Gråvatten for dummies

Tilly_85

Trådstartare
Som rubriken säger, hur tar jag lättast/bäst hand om vårt gråvatten?

Tänker vi borde försöka ta vara på mer av det vattnet vi använder, speciellt när vi är i sommarstugan. Vi borde enkelt kunna "återvinna" vatten och tex vattna blommorna med det.

Men är tyvärr lite trög när jag försöker läsa mig upp på ämnet. Som exempel, om vi duschar och diskar, kan vi använda det vattnet i trädgården sedan? Både i odlingen och till blomrabbaterna? Är väldigt osäker på vad jag ska använda för tvål, diskmedel etc då, räcker det att produkten är svanmärkt?

Har ni några bra vattentips dela gärna med er 💦 tar tacksamt emot det 🙏☺️
 
Som rubriken säger, hur tar jag lättast/bäst hand om vårt gråvatten?

Tänker vi borde försöka ta vara på mer av det vattnet vi använder, speciellt när vi är i sommarstugan. Vi borde enkelt kunna "återvinna" vatten och tex vattna blommorna med det.

Men är tyvärr lite trög när jag försöker läsa mig upp på ämnet. Som exempel, om vi duschar och diskar, kan vi använda det vattnet i trädgården sedan? Både i odlingen och till blomrabbaterna? Är väldigt osäker på vad jag ska använda för tvål, diskmedel etc då, räcker det att produkten är svanmärkt?

Har ni några bra vattentips dela gärna med er 💦 tar tacksamt emot det 🙏☺️
Som egenbrunnägare är jag rutinerad på att spara på vatten, helt nödvändigt vissa år. Kommer också ihåg hur äldre generationer gjorde när det var ont om vatten i grävd brunn.

Om man har egen brunn är det inte osannolikt att man även har eget avlopp. I så fall får växtligheten ändå gråvattnet, men det hamnar kanske inte där det är störst behov.

En balja, stor hink eller två i duschen ger en hel del vatten. Första avsköljningen innehåller ju inget shampo/tvål alls och inte sällan spolar man lite för att få rätt temperatur. Vill man kan man sedan undvika att få det mesta av shampot i hinken. Hinkarna blir snabbt fulla ändå!

Plastbalja/baljor i kökshon så att överskottsvatten när man sköljer saker etc tas till vara. Vid vattenbrist samma sak i tvättställ.

Jag har använt vatten från både dusch, tvätt och disk till att vattna blommor och grönsaker utan problem. Tipsade en amerikansk kollega om duschvatten när de hade bevattningsförbud och vad jag vet klarade sig hennes blommor utmärkt. Men man kan ju undvika att få i stora mängder med schampoo/tvål/diskmedel i det vatten som man ska vattna med, men det blir ju i regel ganska utspätt. Miljömärkt använder jag så långt det är möjligt ändå, inte bara på grund av eget avlopp, men schampo och balsam är begränsat urval och inte så lätt att hitta bra.

Vid riktig kris får man börja spara vatten. Men det är en annan historia ...
 
Jag hade lätt ätit grönsaker med mitt eget dusch- och diskvatten. Men då använder jag rätt få och enkla produkter så har inte direkt satt mig in i om jag skulle ha några gränser kring de saker som jag tycker jag klarar mig bra utan.

Diskmedel innehåller inte speciellt konstiga saker, så diskvatten skulle jag säga att du kan använda utan att fundera mer på saken.

I duschen kan vidden på produkter vara enorm. En bra tumregel är så få och enkla ingredienser som möjligt. Skippa produkter med specialiga funktioner och långa/komplicerade förteckningar på baksidan.
Så länge en är inom ramen för "vanligt schampo" och "vanlig duschtvål" tror jag det mer är en fråga om hur noga ni själv vill vara än att något skulle vara direkt olämpligt att hälla ut i den mängd det handlar om vid vattning i trädgården.
 
Om du vill vara så noggrann som möjligt med minimal påverkan av duschprodukterna så skulle jag satsa antingen på en tvål som består enbart av förtvålad olja, tex olivoljetvål eller aleppotvål. Alternativt tvål/schampo för bad i hav/sjö.

Jag har använt vanligt ekodiskmedel utan problem för växterna.
 
Top tre att undvika i alla produkter om du bryr dig om vattenkvaliteten (oavsett om du använder gråvattnet eller inte, då dessa saker inte går att rena vid reningsverk!): silikoner, PFAS, mikroplaster

Silikoner finns i nästan alla balsam, även i vissa sminkprodukter. De bryts inte ner utan ansamlas i vävnad och studier indikerar att de har hälsopåverkan särskilt i marin miljö, men vi vet alldeles för lite om detta. Här finns en lista på deras namn: list-silicone-ingredients-hair-products

PFAS finns i smink, textilier, vattenavvisande ytor, matförpackningar, kvitton och mycket mer. De är cancerframkallande och bryts inte ner. En icke-fullständig lista av kosmetika och lite mer allmän info.

Mikroplaster finns i smink (ofta som glitter), i scrubbande produkter, och lite annat. De skapas också vid all användning av plast då små bitar bryts av när du håller i plast eller t.ex. från tandborstens strån. Att undvika dem helt går alltså inte men de bör begränsas så mycket som möjligt då de har påverkan på växters förmåga att ta upp vatten och genomföra fotosyntes. Det finns också växande bevis för att de ansamlas i djur (inklusive människor) och vissa studier indikerar att de ansamlas i hjärnan och kan vara en bidragande faktor till alzheimers.
 
Tack alla för så bra svar 💦🌿🙏 ska definitivt kollas upp, börjar med att se över en del i badrumsskåpet ☺️
 
Top tre att undvika i alla produkter om du bryr dig om vattenkvaliteten (oavsett om du använder gråvattnet eller inte, då dessa saker inte går att rena vid reningsverk!): silikoner, PFAS, mikroplaster

Silikoner finns i nästan alla balsam, även i vissa sminkprodukter. De bryts inte ner utan ansamlas i vävnad och studier indikerar att de har hälsopåverkan särskilt i marin miljö, men vi vet alldeles för lite om detta. Här finns en lista på deras namn: list-silicone-ingredients-hair-products

PFAS finns i smink, textilier, vattenavvisande ytor, matförpackningar, kvitton och mycket mer. De är cancerframkallande och bryts inte ner. En icke-fullständig lista av kosmetika och lite mer allmän info.

Mikroplaster finns i smink (ofta som glitter), i scrubbande produkter, och lite annat. De skapas också vid all användning av plast då små bitar bryts av när du håller i plast eller t.ex. från tandborstens strån. Att undvika dem helt går alltså inte men de bör begränsas så mycket som möjligt då de har påverkan på växters förmåga att ta upp vatten och genomföra fotosyntes. Det finns också växande bevis för att de ansamlas i djur (inklusive människor) och vissa studier indikerar att de ansamlas i hjärnan och kan vara en bidragande faktor till alzheimers.
Detta spelar dock - som du påpekar - ingen roll för huruvida man kan vattna med vattnet eller inte. Det kommer ju ut i naturen/vattendragen oavsett. Men håller med dig i sak. Jag förstod aldrig varför det skulle behövas speciell duschtvål, när jag fick veta att de innehöll (innehållit, tror inte de gör det längre) microplaster som "scrub" blev jag dubbelt glad för att vi alltid har haft vanlig tvål i duschen)
 
Detta spelar dock - som du påpekar - ingen roll för huruvida man kan vattna med vattnet eller inte. Det kommer ju ut i naturen/vattendragen oavsett. Men håller med dig i sak. Jag förstod aldrig varför det skulle behövas speciell duschtvål, när jag fick veta att de innehöll (innehållit, tror inte de gör det längre) microplaster som "scrub" blev jag dubbelt glad för att vi alltid har haft vanlig tvål i duschen)
Det spelar ju definitivt roll, ämnena blir inte mindre farliga i din trädgård än i allmänna avloppet.
 
Det spelar ju definitivt roll, ämnena blir inte mindre farliga i din trädgård än i allmänna avloppet.
Jag håller med om att ämnena ska undvikas.
Men jag har svårt att förstå varför de är mer farliga i vattenkannan än i avloppet (enskilt eller kommunalt, har man egen brunn är det sannolikt enskilt)? Jag vet inte, kanske är det t o m en fördel att det hamnar i jorden istället för i ett vattendrag (i de fall de inte kan undvikas)?
 
Jag håller med om att ämnena ska undvikas.
Men jag har svårt att förstå varför de är mer farliga i vattenkannan än i avloppet (enskilt eller kommunalt, har man egen brunn är det sannolikt enskilt)? Jag vet inte, kanske är det t o m en fördel att det hamnar i jorden istället för i ett vattendrag (i de fall de inte kan undvikas)?
För att om du vattnar växter som tar upp dessa ämnen så kommer växterna lida av det, djuren som äter växterna lida av det (inklusive människor), djuren i jorden samt jordens kvalitet kommer att lida av det, plus att de kan ta sig ner till grundvattnet eller vidare ut i dagvatten och då spridas vidare.

Det är inte en fördel att dessa ämnen hamnar någonstans alls. De borde vara totalförbjudna. Jag har alltså inte sagt att de är mer farliga generellt i vattenkannan, men du ökar din egen exponering och exponering i din närmiljö.
 
För att om du vattnar växter som tar upp dessa ämnen så kommer växterna lida av det, djuren som äter växterna lida av det (inklusive människor), djuren i jorden samt jordens kvalitet kommer att lida av det, plus att de kan ta sig ner till grundvattnet eller vidare ut i dagvatten och då spridas vidare.

Det är inte en fördel att dessa ämnen hamnar någonstans alls. De borde vara totalförbjudna. Jag har alltså inte sagt att de är mer farliga generellt i vattenkannan, men du ökar din egen exponering och exponering i din närmiljö.
Jämfört med om vattnet rinner ut i infiltrationsbädden under växterna?
 
Jämfört med om vattnet rinner ut i infiltrationsbädden under växterna?
Alltså. Försöker du argumentera för att TS inte ska undvika de ämnen jag rekommenderar att undvika? Hade någon frågat "vilka ämnen ska jag undvika för att inte skada miljön" hade jag rekommenderat samma men de gör ju inte mindre skada i trädgården bara för att de gör skada i avloppet också (varesig det är kommunalt eller eget avlopp).
 
Fast det går inte riktigt att förstå utan att vara expert vad en scrub egentligen innehåller…

Blev intresserad av innehållet i en jag använder:

Maris Sal/Sea Salt, Ethylhexyl Stearate, Isopropyl Myristate, Carthamus Tinctorius (Safflower) Seed Oil, Parfum/Fragrance, Prunus Amygdalus Dulcis (Sweet Almond) Oil, Persea Gratissima (Avocado) Oil, Macadamia Integrifolia Seed Oil, Argania Spinosa Kernel Oil, Simmondsia Chinensis (Jojoba) Seed Oil, Helianthus Annuus (Sunflower) Seed Oil, Nelumbo Nucifera Flower Extract, Tocopherol, Benzyl Salicylate, Citronellol, Hexyl Cinnamal, Linalool, Alpha-Isomethyl Ionone, Limonene.
 
Fast det går inte riktigt att förstå utan att vara expert vad en scrub egentligen innehåller…

Blev intresserad av innehållet i en jag använder:

Maris Sal/Sea Salt, Ethylhexyl Stearate, Isopropyl Myristate, Carthamus Tinctorius (Safflower) Seed Oil, Parfum/Fragrance, Prunus Amygdalus Dulcis (Sweet Almond) Oil, Persea Gratissima (Avocado) Oil, Macadamia Integrifolia Seed Oil, Argania Spinosa Kernel Oil, Simmondsia Chinensis (Jojoba) Seed Oil, Helianthus Annuus (Sunflower) Seed Oil, Nelumbo Nucifera Flower Extract, Tocopherol, Benzyl Salicylate, Citronellol, Hexyl Cinnamal, Linalool, Alpha-Isomethyl Ionone, Limonene.
Det går bra att googla ingredienser en är osäker på :) Den innehåller inga plaster, silikoner, eller PFAS. Däremot finns det vissa syntetiska parfymer som är miljöskadliga, och det finns en liten risk att parfymen i just den kan vara det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp