Gratis Hästar..

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Napolion
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 5 993
Sv: Gratis Hästar..

Jag har fått/blivit erbjuden ett antal hästar gratis, SWB och eng fbl. Bara senaste året 4 SWB och ett fbl. Tyvärr har jag varken tid eller plats för alla...

En av de jag har nu fick jag till skänks, ett SWB-sto med fin stam, bra rörelser men fullständigt missförstådd och felbehandlad. Samma uppf som till en av mina andra, hon lånade ut hästen till en fv som inte klarat av henne.
Samma uppfödare har gett mig två hästar innan + att jag köpt en av henne (min stjärna :love:), den ena tog jag aldrig emot pga platsbrist och den andra fick tyvärr tas bort (stegrade och gick över med ett brutet bäcken som resultat :().

Såhär ser den jag har nu ut:

Vidare har jag fått/blivit erbjuden en drös med fullblod från en galopptränare jag jobbat hos. Dock vill jag gärna ge en mindre summa för dem, eftersom jag omskolat, tävlat och sålt vidare.

SWB-stoet har jag dock för avsikt att behålla :d Öven om hon inte är någon dans på rosor direkt...

Jag har en "gratishäst" i hagen hemma. En varmblodstravare som var smått folkilsk och väldigt understimulerad när han kom. Han får gå här och må bra så länge han vill, sen blir det trapalanda. Han kommer iaf. aldrig att flytta ifrån mig.
Blir erbjuden flera hästar i veckan iom jobbet men har kommit till insikt om att tiden är begränsad, likaså hagmarkerna och hökassan. Däremot brukar jag försöka hjälpa till att förmedla, bla en kanonfin islänning som var i akut behov av nytt hem pga familjetragedi som fick flytta till en vän. Alltid kul att kunna bidra till andras lycka och hästars välmående:bow:

Min syster fick en travare på 5 år gratis när hon själv var runt tolv. Denne hade inte presterat bra på travet och var i princip bara "maskot" i travstallet när vi fick honom:p Han skulle ha tagits bort om ingen ville ha honom.

Denna häst var en riktig liten pärla! Otroligt trevlig, trygg och säker att rida och hantera.

Syrran utbildade honom och sålde honom ett par år senare för över 20 000 till en bra familj som fortfarande efter sju år har honom kvar!

Jag har haft andra travare som jag visserligen inte fått gratis men köpt för "symbolisk" summa och dessa har oxå varit mkt trevliga hästar. En av dem hade jag i sju år, men sålde som promenadhäst/sällskapshäst pga ålder till ett bra hem.

Kul att höra solskenshistorier om "gratishästar" som hamnat i bra händer!:bump:

Jag har fått en antal gratispållar och blivit erbjuden desto fler.
De flesta har jag lyckats placera vidare efter att kollat den nya ägaren noga - en gång blev jag grundlurad men det hände inget illa med hästen ifråga - han blev helt enkelt såld vidare.
Jag har ett stående löfte om ridna travare - så många jag vill ha som helt enkelt inte har tävlingskapacitet - inga skador eller olater men jag står över det.
Just nu går 2 gratishästar i hagen - dom är 23 och 24 år gamla men fräscha och ska promenadridas vilket passar oss perfekt. Sen får dom sluta sina dagar när dom inte vill vara med längre.

:laugh:

Ja visst är det härligt , att höra alla dessa lyckliga. Gratis häst ägare.... Berätta om lyckliga slut, för vissa av hästarna.

::p

*kl*

Den som jag har hemma i stallet nu var nästan gratis. Betalade 2000 kr för honom inkl. transport från stockholm till småland. En underbar kille som jag är så lycklig över.

Men jag måste nyfiket få fråga er som fått dem gratis hur sjutton ni lyckats med det? Hittar ni dem på annons eller är det via kontakter?
Vi kommer snart få en ledig plats i stallet igen och jag känner att jag gladeligen skulle kunna tänka mig att ta emot en häst som ingen vill ha eller som är misskött. Men av någon anledning så passerar dessa hästar aldrig mina vägar.

Skulle vara jätteglad om jag fick hjälpa någon till fortsatt gott liv.

*kl*

Den som jag har hemma i stallet nu var nästan gratis. Betalade 2000 kr för honom inkl. transport från stockholm till småland. En underbar kille som jag är så lycklig över.

Men jag måste nyfiket få fråga er som fått dem gratis hur sjutton ni lyckats med det? Hittar ni dem på annons eller är det via kontakter?
Vi kommer snart få en ledig plats i stallet igen och jag känner att jag gladeligen skulle kunna tänka mig att ta emot en häst som ingen vill ha eller som är misskött. Men av någon anledning så passerar dessa hästar aldrig mina vägar.

Skulle vara jätteglad om jag fick hjälpa någon till fortsatt gott liv.

Mina okunniga kompisar skaffade shettisen enbart för att jag skulle hjälpa till att ordna foderstat, se till att hovslagaren var bra och att den fick bästa möjliga vård hos dom.
Det jag dock inte kunde ändra på var att dom hade henne i en pytteliten hage utan ligghall inför vintern..Dessutom fanns det inte nån annan häst inom 3 km radie.. Så hon fick flytta hem till mig där min häst stod själv pga att han inte funkade med planerat sällskap. :( Efter ett år (Utan besök från ägare) fick hon kolik och sluträkningen hamnade på 27.000 kronor.. Ägare kände att hon inte ville hålla på att betala för en häst hon inte kunde ha hemma (Trots att hon slarvat med betalningar av hovslagare etc), och hon ville väldigt gärna att jag skulle ha henne så hon gav mig ett "ultimatum". Antingen får jag henne gratis eller så säljs hon till någon annan. Valet var inte svårt...

Travaren jag har var väldigt misskött innan, men har hjälpt mig komma över min rida-ut-rädsla. Ägaren sa nyårsafton 03-04 att han ska slaktas, men jag gick inte med på det! Så den 23 jan 04 kom han till stallet jag då jobbade i :banana::banana:. Dock var vi slarviga med att skriva papper, så när jag fått upp hästen i vikt, fixat tänder, ridit till honom (Han var hiskeligt svår och rädd i början) mm så tyckte ägaren att nu är han ju värd mkt mer, plus att ägaren visste att jag skulle betala vad som helst för hästen. Så vi fick punga ut 9000 för en 12-årig travare med spatt och lös benbit.. :devil: Dock är han nu 18 år och finare än någonsin trots cancer :O Och det var de mest väl spenderade 9000 någonsin. Så egentligen var han inte gratis, men hade varit om det inte vore för mitt slarv.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har fått dem för att jag har känt ägarna och för att jag kan erbjuda ett stall med utevistelse och god omvårdnad. Det är hästar som liksom blivit över. Fodervärdar som helt plötsligt har ändrat sig och ägarna har inte haft stallplats. Skadad minishettishingst med krokodilfasoner som behövde lååång konvalescens. Äldre russ m fasoner och hosta. Idag blev jag erbjuden en gratis, felfri, riden 7-årig travare på Facebook. Jag tackade dock nej - har ingen användning för en sådan. En körd fjord däremot skulle jag fundera en stund på.

Mysaan-:D Jag hade ute en annons om foder häst-ev, senare köp. Fick en del svar . Men inget som jag fastnade för.

Gav nästan upp. Då kvinnan som ägde "min nuvarande häst" ringde. Och berättade att hon hade en valack som hin behövde bli av med. Hon berättade fördelarna med honom ochäven nackdelarna.

Hon berättade att jag kunde få honom, om jag ville ha han. Men var tvungen att bestämma mig ganska fort..

2 Dagar efter hennes samtal. Ringde jag upp och berättade att jag kan ta honom. Hade fixat stallplats redan då.

CA 2 veckor efter att vi hade haft vårat första samtal. Kom han ner i lastbil, med ägaren. Hade bara sett honom på kort...

Ångrar inte en dag att jag tog honom..

Min shettis skulle jag betalat 50:-/ hoven för igentligen.

Men efter en pratstund över en fika , fick jag honom..:banana:

*kl*

Halvbloden har jag blivit erbjuden av uppfödaren till min stjärna + att hovslagaren (tydligen :D) talar gott om mig och vad jag gör med "problemhästar" så genom honom har jag blivit erbjuden ett par också.

Fullbloden får jag från en galopptränare som jag köpte en häst av för många år sedan, hon såg vadjag gjorde med honom och sedan dess har jag fått, köpt, lånat och utbildat ett antal hästar åt henne.

Kontakter alltså :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 528
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 031
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 268
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 995
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka