Vill absolut inte skada grannrelationen.

(om ni tycker att det är en jättedum fråga så säg det snällt, det sociala samspelet är inte mitt starkaste område)
Självklart kan du fråga. Du kommer få ett ja eller nej. Orka överanalysera och hålla på som vissa i tråden 😅
 
Om personen har behörighet att jobba som elektriker kanske det finns något företag bakom som kan fakturera? Annars kan man ju lägga fram frågan som "jag försöker få tag på elektriker till ett mindre jobb, känner du någon som kan?". Jag är väldigt försiktig med att be grannar om hjälp med sådana jobb. Risken finns att det resulterar i osämja om det blir något fel.
 
Det är självupplevt. Elektrikerna i Stockholmsområdet har inga problem att få uppdrag och då åker de inte på såna här småjobb, är min erfarenhet efter diverse hemmafix i lägenhet och villa. Och det har inte blivit lättare sedan solcellsboomen startade.
Jag har aldrig haft problem med det trots bosatt i sthlmsområdet 🤔 hade till och med en ute för ett jobb som tog ~10 min (fakturerade för 2 h dock). Däremot kan man ibland behöva förbereda sig på väntetider, beroende på typ av jobb, var deras kontor ligger osv. Det kan vara att de tar småjobb på väg till eller från något annat t.ex men så gör även målarna, snickarna och rörisarna jag tagit in för mindre jobb ibland.
 
då kan jag tipsa om Veteranpoolen, var "hur lätt som helst" att få tag på en behörig elektriker som kom ut och "bara" installerade ett dubbel-eluttag utomhus.

Samma sak med tapetsering, fick inte tag på någon målare att tapetsera två rum, men två dagar efter kontakt med Veteranpoolen hade jag kontakt med en målare och veckan efter var arbetet utfört. Och han gjorde ett kanonjobb :)
Jag har dock hört ganska mkt negativt om veteranpoolen. Bla mina föräldrar anlitade dom en gång. En man kom gjorde lite av jobbet, försvann, kom tillbaka med sitt barnbarn, gjorde lite av jobbet men passade mest hans barnbarn och ansåg sig sen vara klar. Då var över 50% av jobbet kvar. Kompisar har också dålig erfarenhet av dom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp