Grannkatten har ihjäl djur på löpande band

Carmenzitaflower

Trådstartare
Hej! Jag har en urgullig granne i vårt hyreshus som jag tycker om super mycket. Problemet är att hennes katt dödar små näbbmöss och småfåglar VARJE natt. Imorse när jag skulle ut med hundarna hittade jag tre stycken näbbmöss vid entrén. Sen ytterligare två på en stig intill huset, och dessa låg inte där igår utan är nya.
Katten har vart innekatt tills för ungefär 1 månad sedan och innan dess har jag inte sett ett enda dött djur utanför.

Är det dumt av mig om jag skulle ta upp detta med grannen? Kanske be henne sätta en bjällra på katten? Eller vad skulle ni göra i denna situationen?
Klarar inte av att se mer döda små söta näbbmöss, mina hundar försöker äta dom, och eftersom dom är så små är det lätt att råka trampa på dom. Tycker hela situationen är jätte jobbig :/
 
Att katter dödar möss ses som positivt av de flesta. Grannens katt tar minst en mus/sork per dag, som jag ser att den kommer hem med. Vilket är kanon, jag vill inte få in möss i huset.
Jag tror inte att ägaren till katten ser det som positivt eftersom hon också är en djurvän och bryr sig otroligt mycket om alla djur.

Vi bor precis vid en skog, och det är där katten jagar.
 
Hej! Jag har en urgullig granne i vårt hyreshus som jag tycker om super mycket. Problemet är att hennes katt dödar små näbbmöss och småfåglar VARJE natt. Imorse när jag skulle ut med hundarna hittade jag tre stycken näbbmöss vid entrén. Sen ytterligare två på en stig intill huset, och dessa låg inte där igår utan är nya.
Katten har vart innekatt tills för ungefär 1 månad sedan och innan dess har jag inte sett ett enda dött djur utanför.

Är det dumt av mig om jag skulle ta upp detta med grannen? Kanske be henne sätta en bjällra på katten? Eller vad skulle ni göra i denna situationen?
Klarar inte av att se mer döda små söta näbbmöss, mina hundar försöker äta dom, och eftersom dom är så små är det lätt att råka trampa på dom. Tycker hela situationen är jätte jobbig :/

Det är en katt, de jagar. Det är bara att gilla läget eller hålla katten inne. Eftersom det inte är din katt kan du inte göra något. Själv har jag katt för att hålla skadedjur borta.

Att sätta en bjällra på en katt är barbariskt, tänk själv att att höra ett oljud så fort du rör dig som du inte kan komma undan.
 
Det är en katt, de jagar. Det är bara att gilla läget eller hålla katten inne. Eftersom det inte är din katt kan du inte göra något. Själv har jag katt för att hålla skadedjur borta.

Att sätta en bjällra på en katt är barbariskt, tänk själv att att höra ett oljud så fort du rör dig som du inte kan komma undan.
Jag misstänker dessutom att pingla inte är speciellt effektivt när det gäller att varna möss etc för katten - bytesdjur verkar reagera mer på rörelse, inte den typen av ljud. Jag tror inte att en fågel blir rädd och flyger iväg om den hör en liten pingla, däremot av något som rör sig.

(Vår ena katt reagerar däremot jättestarkt på pingla; grannens katt - som han avskyr - har nämligen pingla och varje gång vår katt hör pinglandet sticker han dit för att jaga iväg honom, och tyvärr slåss...)
 
Det är en katt, de jagar. Det är bara att gilla läget eller hålla katten inne. Eftersom det inte är din katt kan du inte göra något. Själv har jag katt för att hålla skadedjur borta.

Att sätta en bjällra på en katt är barbariskt, tänk själv att att höra ett oljud så fort du rör dig som du inte kan komma undan.
Jag läste på nätet att det räddar ca 50% av alla småfåglar som katten annars dödar och att det inte skulle vara jobbigt för katten, var han Jonas på skansen som sagt det. Men kanske bara hans åsikt och inte fakta. Självklart vill man inte att katten ska må dåligt.
 
https://www.fearfreehappyhomes.com/how-cats-hear-see-and-feel/

Cats can hear over a range of about 10.5 octaves (among the broadest for any mammal, including dogs). By contrast, humans hear about 9.3 octaves. Cats’ hearing is especially sensitive at the middle frequencies; when they’re staring at the wall, they are probably hearing something moving inside it. That means your cat can hear you when you whisper, so no need to shout. It also means cats are easily distracted, and easily startled, by sounds. And easily excited by the kinds of sounds prey animals make, like squeaks and rustling noises.

En bjällra är därför som en kyrkklocka.
 
Med den reservationen att Megara är stendöv ibland. Ibland kan hon höra en Dreamiespåse när hon ligger och sover i sovrummet när jag prasslar i arbetsrummet. 1-100. Däremot när hon tuggar på kablar precis bredvid mig så hör hon inte öht. Eller biter i mina fötter.
 
Vad skulle du tycka om att ha en bjällra som låter så fort du rör dig, intill ditt öra? Nej, bjällror är vidrigt.


Jag har hört Jonas (från Skansen akvariet) prata om problemet förut, att våra katter tar väldigt mycket småfåglar när de är ute. Katter är jägare, de allra flesta jagar och det får en räkna med att de gör. Lösningen är isf att ägaren håller sin katt inne och/eller låter den vara ute under kontrollerade former (tex i sele och koppel). Jonas har också uttryckt att det är en lösning - det funkar ju med hundar.

Med det sagt, så kan du inte göra något i det här fallet eftersom det inte är din katt. Däremot förstår jag att du inte vill att din hund äter det katten dödat, särskilt näbbmöss (jag vet inte hur det är med hund, men katter kräks av dem - därför äter de dem oftast inte utan det blir mer "träning på att jaga"). Lägger katten dem vid din ytterdörr? Finns det isf något du kan göra för att förhindra att katten kommer åt att göra det?

Att se döda näbbmöss på grusväg tex får du nog leva med om du bor på landet, tyvärr. Jag förstår att du tycker att det är jobbigt, men på sommaren är det (enligt min erfarenhet) inget ovanligt att de ligger döda ute. Förutom att de jagas, så dör de också av värmeslag när det är riktigt varmt.
 
Hej! Jag har en urgullig granne i vårt hyreshus som jag tycker om super mycket. Problemet är att hennes katt dödar små näbbmöss och småfåglar VARJE natt. Imorse när jag skulle ut med hundarna hittade jag tre stycken näbbmöss vid entrén. Sen ytterligare två på en stig intill huset, och dessa låg inte där igår utan är nya.
Katten har vart innekatt tills för ungefär 1 månad sedan och innan dess har jag inte sett ett enda dött djur utanför.

Är det dumt av mig om jag skulle ta upp detta med grannen? Kanske be henne sätta en bjällra på katten? Eller vad skulle ni göra i denna situationen?
Klarar inte av att se mer döda små söta näbbmöss, mina hundar försöker äta dom, och eftersom dom är så små är det lätt att råka trampa på dom. Tycker hela situationen är jätte jobbig :/
Jag hade också tyckt att det varit jobbigt. Grannen kan väl ta en runda på morgonen och städa undan efter sin katt. Vill inte trampa på döda lik på vägen utanför porten lika lite som jag vill trampa i hundbajs.
Ja, katter jagar absolut men bor man i hyreshus med andra grannar kan man antingen hålla katten inne på natten eller städa undan på morgonen.
 
Katter kan ju sitta stilla länge och spana och planera innan de plötsligt hoppar på sitt byte. En bjällra fungerar troligen inte i de lägena.
Dessutom tror jag det är jobbigt för katten att höra ljudet så fort den rör sig.
 
Vad skulle du tycka om att ha en bjällra som låter så fort du rör dig, intill ditt öra? Nej, bjällror är vidrigt.


Jag har hört Jonas (från Skansen akvariet) prata om problemet förut, att våra katter tar väldigt mycket småfåglar när de är ute. Katter är jägare, de allra flesta jagar och det får en räkna med att de gör. Lösningen är isf att ägaren håller sin katt inne och/eller låter den vara ute under kontrollerade former (tex i sele och koppel). Jonas har också uttryckt att det är en lösning - det funkar ju med hundar.

Med det sagt, så kan du inte göra något i det här fallet eftersom det inte är din katt. Däremot förstår jag att du inte vill att din hund äter det katten dödat, särskilt näbbmöss (jag vet inte hur det är med hund, men katter kräks av dem - därför äter de dem oftast inte utan det blir mer "träning på att jaga"). Lägger katten dem vid din ytterdörr? Finns det isf något du kan göra för att förhindra att katten kommer åt att göra det?

Att se döda näbbmöss på grusväg tex får du nog leva med om du bor på landet, tyvärr. Jag förstår att du tycker att det är jobbigt, men på sommaren är det (enligt min erfarenhet) inget ovanligt att de ligger döda ute. Förutom att de jagas, så dör de också av värmeslag när det är riktigt varmt.
Jag har faktiskt haft bjällror i örhängen och det störde mig inte det minsta. Men som jag skrev tidigare så vill man självklart inte att katten ska lida så jag tog tillbaks det om bjällra, har aldrig haft katt själv så är inte så påläst och visste inte att dom hade så ont utav det.

bor inte på landet men har en liten skog precis intill huset, näbbmössen ligger alltid precis i stora entrén så får alltid gå hinderbana ut för att inte råka trampa på någon. Aldrig haft problem med döda djur här tidigare så tror inte att det är värmeslag i detta fallet.

Har accepterat att det är såhär men tycker synd om djuren som ska behöva dö på det sättet, speciellt fåglarna som grannen matar precis utanför fönstret, blir som en buffé för katten.
 
bor inte på landet men har en liten skog precis intill huset, näbbmössen ligger alltid precis i stora entrén så får alltid gå hinderbana ut för att inte råka trampa på någon. Aldrig haft problem med döda djur här tidigare så tror inte att det är värmeslag i detta fallet.

(Min klippning)

Ligger de flesta precis vid porten där alla ska gå in så håller jag med @Malibu_Stacy om att kattens ägare gott kan städa undan dem nån gång om dagen. Precis som att hundägare lär plocka upp bajs efter sin hund och rökare får se till att fimpa i en askkopp (åtminstone sa min hyresvärd till om det, när vi hade problem med mycket fimpar utanför en port), till exempel.
 
Jag hade också tyckt att det varit jobbigt. Grannen kan väl ta en runda på morgonen och städa undan efter sin katt. Vill inte trampa på döda lik på vägen utanför porten lika lite som jag vill trampa i hundbajs.
Ja, katter jagar absolut men bor man i hyreshus med andra grannar kan man antingen hålla katten inne på natten eller städa undan på morgonen.

Delvis KL

På allvar, tycker ni att det är jobbigt med döda näbbmöss på en väg? Det är väl jättebra om katten tar näbbmöss, jättebra om katten är ute på natten och tar möss så den vilar på dagen när fåglar är vakna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp