Gravid och bära tungt

Status
Stängd för vidare inlägg.

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Det är något som ialla fall jag har hört till f*rbannelse, "å är du gravid då får du inte lyfta tungt", finns det någon sanningshalt i det, och isådana fall vad innebär "tungt"? Det är ju ingen som reagera när jag bär på elin ibland, 2,5 år gamla, med att lyfta ena änden på ett bord som ska flyttas verkar var med risk för livet...

I vilken fas av gravideten är det "farligast" att lyfta tungt, osv...

Däremot efter förlossningen ska man tydligen kunna lyfta hur tungt som helst med tanke på dagens barnvagnar... Att en annan knappt fick lyfta alls då med tanke på snittet verkade ingen bry sig om...

Och om det blir snitt den här gången oxå, innebär det att jag inte får lyfta våran stora tjej då eller vad är tungt då?

Lite små saker jag har funderat över... ;) Hoppas att någon har några vettiga svar... ;)
 
Sv: Gravid och bära tungt

Det handlar väl framför allt mot slutet.
Så länge det inte gör ont att lyfta så är det väl ingen större fara.
Det är väl det som det mesta handlar om under graviditeten med fysisk aktivitet, gör det inte ont så är det ok :) .
Så lyft du dottern så länge du orkar... börjar det knaka i fogarna ;) så är det dax att låta henne använda benen :banana:
 
Sv: Gravid och bära tungt

Jag frågade en gynläkare om detta för ett antal år sedan, lå¨nmgt innan jag själv blev gravid första gången.
HON ansåg att det var rent skitsnack!
OM man är van att bära och lyfta redan innan graviditeten så kan man göra det medan man är gravid också, så länge det känns bra. Men man kanske inte behöver BÖRJA bära på tunga saker medan man är gravid, om man inte gjort det innan.
Jag är nu i åttonde månaden och jag lyfter fortfarande Selma när det behövs. (3 år, ca 16 kg). Nu börjar det kännas i fogarna, men det är nog inte DET som är den stora risken...

Efter ett snitt bör du undvika att lyfta tyngre än det nyfödda barnet den första månaden i alla fall, sen kan man ta det lite efterhand, när det känns bra.

Efter vaginal förlossning bör man nog också låta bli att lyfta tyngre saker i början, med tanke på framfallsrisk.. (skulle jag tro i alla fall ?)
 
Sv: Gravid och bära tungt

Jag hjälpte till att flytta två ggr under min graviditet. Jag körde bara på för jag kände inte av det..
 
Sv: Gravid och bära tungt

Tror precis som Ameo att det egentligen är lite av en myt... och har fått det bekräftat av åtminstone en gynekolog.

Däremot märkte jag själv när jag var gravid att det var svårt att lyfta saker "på rätt sätt" eftersom det ju är svårt att hålla t.ex. lådor nära kroppen. Magen är ju ivägen! Och belastningen på ryggen blir ju större om man tvingas hålla tunga saker långt framför sig.
 
Sv: Gravid och bära tungt

Jag flyttade när jag hade två veckor kvar på min graviditet och gissa om jag var påpassad så att jag inte lyfte en enda pinal :smirk:
Men jag passade på att lyfta en massa saker när ingen såg :devil:
Jag blev fundersam om det innebar en risk för barnet att lyfta saker, men det var det inte. Om det hade varit så hade jag inte lyft saker. Men det är för att man blir mer rörlig i fogarna som det finns en större risk att göra rörelser som kan leda till att man skadar sig och får ont. Men så länge man lyfter med förstånd så skadar det inte.

// K
 
Sv: Gravid och bära tungt

Jag jobbade ju på ridklubb under min tvillinggraviditet och det gick bra (var dock sjukskriven 75% de sista tre månaderna). Lyfte säckar, höll lektioner osv. Men då var jag ju i jättebra form sedan innan pga detta jobb.
 
Sv: Gravid och bära tungt

Så länge det känns ok så är det ju bara att bära på. Men minsta du känner av att det inte är helt ok så avbryt, det kan komma surt efteråt. Själv bar jag rätt mycket, bl.a Lucas i full vinterutstyrsel, uppför 3 trappor dessutom, varje dag ibland flera gånger.
 
Sv: Gravid och bära tungt

*svara alla på en gång*

Då var det lite som jag hade på känn, bara man själv upplever det okej så är det ingen fara. Förra gången kände jag inte av några foglossningar alls så jag hoppas på det den här gången oxå! ;)

Det blir inte så mycket bärande av elin men hon ska ju i och ur bilen till dagis, och andra ställen, ibland när hon är riktigt trött vill hon även bli buren upp eller ner för trappen, men oftast går det ju fortare att gå själv...
Då blir det nog värre efter förlossningen, visserligen kommer väl min man att försöka vara hemma så mycket som möjligt men det är ju högsäsong på jobbet då så han får väl åka emellan, typiskt mig/oss som lägger förlossningen på fel tid på året igen... ;)

Då fortsätter jag att bära sånt som känns bra och ber om hjälp med sånt som känns för tungt/tråkigt! ;)
 
Sv: Gravid och bära tungt

Jag hörde också med barnmorskan om det där i samband med att jag hade lite småblödningar i början av graviditeten. Hon sa (och även en gynläkare jag hade på akuten när jag åkte in efter förra förlossningen med kvarbliven moderkaka) att man inte kan påverka graviditeten med att bära, rida osv. Allt som känns bra är bra. Om man mockar och rider in i det sista så kan inte det påverka tex en för tidig förlossning, eftersom det då finns något annat fel man inte kan påverka själv. Vad jag förstår är det bara med läkemedel, knark och alkohol man kan påverka fostret negativt. Jag mockar och gör foder åt mina hästar de dagar jag känner mig pigg och orkar, och då bär man ju en del. Men man kan förstås gå flera gånger om det är mycket att bära, och det gör jag också. Men eftersom det är jobbigt att bära tungt och ryggen kan ta stryk så är det väl inte så dumt att säga ja till hjälp när folk erbjuder sig! Och sedan så kan man ju överanstränga sig själv och förvärra foglossning, ischias osv om man bär tungt. Jag har tex känt av lite ischias när jag har tagit i mycket under en dag, och man kan ju få lite mer sammandragningar också.
 
Sv: Gravid och bära tungt

Jag tror man ska tänka sig för lite.
Jag har mina fyra hästar hemma och har ingen medryttare eller likn (förutom min måttligt intresserade make som hjälper mig när jag ber typ) och får därför göra allt själv - varje dag. Dock tänker jag mig för och gör inga idiotlyft eller så. Att bära tungt (om man är van), tex vattenhinkar, tror jag inte är farligt utan det är nog mer plötsliga "rycklyft" såna som tyngdlyftare brukar göra ni vet som är värre. Jag gjorde en dumt sånt lyft förra gången jag var gravid (hann inte tänka mig för riktigt eftersom jag var ganska liten och smidig hela den grav.) och fick en ganska kraftig sammandragning och lite ont efter det så att jag blev jätterädd. Sen om det faktiskt var farligt det vet jag inte.

Så jag tror man ska ta i med förstånd. Är man van att jobba med kroppen och bära är det nog mindre farligt än för nån som aldrig gör nåt fysiskt. Men det gäller att tänka sig för hur man lyfter och bär tror jag.

Vildvittra
 
Sv: Gravid och bära tungt

Självklart ska man inte göra rycklyft, det är ju inte ens nyttigt då man inte är gravid... ;) Och just det där att man ska tänka på hur man bär osv är ju ganska viktigt, vårat MVC har faktiskt ordant grupper med sjukgymnasten som ska komma och prata om kroppen och man ska ta hand om den under gravidten, jag ska dit nästa vecka och det ska bli väldigt intressant!
 
Sv: Gravid och bära tungt

Vad jag vet så ska man inte anstränga sig för hårt, då riskerna är större för missfall eller att man föder för tidigt.
Vet att min mamma gjorde det med mig. Jag föddes ett par veckor för tidigt :smirk:
*kramar av styrka*
Magda
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 996
Senast: cirkus
·
Träning Okej, nu behöver jag hjälp med att få lite tips och råd om vilken ände jag egentligen ska börja i! Jag har letat bland trådarna här på...
Svar
13
· Visningar
1 788
Senast: Brille
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 566
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp