H

hemligaste123

Jisses sitter här med tårar i ögonen och vet inte riktigt om jag är glad eller ledsen. Fick för ngt år sedan äntligen min högst efterlängtade bebis - efter 3 års ofrivillig barnlöshet och pergokurer och ett IVF-försök.

Insåg i onsdags att min mens som är som en klocka alt. kommer för tidigt inte kommit. Avaktade ett par dagar då jag tänkte att det är nog bara falsklarm. For i dag in till stan och passade då på att köpa ett gravtest. Ja ni kan ju gissa vad det visar!

Jag är gravid. Visserligen så kan det ju hända om man kör oskyddat MEN eftersom vi då kört i över 3 år utan skydd och verkligen försökt kändes chansen/risken oerhört liten. Samt att sexlivet med en 1,5 åring kanske inte är varje dag precis. (denna månad 1 gång då vi varit magsjuka och sjuka på helgerna om vartannat= ingen större sexlust precis). På denna 1 gång är jag alltså gravid.

Har ju då som sagt ett gravtest som visade dubbla streck på typ 10 sekunder så gravid är jag.

Nu känns det massor på en gång: Jobbigt/Glad/Orolig på samma gång. Var och sa också att får jag bara ETT barn ska jag vara nöjd och har dessutom varit väldigt nöjd med det. Men nu verkar det bli två... det kommer nog ta en stund att smälta att jag nog ändå blir två-barns mor. (abort är inget alternativ)

MEN jag är ändå inte riktigt glad just nu - känns lite jobbigt med tanke på att min karl är arbetslös, sonen inte så gammal och att jag äntligen börjat gå ner i vikt (inte mkt men ändå) livet var och är riktigt bra. Passar en till baby in orkar jag med ett barn till? Pojken är då en extremt livlig/intensiv liten man och har så varit sen han föddes. Kan också säga att jag älskar min son men var inte helt förtjust i att vara hemma på heltid heller - älskar även mitt jobb och har just nu det så bra som det bara är möjligt på jobbet och det sumpar jag nu med denna graviditet. (vill inte utveckla för att hålla mig så anonym som möjligt).

Det kommer nog ta en stund att smälta att man är gravid igen. Var väldigt inställd på ett barn då jag INTE ville genomgå en till fet/ivf försöka få barn då det slet väldigt på mitt förhållande. 3 år av kontroll och ledsna tankar vid mens klarar man sig på - att försöka igen kändes allt annat än aktuellt. Vilket också har gjort att jag styrt bort ALLA tankar på ett till barn långt, långt borta.

Vet eg inte vad jag vill med denna tråd mer än att skriva av mig kanske? 31 augusti har jag lyckats räkna ut att det är dags om jag nu minns när jag hade mens senast korrekt? Innan jag fick mitt förra barn hade jag stenkoll och var INTE en sån som på detta sätt kunde upptäcka att min mens nog är väldigt sen.

ja, ja virriga tankar från en väldigt förvirrad Hemligaste123
 
Sv: Gravid...

Det där händer ganska ofta tycker jag.
Människor som inte kunnat få barn på "normalt" vis som efter en lyckad behandling eller en adoption fått sitt efterlängtade barn och sen helt spontant blir gravida.
Det måste vara någon form av psykologisk spärr som släpper när man fått det första barnet.

Jag är en människa som tror att allting händer av en mening så i min värld är det meningen att ni ska ha ett barn till!
När nr 2 dyker upp är man lugnare som förälder och det känns inte lika osäkert.

Lycka till!
mimmipigg
 
Sv: Gravid...

Jag tror att min kropp fått en dos av hur den ska bete sig med hjälp av hormoner och graviditet (hade ägglossningsbekymmer före IVF:n därav hjälp på traven). Men ändå? Trodde faktiskt inte själv att jag var gravid när jag tog gravtestet utan tog det mest för att utesluta säkert vad det var som strulade blev uppriktigt riktigt riktigt förvånad när jag tittade på det, samt dubbelkollade mot förpackningen typ tre gånger.

Kommer nog att ta en stund att smälta men då lär jag vara glad (tror jag :-) ) försöker bara få ihop världen igen utifrån nya förutsättningar... Sambon är förstås inte hemma utan med sonen hos sin farmor så vi kan inte prata än heller. Men snart kommer han!
 
Sv: Gravid...

Det måste vara någon form av psykologisk spärr som släpper när man fått det första barnet.

Ja det dar far man ofta hora, men sa ar det INTE. Snarare ar det sa att kroppen fatt sig en genomkorare iom forsta barnet och da gar det plotsligt att fa till en naturlig befruktning. Eller sa har mannens spermier forbattrats, det ar ju inte bara kvinnans "fel" att det inte blir nagot.... Men den "psykologiska sparren" har sallan nagot med saken att gora....

Hursom, TS, forst och framst grattis!! Jag kan forsta din forvirring, jag kande lite sa nar jag val blev gravid efter 4 ars forsok och 4 IVF:er, for jag hade borjat stalla in mig pa att det inte skulle ga, hade borjat forbereda for ett liv utan barn liksom. Sa det kan bli blandade kanslor, det ar helt naturligt.
Det blir mycket tankar. Men jag tror pa odet (oftast :D) och det ar ju helt underbart att ni lyckats bli gravida pa egen hand och att din lilla son ska fa ett syskon. Visst blir det tatt men det finns fordelar med det ocksa - och sen vet du ju att du maste anvanda skydd om du inte vill ha fler sa da blir det mer kontrollerbart ;)
Lat tanken smalta lite sa kanns det nog battre sedan!
 
Sv: Gravid...

Håller med, de som genomgått provrörsbefruktning och sådant med allt vad det innebär vet att det knappast går att slappna av. Så mycket hela tiden och ändå blir det ofta i slutändan ett barn. Trots att den "psykologiska spärren" sitter där.


Till TS, jag har en fd jobbarkamrat som efter ett par barn med hjälp av hormoner nu har ägglossning och får äta p-piller för att inte bli gravid. Det kan visst ändra sig i kroppen efter en eller ett par graviditeter.
Ge dig tid att tänka och slappna av. Låt livet komma till dig. Du är väl ganska tidig i graviditeten och behöver väl inte bestämma något just nu?
 
Sv: Gravid...

:laugh: Nu har sambon kommit hem och vi har hunnit prata! Inser att jag nog blev lite chockad av beskedet och att jag faktiskt är riktigt glad! :)

Tror att jag verkligen förträngt möjligheten med två barn så totalt att det blev ett litet kaos i min hjärna.

Nu är jag ju bara i typ vecka 5 så mkt kan ju hända men om allt går bra så är jag snart två-barns mor!
 
Sv: Gravid...

Jättegrattis, helt enkelt!

man brukar säja om ston som är svåra att få dräktiga att man ska betäcka dem varje år om/när man väl fått igång dem...
 
Sv: Gravid...

Jag har sagt det många gånger förr, men jag tycker det är helt sunt att det blir lite kaos i hjärnan när man ställs inför något oväntat. Det handlar om både ansvar och omtänksamhet om att fundera på hur det ska gå! Man vill ju det bästa!

Det har hänt två av mina kompisar att de snabbt blivit gravida igen trots många års barnlöshet innan första barnet, jag tror att kroppen kickar igång på alla hormoner man hade under graviditeten, för en del får jag väl tillägga!

Grattis! :bump:
 
Sv: Gravid...

Grattis!!! (jag har en bekant som fick IVF-tvillingar efter 8 år som barnlösa och 6 år senare (när hon var närmare 40 år) blev hon plötsligt gravid!)

:)
 
Sv: Gravid...

Grattis till graviditeten! :)

Jag reagerar på det du skriver om att du inte trivdes med att vara hemma på heltid. Hade du en jobbig tid efter förlossningen som gjorde att du behövde gå hemma? Och att du tror att det kommer att bli samma sak denna gång? För annars finns det väl inga hinder för din man att ta föräldraledigt tidigt, så att du är hemma en kortare tid och sedan går tillbaka till jobbet?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 712
Senast: Praefatio
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
520
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 484
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 505
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp