Gravid och covid 19 vaccination

falukorw

Trådstartare
Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit det fått den rekommenderationen?

Gravid vecka 27 nu och min barnmorska har inte sagt något alls om det. Nu på semester i Tyskland och jag är jöttehostig och snorig, precis som jag var första gången med covid. Vet ju inte om det men känns inte alls roligt om det är det och man skulle ha tagit vaccin tidigare.
 
Jag har hört rekommendationen av min barnmorska men inte tagit ställning än, hon nämnde det bara och att vi kunde prata mer om det när det var aktuellt.
Minns inte om det var för att skydda sig själv eller barnet eller en kombo..
 
Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit det fått den rekommenderationen?

Gravid vecka 27 nu och min barnmorska har inte sagt något alls om det. Nu på semester i Tyskland och jag är jöttehostig och snorig, precis som jag var första gången med covid. Vet ju inte om det men känns inte alls roligt om det är det och man skulle ha tagit vaccin tidigare.
Jag blev rek. att vaccinera mig, är i vecka 21 nu, bm informerade mig när jag var på besök i v 10,
När jag var och vaccinerade mig sa vaccinatören att det tom var bra att ta ett till vaccin i slutet av graviditeten.
 
Tog tredje dosen gravid. Läste forskningsrapporterna som fanns då och det kändes värt att minska risken att bli svårt sjuk i covid. Känns rimligt att gravida som riskgrupp skyddar sig extra mot covid, influensa m.m precis som andra riskgrupper.
 
Jag tog det i höstas, precis när de började med en fjärde spruta i min region. Fick boka direkt som riskgrupp i och med graviditeten. BM rekomenderade det. Även maken gick och tog en fjärde spruta några veckor senare iom att vi bor ihop. Som jag förstod det så var det både för att skydda mig och graviditeten och för att dottern skulle få antikroppar själv.

(Nytt råd från och med i fjol är dessutom vaccin mot kikhosta, där hade inte min BM riktigt koll på vad som gällde riktigt än, så om du inte tagit det kan du ju fråga din BM om det också)
 
Jag fick den rekommendationen av min bm och tog min 4e? dos i vecka 23 för då fanns vaccinatör på plats i kommunen.
 
Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit det fått den rekommenderationen?

Gravid vecka 27 nu och min barnmorska har inte sagt något alls om det. Nu på semester i Tyskland och jag är jöttehostig och snorig, precis som jag var första gången med covid. Vet ju inte om det men känns inte alls roligt om det är det och man skulle ha tagit vaccin tidigare.
Jag vaccinerade mig inte alls, hade covid under graviditeten Men de gick bra
 
Jag tog inget covidvaccin under graviditeten, har tagit tre dosor innan jag blev gravid och träffar inte mycket folk i min vardag. Men jag tog kikhostavaccinet som de rekommenderar gravida att ta sedan förra året.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 228
Senast: Sedna
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 938
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Vad är ni vaccinerade emot? Ja, förutom de där sprutorna en fick i skolan. Jag har genomgått en grundvacvination för TBE och fått en...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
7 290
Senast: _Taggis_
·
Relationer Hej Buke! Jag skriver inte så ofta här längre då jag har fullt upp med trotsig 2,5-åring. Apropå henne har jag precis fått veta att...
2
Svar
32
· Visningar
3 694

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp