Granplantering eller skog

mian1

Trådstartare
Har frågat förut, men fick inget klart svar.
Där jag bor finns bara produktiv skog. Allt mellan nyplanterat till sånt som är moget att avverka. Och i skogen får man ju rida, medan det är förbjudet att rida i planteringar.
Finns det någon tumregel för när planteringen blir till skog och därmed lovlig att rida i?

Och skogsvägar, de som inte är utmärkta på kartan som traktorväg, är de alltid förbjudna?
 
Vad jag vet får du inte rida i skogen utan markägarens tillstånd. Allemansrätten gäller inte när du är ute och rider.
 
Allemansrätten gäller inte när man rider?.. det ha jag inte hört tidigare.. varför gör den inte de???? och skogsvägar är väl inte heller förbjudna att rida på?.. :confused:
 
Allemansrätten gäller alla oavsett om man går till fots eller rider, däremot så får man inte skada omgivningen vilket är lätt hänt när man sitter till häst. Motorfordon är däremot förbjudna i skog och mark, såvida man inte har tillstånd.
 
Allemanssrätten säger att man får färdas i skog och mark så länge man inte stör eller förstör så det är något man får avgöra själv huruvida det är lämpligt att rida på ett ställe eller inte.
Har någon satt upp en förbudsskylt så får man ju givetvis respektera det!
 
Jag svarar som skogsägare och vad jag anser vara acceptabelt, dvs det som inta skadar skogen.

Alla skogsvägar bör vara tillåtna att rida på om du ser att vägen håller. I tjällossningstider bör du vara försiktig på ALLA skogsvägar. Hur vägen är utritad på kartan borde inte spela någon roll. Eftersom skogsvägar ofta är gjorda för tunga traktorer och 24 meters skogsbilar så brukar de dock hålla för en häst ;)

Utanför vägarna bör du inte rida utan tillstånd. Det är svårt för en lekman att avgöra vad som skadar skogen och vad som inte skadar. Många trädslag tex gran är känsliga för skador på rötterna eftersom det då lätt blir röta i trädet och värdet minskar då dramatiskt.
 
Tack!
Jag äger själv skog och vet vad skogen är värd/kostar att plantera så jag brukar vara väldigt noga med var jag rider och håller mig på vägen om det är blött i marken.
Det finns ett par fins skogsvägar som går genom ett halvvuxet granplantage och som i flera år varit SÅ lockande. Det ser fullt lämpligt ut att rida på, i alla fall då det är torrt och vägen är säkert 3 meter bred med diken på var sida. Eftersom den inte är utmärkt som traktorväg har jag inte vågat rida där, men nu till sommaren så kanske... :)

Och så är det bara jag i trakten som har hästar och jag varierar mina ridvägar mycket så jag tror inte att risken är så stor att jag rider sönder, men man kan ju aldrig vara nog så försiktig.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 751
Senast: Hedinn
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 143
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 800
Senast: Luff
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 355
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp