Grannen motionerar inte sina hästar!

Sv: Grannen motionerar inte sina hästar!

Jag jämförde hur folk reagerar på vad man utsätter djur för. Inte vad djuren utsätts för.

Men anledningen till att folk reagerar så mycket mer på en hund i en bil en varm sommardag, än på en häst i en hage utan solskydd, är ju för att risken är så otroligt mycket större att hunden utsätts för lidande (med eventuell död som följd) än vad det är för hästen. Dvs, folk reagerar över risken för lidande, vilket enligt mig är rätt sunt och bra.

Med detta inte sagt att man inte ska reagera över om hästar riskerar att utsättas för lidande.

Jag har faktiskt hittat en häst i en sådan där liten skithage liggandes helt utslagen på marken. Veterinären fick komma ut och ge dropp för att få hästen på benen igen. Hästen hade blivit totalt uttorkad i sommarhettan!

Det blev säkert fel på saltbalansen där.
Hästar svettas saltare svett än de är salta själva, så utan salt får de stora problem med sina elektrolyter.
Då så känner de inte törst och det vatten som de dricker stannar inte kvar i kroppen utan rinner rätt igenom och drar med sig ännu mera salt på vägen.
Vilket ger en livsfarlig ond nedåtgående spiral.

Saltsten i hagen skall det vara också.

kp.

På Petra_els hemsida: http://www.hittadjur.se/ så hittar man tabeller om bilvärme, man hirrar oxå sidor man kan använda för att fylla i o sätta i bilen, gärna med telefonr o när ni parkerade bilen.

Du verkar ju vara mardrömmen att ha som granne! Ungar som är inne i hagar hos ens djur, hundar som sitter och ylar (?!) och högljudd renovering - får jag gissa att det sker alla timmar på dygnet?

Nä, jag tycker du ska vara tyst och inte kasta sten i glashus, det verkar vara du som ställer till grannsämjan, inte din granne.

....Och med tanke på att småbarnen verkar ha knallat in vid mer än ett tillfälle i hästhagen samt att de leker på vägen (hur kom annars leksakerna dit) så kan man ju undra vem som borde bli anmäld?

Låter livsfarligt :crazy:

Mina barn är INTE i hagarna överhuvudtaget! De lärde sig från drygt ettårsåldern att undvika hästarna p g a faran. Hästarna har dessutom vid ett flertal tillfällen rymt ifrån sina hagar och in på våran tomt, eller runt om i området. De har utvecklat mer fysisk kontakt mot varandra, sparkar och att de biter varann. De kan jaga varandra runt i hagen i timmar. Aldrig sett sånt beteende förr med hästar. Så fort de är i sin lilla lerhög till hage blir de såna, kommer de ut i lite större sommarhagen blir de lite lugnare och kan beta. Men annars ett rent cirkusnummer.

Deras leksaker ligger alltid på våran tomt annars plockar jag in dem direkt.
Våran hund sitter i princip aldrig i sin hage längre stunder. Hon är oftast med mig på jobbet. Hundhagen är en tillfällig lösning vid akuta problem. Vilket inträffar ytterst sällan!

Vi bygger såklart på huset när tid ges, kvällar och helger(vi har jobb att gå till) Detta är något han inte kan rå över. Han bygger själv på sitt stall utan att jag ens bryr mig.
Jag kan gå på tomten och försöka undvika honom men det är omöjligt. Jag ser allt ändå. Att jag vill ha stallet längre bort beror just på det, att vi kan få ha våra ställen lite mer ifred. För bådas skull.
Tänk dig ett villaområde med närbelagda hus, du ser när grannen klipper gräset oavsett om du vill det. Det är inte att spionera, kära nån!!!
Ni måste förstå att all information han gett mig om hästarna har han sagt på eget intiativ. Jag vill inte anmäla bara få råd hur man kan gå tillväga.

Hur kan du säga att dina barn inte är i hagarna över huvud taget när du själv skrivit i inlägg 175 att det tog tid för dem att lära sig att inte gå in där :confused: Förstå att för oss som läser blir det väldigt motstridiga uppgifter från dig.

Sen skriver du att det ligger leksaker på vägen i inlägg 160 för att sen skriva att alla leksaker alltid är på eran tomt. Vad ska man tro?

Det började om hästarna men nu handlar det om helt andra saker och allt grannen gör är så fel...

Det är väl därför du har fått sådant motstånd.

Ang att stallet ligger så nära att du störs så låg det ju där när ni köpte gården väl?

du skrev innan att du tycktre det vara trevligt med ett stall i närheten.

Tycker du ändrar dig väldigt mkt.

Tyst renovering får självklart ske på kvällstid men inte högljudd.

Mitt råd för sisådär 75:e gången, låt grannen vara ifred med sina hästar.

Mitt största problem oxå är just att dessa hästar har varit grand prix hästar och är vana att arbeta.

Hade jag haft dessa hästar inpå knuten och veta att de inte reds hade jag på stört frågat om jag fick rida. Hur mycket hade man inte kunnat lära sig på en GP häst? Och HUR kan man vilja missa en sådan chans att rida så fina hästar?
Mina gamla hästar rids ibland, ibland står dom 6 månader för att sedan ridas ut någon gång. Dom står inne på nätterna och har två hagar att välja mellan på vintern. Stor hage behöver dom inte på vintern då dom ändå står på samma ställe och tittar inte ens ut över resten utav hagen. Sommarbetet får dom stora hagar där dom kan vandra och det lever dom på länge. Hästar vänjer sig, så länge dom är skötta, har mat och vatten och tak över huvudet så mår dom antagligen bra. Och hellre hästar som står än hästar som blir sönderridna bara för att folk vet att dom gått svåra klasser, tyvärr kan sådana hästar lätt hamna i fel händer och då tror jag dom mår sämre än vad dom gör idag.

Sedan hade jag dessutom mer än gärna erbjudit mina hagar till en granne som har små hagar om så skulle behövas. Nu har jag förvisso inte så mycket mark att erbjuda, men man kanske kan gå ihop och bygga ut hagarna tillsammans i så fall om det ligger nära? Mina/dina hästar får mer sällskap och dessutom mer mark. Sen behöver du inte bekymra dig för att hästarna går i för små hagar. Problem ser man alltid men man kan också lösa dom genom enkla knep.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka