Gratis Hästar..

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Napolion
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 5 991
N

Napolion

Visst finns det bra många som inte borde ha häst/hästar. Här i detta avlånga land...

MEN.....:laugh:Vi är nog ganska många som . Har tagit hand om hästar GRATIS. Alltså vi har fått våra hästar, utan att kanske betalat en krona.

Själv har jag 2 st friska krya och busiga pojkar. En fullblodsvalack, samt en shettis valack.

De var fullt friska när jag fick dem.

Fullblodet har jag haft i snart 3 år. Shettisen i ca 1 år.

Visst har det inte alltid varit en dans på rosor, med fullblodet. Men har verkligen lagt ner hela min själ, för att han skall få det så bra som möjligt.

( en häst som ej haft så kul innan) Blev illa behandlad när han gick löp..

Men självklart håller jag med. Att många rötägg till hästägare finns det. Som absolut inte borde ha häst.. Samt även andra djur...

Finns det kanske någon mera som har gjort en hjälpande insats. Och tagit hand om ett djur, som du/ni fått..:bow:

Sv: Gratis Hästar..

Hejsan Hoppsan !!

Var nyligen och kollade in en Nordis tös på 10 som skulle säljas då dom inte hade tiden för henne, dom hade själva tagit hand om hästen som hade stått hos nån gubbe bland kor. Hon hade alla personligheter som jag sökte hos en häst och vi "FÖLL" för varandra och säljaren sa att du verkar va den person som ska ha min häst. Nu står hon i mitt stall där jag är inhyrd och jag är såååå
lycklig. En skadefri och frisk och kry häst. :D :angel: :banana: :love:

:)Vad kul för dig. GRATTIS...:love:Hoppas ni får många lyckliga och roliga år tillsammans..

:bump:

jag funderar på att ta en just nu, en travare som ska slaktas annars,, jag får den helt gratis och den e inriden och så, problemet r bara att den står i östersund,, och jag bor i kalmar så den resan lär ju kosta hela hästen!!..hmm vet inte vad jag ska göra,,!

jag fick en gång ett elvaårigt ponnysto gratis.
hon va inte särskilt vacker, ganska ouppfostrad och inte inriden.

jag red in henne och sålde henne till en familj som bara älskar henne, fick inte särskilt mycket för henne (sextusen inklusive utrustning) ´men jag vet ju att hon har de bra nu iaf..

Jag fick ett 4-årigt varmblodssto gratis.
Hel och fullt frisk, dock skulle hon annars ha slaktats pga. ägarens/uppfödarens hälsotillstånd.
Vid den tidspunkten var hon dessutom världens mest okomplicerade häst och det fanns absolut inga hakar med att hon skänktes bort.

Idag är hon 7, tyvärr inte lika okomplicerad pga. stress då vi bytt stall många gånger, däremot är det fortfarande världens snällaste och mest personliga häst och jag älskar henne högt.
Så trots att jag egentligen är emot att det skänks hästar hit och dit, kommer jag vara hennes uppfödare och dåvarande ägare evigt tacksam att han litade så pass mycket på mig att han ville ge mig sin fina häst.

jag har ett varmblodssto här nu som inte är riktigt min än, men snart...

var tvungen att ta bort min förra häst, också en travare, så jag letade häst lite halvhjärtat. ringde på en annons mest för att det var i närheten... åkte ut och tittade, hon var väldigt söt men smal som ett staket plus att de hade haft rätt mycket problem med att få henne att fungera. jag tackade nej men så några dar efter jag varit där ringde de och undrade om jag ville ha hästen... jag hade ju box, mat och ja allt jag behövde så hon flyttade in dagen efter.

jag har henne på prov nu ett tag, känner kanske att jag inte vill ta på mig en ny häst med massa problem... ska vet.bestikta på fredag och ser det inte alltför illa ut så skrivs hon över på mig :) har haft henne en månad nu och har gärna kvar henne för hon är verkligen störtskön :)

här finns lite bilder om nån vill se http://www.pixbox.se/alb1034911

jag har fått en del gratis hästar, de två jag har nu har jag fått gratis, en varmblodsvalack, och en D-ponny valack.

Andra hästar jag fått har varit shettisar, en fullblodsarab, och andra travare.

Jag hade min pålle på foder ett tag sen fick jag överta henne.

Min ridlärare hade köpt henne (fått?) från en hästhandlare ist för att hon skulle behöva gå till slakt.
Pålle var "oridbar" och skulle därför avlivas egentligen men hästgubben tyckte att hon var så trevlig att hantera så han tyckte det var onödigt.

Hon har slängt av mig mängder med gånger men hon finns i mitt hjärta ändå ;)
Tyvärr har hon haft en hel del skador och sjukdomar så nu (efter 5 år) kommer hon få somna in.

Med tanke på alla veterinärkostnader så kan jag ju säga att hon kostat mig en hel del 'onödiga' pengar ändå :angel:

Tack de samma hurru napolion !!! :bump:

Senast ändrad av en moderator:

För 16 år sen flyttade det in en varmblodsdam som genast fick smeknamnet Madam. Högdräktig och folkilsken, kan det bli bättre?:D

Hon är fortfarande frisk som en nötkärna, busig som en unghäst och älskar att sätta skräck i den som börjar springa.:devil:

En okomplicerad, skitrolig, pålitlig dam som gärna pysslar med NH (Natural Humanship) och har en väldigt sjuk humor. "Ju busigare, desto bättre" tycker hon och har oftast traktens mest nerfällda öron även om hon ska gosa.:p Hon är 23 år men fortfarande barnslig i sinnet. Dessutom är hon med på alla galna upptåg som jag ställer till med, och börjar inte jag så börjar hon busa. :love:

Min första häst fick jag gratis när jag var 13 år :) Hon ägdes av en granne och jag hängde ofta i hans stall och hjälpte till med alla hästarna, även den här hästen. Saken var den att hon knappt var inriden, gick inte att köra med och var lite speciell att hantera, så grannen hade tänkt skicka henne på slakt. Men då kom han på den smarta idén att ge henne till mig istället.
Om det nu är så smart att ge en enorm, halvgalen bruksnordis till en 13 åring går ju att diskutera, men jag blev i alla fall glad :p Red till henne och sålde henne vidare till sitt sista hem några år senare

Lägger in en bild på världens vackraste Hejra :love:
5553728.jpg

För en månad sedan så fick jag ett varmblods sto, just för att jag känner förra ägaren som inte hade tiden + inte ville lägga ut henne på annons,för risk för ett oseriöst köp. Hon skulle egentligen gå på 6000kr men jag fick henne som sagt.
Hon är hur vacker som helst! :love: (kan säga att hon har inte heller haft det lätt tidigare)

För 11 år sedan så fick jag min ponny av grannarna. Hon var rejält nergången och såg ut som ett spjälstaket eftersom hon stod med sitt hingstföl som åt upp all mat.

Nu är hon 18 år och har tyvärr en skada som gör att hon bara kan promenadridas. Men jag har haft mycket glädje av henne under de åren vi tävlade tillsammans.
25805323.jpg

26706445.jpg

Min shettis fick jag gratis. Förra ägaren ville väldigt gärna att jag skulle ha henne så hon skrevs över på mig :D Frisk och kry, och jag har kontakt med ägaren innan förra ägaren, som i sin tur har kontakt med uppfödaren, så inget fuffens där :D

Travaren var väldigt misskött, så jag fick honom gratis. Annars skulle han slaktas.. Men vi var dumma nog att vi inte skrev några papper direkt, för vi kände förra ägaren. Dumt av mig, för när vi skulle skriva papprena så såg förra ägaren att pållen blivit mkt bättre och krävde då 9000 kr för en häst med bla spatt. :O Håller bara för promenadridning. :devil: Men då denna hästen räddat mig från min "rida ut rädsla" så var valet helt självklart, plus att jag inte ville att han skulle hamna hos förra ägaren igen alt slakt.

Men nu står båda här utanför fönstret och mår toppen :D

:laugh:Blir så glad. Av att höra att det är så många. Som på något sätt tagit hand om dessa "gratis hästar"...

För många av dessa hästar kan det ju ha varit en räddning. Att fått hamna hos någon som ger dem så enormt med kärlek och omvårdnad..

I stället för att kanske ha gått till slakt mm...:cry:

I mitt fall så , förra ägaren hade haft hästen i ca 11 år. När hon beslöt sig för att göra sig av med honom. Hon svarade på min foderannons. Jag sökte foderhäst, för senare köp....

Hon skulle köpa en yngre häst i Göteborg. Och ville ej ha kvar hästen under alla omständigheter som fanns runt honom....

Hon körde ner honom hit till mig i Halmstad. Från Stockholm..

Vi skrev alla papper och jag fick alla på hästen, Han var nyskodd ny vaccinerad och ny raspad då han anlände. Betalade inte en enda krona för honom...

När hon sa farväl till honom och mig. Så sa hon. "jag vil ej veta vad som händer eller vad du gör med honom."..

Hon klarade ej av att få veta om något ovisst skulle hända..

Men har under dessa snart 3 åren jag haft honom. Skickat info och bilder på honom. Bara för att hon skall veta att jag är SERIÖS... Och inte skiter i honom.

Fick honom visserligen GRATIS...

Men några turer hos veterinären har det varit.. Bla en kotledsinflammation. Som var lindrig. MEN I november förra året fick han FÅNG:devil:. Så han har haft ett jobbigt halvår, jag med. MEN ÄR NU FRISKFÖRKLARAD. Sedan i Mars månad...:D

Hästen är den 12/5 18 år. Men hoppas att jag får ha han i mina ägor flera år till..:love:

Så ala ni där ute... DET FINNS SERIÖSA MÄNNISKOR, Som kan ta emot era hästar GRATIS eller en liten symbolisk summa..:banana:

Fick våran b-ponny efter att han tillbringat sommaren hos oss som, ägaren hade ej tid och ville inte ha hem honom....

Så han fick stanna hos oss!

Max född 1977, korsningsponny 124 cm över havet!

//Domino_s

Jag har inte fått någon häst, men har gett bort ett halvblods sto på 19 år.
Gav henne till min granne :love:, en penionerad bonde som köpt en nordsvensk som behövde sällskap! Han hade inga större häst kunskaper men eftersom jag va och skötte hans kor några dagar i veckan så tyckte jag det var okej!
Vi skrev aldrig över henne på honom.
Efter några år dog han i en olycka och jag tog hem stoet och nordsvensken.
Fixade fodervärd på nordsvensken och avlivade stoet pga ålderskrämpor, vi hade redan bestämt med grannen att hon skulle avlivas den hösten.:cry:
Hon blev 23 år :love:

Nackdelen med "gratisdjur" är ju att oseriösa och folk som kanske inte har råd med de grundläggande sakerna ofta tar sig an ett sådant djur.
Det betyder inte att det alltid är så. Men jag skulle aldrig våga ge bort något djur...

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 521
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 004
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 198
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 980
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår