Sv: Grannsämja? Nja.
Tanten vägg-i-vägg med vardagsrummet var dement, inget hon kunde rå för utan det var mest humor när det skreks om norska negrer osv., hörde det ju bara när vi tittade på tv
Dock var hennes son 2 våningar upp lite jobbigare... utvecklingsstörd på något vis med alkoholproblem... hans mamma var nämligen nästan helt döv så varje tidig förmiddag på min semester skreks det mellan hans våning och hennes:
- HAR POSTEN KOMMIT?
- Va?
- HAR POSTEN KOMMIT?!
- Va?
- HAAAR POSTEEEEN KOMMIIIIIT?!?
- Va?
Eller så var det ljudet av en ölburk och ljudlig konversation när han var nere och hälsade på henne tidigt på morgonen. Ofta hotade han hemtjänstpersonalen när han var på fyllan och anklagade dom för vanvård.
Grannen ovanför oss har varit en framgångsrik butikschef som totalt gick in i väggen, tappade fru och barn som inte orkade med och flyttade ifrån honom. Går på tunga mediciner och ordinerad att promenera. Jodå det gjorde han tills det upphörde och han promenerade i lägenheten istället... hälmannen... DONK DONK DONK DONK fram och tillbaka dygnet runt för till slut verkade han knappt sova

Dessutom var han också duktig att dricka alkohol med våran andra supande granne.
Hon mitt emot lämnade sin gigantiska amstaffhane ensam 23 timmar om dygnet men hennes pojkvänner kom pliktskyldigt och åkte i ett snöre efter hunden någon gång per dag. Resten av dagen skällde den åt varenda ljud den hörde och ylade olyckligt. Sommartid fick den gå ut på balkongen när hon var borta vilket ledde till vansinniga raseriutbrott när den fick för sig att det var något ute på gräsområdet. Helst mitt i natten och slutade aldrig... man fick gå ut i trapphuset och knacka på dörren så den sprang dit (in i dörren), enda sättet att få han tyst. Stackars hund
Han snett upp hörde eller såg man aldrig förutom när han skulle festa. När stora tegelkåken börjar skallrar... ja då är det högt. Tror det dessutom var mer än alkohol då dom kunde sitta och slå i ett bord och bara skrika rakt ut som några gorillor. Lämnade lägenheten med dunder och brak och kom tillbaka efter att krogen stängde då man kommer hem igen och är ännu mer högljudd och drar utan att skämmas igång stereon på allra högsta volymen.
Min sambo är ganska stor och respektingivande så jodå det gick faktiskt att få ordning på dom med ett litet samtal. Jag menar ingen annan brydde sig som bodde i samma trapphus eftersom dom var lite... som dom var

efter att sambon ofta hade varit och sagt till dom så var det väldigt populärt att knacka eller ringa på våran lägenhet när de sprang ut emot krogen. Stackars hunden min fick hjärnblödning varje gång såklart eftersom hon är väldigt vaktig och osäker av sig. Hade tidigare bara bott i villa så det blev en jobbig övergång för henne att bo i lägenhet. Underlättade inte direkt med idioter överallt.
Hyresvärden? Ja han lovade och lovade men var alldeles för mesig för att ta tag i nånting. När min sambo började få sömnproblem under sina arbetsskift (jobbade natt) så fick vi nog. Han är nämligen en sån som sover genom krig annars.
En fin liten gård kom ut på annons och vi tog vårat pick och pack och flyttade ut 1 mil i skogen utan några grannar, det är så underbart så hälften vore nog

jo vi har ett litet torp på andra sidan vägen där ett äldre par bor sommartid, jättegulliga människor och några hundra meter bortanför krönet bort sambons arbetskollega. Man hör på sin höjd hans hund och deras barn stoja på gården. Och ibland några leksaker från både våran och deras gård, traktorer eller skotrar men det är ljuv musik!!!