Tips när hästen är tung, stark men ändå svag och därtill outbildad

Frokennordberg

Trådstartare
Okej, nu behöver jag hjälp med att få lite tips och råd om vilken ände jag egentligen ska börja i! Jag har letat bland trådarna här på Buke men inte hittat något som stämmer in på den hästen jag rider nu.

Hästen har en låg grundutbildning, 7 år men kan egentligen inte så mycket. Framåt och halt och svänga, typ! Känns som att skänkelhjälperna inte är befästa, allt tas som ”full fart framåt!”. I bästa fall kan jag flytta hjälpligt undan för skänkeln men inte böja igenom och få till bogen in eller tagen bakdel, oftast blir det mer sväng och gärna tempoökning.

Fart är något som uppskattas- det går gärna två hack för snabbt i alla gångarter, här vilas inte på något steg, någonsin! Tar gärna allt stöd i handen och ligger på.
Utöver detta har det tidigare varit en hovskada som ledde till att enbart en liten rasthage har fått nyttjas, inget utrymme för hopp och lek och överskottsenergi på egen hand, med andra ord. Galopparbete är tillåtet sen några månader tillbaka och nu är allt okej, förutom hoppning.
Tillpassad utrustning (remont och vanligt tredelat bett) och inga fysiska fel.

Min teori är följande:
- överskottsenergi
- avsaknad av styrka och bärighet
- mycket egen vilja och tempo
- outbildad
- rids inte alltid regelbundet (2-3 ggr/vecka arbete, övriga dagar varierande kvalitet)
- sto ;)

Leder då till att vi plöjer runt i ridhuset och det känns ofta som dragkamp. Känslan blir ibland ”jag släpper inte förrän du sansar dig!!” vilket givetvis ger en stum och okänslig hand. Försöker röra överdrivet på händerna/fingrarna emellanåt och stundtals försöker jag att ge inget stöd alls, vilket oftast innebär huvud åt alla håll och full fräs.

Jobbar med halvhalter, halter och övergångar konstant, lägger mindre volter och försöker att alltid göra övergång/halt så fort det rinner iväg (när det inte blir en viljornas dragkampsläge…). Emellanåt uppfattar jag det dock som att hon blir mer speedad av start och stopp och har även testat att bara rulla, rulla, rulla och inte bry mig om form, för att bli av med energi.

Longering innan har inte hjälp, skrittmaskin finns också men verkar inte påverka henne nämnvärt. Släppa lös i ridhuset.. Tja, antingen händer ingenting eller så hoppar hon ut :grin:

Rider för instruktör så ofta som möjligt, varvar med att skritta ut med målsättning att bara få henne att skritta avspänt (för hårt i marken omkring för att hon ska få lov att göra mer än skritt). Vi jobbar ungefär liknande där, hon ska lyssna och vara koncentrerad på mig, gå i ett långsammare tempo, mycket volter, övergångar och grundarbete i största allmänhet och med att högerbogen skall in. Jobbar också en del barbacka. Nedsittning ger många gånger aningens mer kontroll så funderar på om jag antingen driver på omedvetet i min lättridning (dock inte gjort på tidigare hästar) eller om hon tappar lite balans.

Men jag känner att jag behöver mer tips och råd och bollande! Vad ska jag göra? Vilken ände ska jag börja i? Jag har ridit mycket unga och outbildade hästar, men denna dam på 7 år går jag helt bet på.

Säkert missat någon vital information, men då får jag komplettera ;)
 
Sv: Tips när hästen är tung, stark men ändå svag och därtill outbildad

Det kunde lika gärna varit jag som skrivit ditt inlägg;).
Jag har inte heller någon bra lösning, men jag kommer att följa tråden med intresse och hoppas att kunna snappa upp några bra tips för mig och unghästen.

Har exakt samma problem som du, sent tagen unghäst med massa energi och tempo i kroppen. Alll användning av skänklarna tas som ett kommando framåt (fort), därtill är hon ohyggligt stel i högersidan......

Ja suck, som sagt ingen lösning, men ensam är du inte:)
 
Sv: Tips när hästen är tung, stark men ändå svag och därtill outbildad

Du verkar ha koll på detaljerna som felar och har gjort en bra analys

Vi har diskuterat i evighetstråden om att när detaljerna felar så brukar det funka att lösa det stora, se helheten så trillar resten på plats...
Så kan det vara så att din häst helt enkelt aldrig lärt sig vara i balans mellan hjälperna och bära sig i balans?
Att hon rinner iväg i lättridningen tyder ju på att hon är känslig för sitsen och du behöver ha stenkoll på vad du gör med sitsen- precis som du själv säger!!!

Är du nöjd med din tränare?
Ibland är det bra med en annan som förklarar på ett annat sätt. Bästa hade ju varit en tränare som kunde sitta upp och visa. För man kan ju göra övningar till förbannelse om man inte gör det rätt! Om tränaren sitter upp så ser du dels att det går ( eller inte och då är det kanske nåt fel på häst eller utrustning ändå...) och dels HUR du behöver rida. Sen får man lite jordgubbssmak i munnen när man sitter upp igen.

När du löst detta problem har du blivit en sjukt mycket bättre ryttare så se det positivt- lycka till!
 
Sv: Tips när hästen är tung, stark men ändå svag och därtill outbildad

Börja från grunden med markarbete.
Lyssnar hon inte från marken på signaler så lär hon inte lyssna när du rider.
Stå uppbunden utan att bråka, flytta på sig vid signal. stå still vid uppsitting.
Led hästen avspänt Hästen ska följa DIG I DIN TAKT. Dvs full koncentration från hästen hela tiden. När du går fortare så ska hästen öka samma sak om du går riktigt sakta. När du stannar så är Det stopp direkt. När du tar steg bakåt ska hästen backa utan att du drar den i munnen. Inte lätt speciellt det där med att gå bakåt. Det tar lite tid. Se till att du har kontroll på ett lungt bestämt sätt innan du sitter upp. Vissa hästar har det i sig, en del måste påminnas varje gång innan man rider. Det enda som hjälper är konsekvens. Använd röstkommando för gångarter och halt så blir det mer klart vad du menar. För halt så säger jag oooh för att förbereda hästen.
Rygga back mm. Min förra häst kunde alla kommandon.
Den tid du lägger på hästen så ska du kräva full uppmärksamhet på ett lungt sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips när hästen är tung, stark men ändå svag och därtill outbildad

Men dom dagar hästen rids men inte arbetas hur menar du då?
Sen är det ingen dödssynd att tillfälligt betsla upp sin häst tycker jag..tror att dragkampsridningen är värre och mer frustrerande för både dig och hästen? Så känner jag med min som är lite på samma sätt, dock lyssnar hon ok. på skänklarna mer än bara framåt/fort och är kanske lite mer utb. men ändå väldigt basic..

Tömkörning, om man kan ta hjälp av någon. Jag har själv erfarenhet av att det ger mig väldiga fördelar med de röstkommandon jag får in på marken kan användas uppsuttet och jag samverkar försiktigt mina hjälper ihop med röst..
Funkat på både min piggelina och på mer flagmatiska pownies..

Rid i nästan undertempo, hon får på inga villkor springa ifrån..( ptja, lätt att säga..där sitter jag lite i samma båt:angel:..KONSEKVENS;).
 
Sv: Tips när hästen är tung, stark men ändå svag och därtill outbildad

Du kanske måste backa i utbildningen? Är du säker på att hon förstår dig?
Hur länge är hon riden? När reds hon in, vad har hon gjort innan, mest skrittat i skogen eller red du in henne nu som 6-7 åring?

Du kanske får backa så långt att du måste befästa alla kommandon via marken först? (röstkommandon) Eller bara skritta skritta till hon förstår att man inte alltid måste skynda(om hon förstår dig)
Sticker hon iväg utan att du lägger till skänkeln med? :)
 
Sv: Tips när hästen är tung, stark men ändå svag och därtill outbildad

Be din instruktör rida till henne o lär dig sedan lika.
 
Sv: Tips när hästen är tung, stark men ändå svag och därtill outbildad

Lite svar till alla här!

Ray: ja det känns i alla fall som att jag har pinpointat en del av det i alla fall!

Orientalkatten: Japp, här har vi något som också jobbas på, just det att hon ska lyssna, respektera och vänta. Vilket hon gör i alla hantering och uppsittning etc, det är mer när vi leder etc som hon behöver påminnas ofta. Som du säger, konsekvens är det viktiga!

Polly p: ägaren har inte alltid så gott om tid (därför jag har kommit in i bilden) och hinner därför inte alltid rida henne ordentligt, så hon blir inte alltid genomjobbad när hon rids, kan man kanske säga. Och ibland blir det skrittmaskin istället för ridning. Har själv funderat på att tillfälligt byta bett men tror egentligen inte att det skulle göra någon större skillnad. Men givetvis kan det ju vara så att hon skulle trivas bättre på ett annat bett och därtill vara mer villig att ha tid över till att lyssna på mig :p

tess91a: ja, det är ju det som är frågan. Hon reds in i "normal tid" eller vad man ska säga, sedan har hon haft lite skador med längre vila på det och även en ägare som fått barn etc. Så flera omständigheter har gjort att hon inte har tränats vidare. Hon är riden kontinuerligt men inte utbildats, är den uppfattningen jag har fått. Hur menar du med kommandon?

axel: har inte fullt mandat på den punkten men ska absolut se vilka möjligheter det finns i den vägen
 
Sv: Tips när hästen är tung, stark men ändå svag och därtill outbildad

Ska också förtydliga att det är alltså inte min egen häst och jag har absolut en dialog med både ägare och tränare, men skadar inte att få ytterligare synvinklar!

Dessutom, att t.ex. göra halt är inga problem (i majoriteten av fallen, undantag finns självfallet) och hon gör halt för huvudsakligen säte. Lyssnar hon inte på det morrar jag argt och det funkar jättebra :D
Vet inte om man kan uttrycka det som att övergångarna som sådana egentligen funkar, alltså att de blir av när jag ber om dom, men allt sker med väldigt mycket i handen?

Sen är jag nog lite otålig med, jag måste inse att tills ägaren får lite mer tid tillbaka så är det klart att det tar tid. Och hon har faktiskt förbättrats markant, och inte heller Rom byggdes ju inte på en dag, så ;)
 
Sv: Tips när hästen är tung, stark men ändå svag och därtill outbildad

Hur är hästen att tömköra (dressyrarbete) ?
 
Sv: Tips när hästen är tung, stark men ändå svag och därtill outbildad

Ja, det vet jag faktiskt inte riktigt! Jag vet att hon har blivit tömkörd en hel del tidigare men inte på vilken nivå. Har en vän som är duktig på det som har erbjudit sig att lära mig om inte ägaren har möjlighet till det (osäker på om det var ägaren eller någon annan som gjorde just den biten).
 
Sv: Tips när hästen är tung, stark men ändå svag och därtill outbildad

Då skulle jag börja där . Om hästen är mer i takt och balans på töm har du ngt att utgå från . Är den det inte är det ett mkt bra verktyg att stärka upp den i .
 
Sv: Tips när hästen är tung, stark men ändå svag och därtill outbildad

Börja från grunden med markarbete.
Lyssnar hon inte från marken på signaler så lär hon inte lyssna när du rider.
Stå uppbunden utan att bråka, flytta på sig vid signal. stå still vid uppsitting.
Led hästen avspänt Hästen ska följa DIG I DIN TAKT. Dvs full koncentration från hästen hela tiden. När du går fortare så ska hästen öka samma sak om du går riktigt sakta. När du stannar så är Det stopp direkt. När du tar steg bakåt ska hästen backa utan att du drar den i munnen. Inte lätt speciellt det där med att gå bakåt. Det tar lite tid. Se till att du har kontroll på ett lungt bestämt sätt innan du sitter upp. Vissa hästar har det i sig, en del måste påminnas varje gång innan man rider. Det enda som hjälper är konsekvens. Använd röstkommando för gångarter och halt så blir det mer klart vad du menar. För halt så säger jag oooh för att förbereda hästen.
Rygga back mm. Min förra häst kunde alla kommandon.
Den tid du lägger på hästen så ska du kräva full uppmärksamhet på ett lungt sätt.

Håller med. Bra beskrivet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 137
Senast: Whoever
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 123
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 323
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp