Jag tycker det låter som att din häst är stall- och flockmodig! Du skrev (om jag förstår saken rätt) att problemen började när du skulle sätta igång hästen och du tvingades rida ensam. Islandshästar har ju (som jag förstår du är mkt medveten om) en otrolig flockkänsla och jag har träffat flera som faktiskt har haft samma problem som du. En kunde till exempel inte ta ut sin häst från hagen ensam - han slet sig och sprang tillbaka till flocken. En annan kom bara ca. 20 meter från stallet och sedan tog det stopp.

Det du behöver göra (om det är som jag tror) är att först och främst bygga upp förtroendet igen. Du och hästen måste höra till samma flock och du ska vara ranghögst - då kommer hästen att följa dig. För att komma igång med ridningen förselår jag att du ser till att bara rida ut när medlemmar ur hästens flock är med, samtidigt som du arbetar med ledarskapsövningar. Efterhand försöker du rida själv - gärna i någon inhägnad nära stallet. Bygg på efterhand och rid ut korta slingor du vet hästen känner sig trygg med.

Följ även andras tips som jag tycker är bra: Kolla upp ordentligt att hästen är frisk! Dra ned kraftfodret till ett minimum och se till att hästen får rikligt med grovfoder.

Lycka till!
 
Nej det är nog inte det. Spelar ingen roll om man rider honom i grupp eller inte. Han rusar bara hitt och ditt ändå och ger skitt i dom andra hästarna.
Sen i sommras red jag honom mycket ensam.

Men på måndag ska han till kliniken. För att se över han. Ska låta extra mycket se om det kan vara något med foten som gör ont.
 
Spatt fri är han... Han har nyligen vart i ett test och så var han i ett såndant test i mitten av sommaren.

Men på mitt tangentbord finns det en ikon som gör att jag kan göra ett å och ett ä.. men ö finns på islänska
 
hmm...missförstådd häst, rider du jämt med en lång piska, kan ju vara spörädd... annars låter det som munnen är problemet...vad har du för bett då?
 
Ifjol fick jag liknade problem med min islandshäst, vilket hände efter vintervilan.

Vet undersökte honom, åkte till klinik o röntgade. De fann inget fel mer än han hade ont i ryggen.

Jag tog kontakt med en kiropraktor - o det visade sej hästen hade skadat bäckenet, troligtvis halkat på isgata eller vid lek i hingstflocken under vintervilan.

med hjälp av stretching, vila och sedan akademisk ridning har jag idag en frisk o glad häst.

jag vet inte om det är till någon hjälp??
 
Ja det kan vara att munnen är problemet med, det spelar ingen roll om man rider på långa tyglar eller inte kan ryker ändå.

Piskrädd har han aldrig varit. Jag känner tjejen som red in han. Hon använder sama teknik och jag. Sen så bryr han sig ganska så litet för pisken. Han akrtar den som en styr hjälp inte som något att vara rädd för.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 327
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 867
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 329
Senast: Linda_A
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 537
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp