graviditet å övervikt?

Sv: graviditet å övervikt?

Jag är fet (108kg på 165cm) och har nu genomgått två graviditeter samt vaginala förlossningar helt utan allvarliga komplikationer. Lätta förlossningar hade jag också :-)
Jag fick stora problem med foglossning men det är hormoniellt och det finns hjälp, bland annat är det viktigt att man tränar.

Självklart måste man hålla koll på vad man äter under graviditeten, både för blodsockrets skull samt för att inte gå upp för mycket. Min barnmorska ville helst att jag inte skulle gå upp alls men det kändes helt omöjligt för mig. Jag gjorde mitt bästa och det räckte för oss. Men ur ditt perspektiv, som inte ens är gravid ännu, skulle jag försöka gå ned åtminstone 10%. Det känns oftast ganska överkomligt och ger redan där ett antal hälsofördelar :-)
 
Sv: graviditet å övervikt?

Fast man kan inte VÄLJA det! Om du nu inte går till en privat klinik som utför det och du själv bekostar det. Att komma och säga " Jag ska ha kejsarsnitt" det gör att läkarna ser rött och dom är väldigt restriktiva med kejsarsnitt just för att det är större risk för allvarliga komplikationer vid kejsarsnitt, det är en OPERATION man gör och mycket kan gå fel...

Däremot kan det finnas anledningar som gör att dom beviljar det, allt beroende på vilken läkare, varför man vill ha snitt osv.
Men att komma o säga " Jag vill ha snitt för att jag inte vill bli förstörd där nere!" ja, det finns ingen läkare som godkänner det.... O det finns många som tänker så, dom har hellre ett ärr än att ev. riskera att bli förstörd där nere...

Sen finns det dom som ljuger sig till ett snitt, och hittar på diverse psykiska orsaker som egentligen inte finns men dom vill hellre ha snitt. Finns det fysiska orsaker så beviljar dom ju snitt..

Jag är ett levande bevis på att man kan VÄLJA så berätta inte för mig att det inte går. Jag lade fram all fakta på alla komplikationer för vaginal, inte en ända läkare sa i mot mig. Blev beviljat snitt redan i v 6:D men nu var det ju inte det tråden handlade om. ;)
 
Sv: graviditet å övervikt?

Kl.
Jag är överviktig och gravid i v32. Hittills har jag gått upp 4 kilo, har inte begränsat mitt ätande särskilt men har ett fysiskt arbete och har mått bra så jag har kunnat
vara ute och röra mig.

Hur som helst skulle jag fortsätta med mitt jobb med min vikt fram tills jag fick ett plus eller sätta ett mål att jobba mot och när jag var där börja försöka bli gravid och arbeta vidare med vikten under tiden.
Om det nu är så att man vill gå ner i vikt såklart, annars är det väl så att man får börja tuta o köra :)
 
Sv: graviditet å övervikt?

Ja o då hade du en läkare som var väldigt medgörlig eller ett sjukhus som hade den policyn. Men du har ingen laglig rätt egentligen att kräva det, eftersom läkaren är ansvarig. Lagen är väldigt luddig och otydlig, vissa länder har i lagen att man har rätt att välja men inte sverige..

Sen står det ju en fritt att prova o få det beviljat på ett annat sjukhus.:)
 
Sv: graviditet å övervikt?

Jag har svårt att förstå att man frivilligt vill utsätta sig för snitt. Visst, man slipper värkarna. Men återhämtningen efter ett snitt är mycket värre än efter en vanlig vaginal förlossning. För mig är kejsarsnitt ett utmärkt sätt att få ut ett barn som av ena eller andra anledningen inte tar sig ut den "vanliga" vägen. Det har räddat många liv, bland annat flera i min närhet! Men mammorna har ju fått buken öppnad med allt vad det innebär!

För att återgå till tråden så är kejsarsnitt svårare när man är fet. Jag kommer inte ihåg varför, exempelvis om det bara gällde urakut snitt eller vad. Men det går säkert att läsa på eller fråga någon som vet.
 
Sv: graviditet å övervikt?

Det som övervikten kan strula till det för dig just nu är att den ställer till det med dina ägglossningar. Men det märker du snabbt. Har du regelbunden mens med en cykel på runt 28 dagar så är det oftast inga problem.

Annars har överviktiga en större risk att få missfall, graviddiabetes, havandeskapsförgiftning, större risk för kejsarsnitt och andra komplikationer. Men det är ju på gruppnivå inte individnivå.

Det bästa är ju att försöka gå ner i vikt samtidigt som du försöker bli gravid.
 
Sv: graviditet å övervikt?

Det är större risker med sövning, kan vara svårt att ge epidural och så är det ju mer vävnad innan man kommer fram till bebis.

*kl
Mamma var överviktig när hon fick både mig och bror utan komplikationer.
 
Sv: graviditet å övervikt?

Även jag VALDE kejsarsnitt pga risken för komplikationer med vaginal förlossnig. Inga problem alls. Valde dessutom att få det under narkos. Ångrar det inte för en sekund. Planerar en likadan förlossning med nästa barn.

Att generellt säga att återhämtningen efter ett kejsarsnitt tar längre tid än efter en vaginal förlossning tycker jag inte heller stämmer. Jag snittades för två veckor sedan och åkte hem samma dag(!) dagen efter hade jag i princip ingen smärta kvar alls och kunde utan problem promenera till affären och handla osv. Nu två veckor efter är jag (i samråd med läkaren) redo att börja rida så smått igen.
 
Sv: graviditet å övervikt?

Att börja rida två veckor efter ett kejsarsnitt låter extremt vågat. Förvånar mig mycket att en läkare tycker det är okej. Generellt brukar man rekommendera 6-8 veckor innan man tex börjar lyfta tungt och liknande.

Jag har gjort ett kejsarsnitt pga säte och två "normala" förlossningar. Jag hade inga problem efter snittet och det läkte fort och bra. Men nog kändes det att jag genomgått en operation.
 
Sv: graviditet å övervikt?

Vad min läkare sa var att jag så smått kan börja med att rida korta korta stunder och naturligtvis avbryta vid minsta obehag. Tunga lyft avråds väl alltid dom första 6 veckorna.
I mitt fall hjälps jag av att jag är extremt stark i övrig muskulatur . Jag har heller inte haft i princip någon smärta öht efter snittet och hade jag inte vetat om det hade jag aldrig trott att jag ens blivit opererad...

Ville bara komma till att det är extremt individuellt hur man mår efter ett snitt och det BEHÖVER inte vara längre återhämtningstid än efter en vaginal förlossning.

I mitt landsting sa samtliga barnmorskor jag pratade med att dom aldrig försöker övertala någon som vill ha snitt att gå igenom en vaginal förlossning.
 
Sv: graviditet å övervikt?

Jag har två vänner som har bmi som kvalificerar sig för gbp.

Den ena blir jättelätt gravid, men inte den andra. Båda har mått jättebra under graviditeterna.

Det har varit tre lätta förlossningar (varav en med tvillingar) och ett akut snitt.
 
Sv: graviditet å övervikt?

Och jag kunde inte ens ligga ned första veckan efter snittet. Jag satt och sov en vecka. Det tog tre veckor innan jag började se glad ut igen och fem veckor innan det började kännas bra.
 
Sv: graviditet å övervikt?

Vad min läkare sa var att jag så smått kan börja med att rida korta korta stunder och naturligtvis avbryta vid minsta obehag. Tunga lyft avråds väl alltid dom första 6 veckorna.
I mitt fall hjälps jag av att jag är extremt stark i övrig muskulatur . Jag har heller inte haft i princip någon smärta öht efter snittet och hade jag inte vetat om det hade jag aldrig trott att jag ens blivit opererad...

Ville bara komma till att det är extremt individuellt hur man mår efter ett snitt och det BEHÖVER inte vara längre återhämtningstid än efter en vaginal förlossning.

I mitt landsting sa samtliga barnmorskor jag pratade med att dom aldrig försöker övertala någon som vill ha snitt att gå igenom en vaginal förlossning.
Det finns en anledning till att rekommendationen är att man väntar med tunga lyft och liknande till sex veckor efter operationen. Man skall ju tom vara försiktig när man går ur sängen de första veckorna. Dvs inte bara sätta sig upp utan ligga på mage och ta benen över sängkanten och sedan putta sig upp. Detta för att spara magmusklerna så mycket som möjligt.

Tror snarare att läkaren inte visste hur mycket magmuskler man använder när man rider. Har svårt att tänka mig tex att läkaren skulle sagt att det tex var okej att göra sittupps två veckor efter ett kejsarsnitt.

Kejsarsnitt är ju inte direkt någon titthålsoperation och man skall vara rädd om sig.
 
Sv: graviditet å övervikt?

Jag har ungefär 20 kg övervikt och har haft lätt för att bli gravid, hyfsat smidiga graviditer och lätta förlossningar.

Barn 1: Blev till trots p-piller. Var ensam hela graviditeten eftersom blivande pappan bodde i ett annat land, hade lätta foglossningar men klarade allt vardagligt utan problem. Lite högt blodtryck pa slutet. Värkarna startade vid 5 en lördagmorgon och var regelbundna direkt men det tog ett tag innan det tog fart. Akte in vid midnatt och var da öppen 3 cm, tog senare ryggbedövning som fungerade bra. När jag fick krystvärkar tog det 20 min innan hon var ute. Hon hade bajsat i fostervattnet och svalt det sa hon hade lite kämpigt med andningen först men piggnade till fort. Född i v.29+1, 3150 g. Fick sy tva stygn. Var fysiskt pigg igen efter ngr dagar. Gick upp ca 15 kg och 10 av dom var borta efter en vecka.

Barn 2: Blev till pa andra försöket, lite kämpigare graviditet men da hade jag ocksa en 1 aring att underhalla pa dagarna. Blodtrycket var högt fran början. Värkarna startade oregelbundet en onsdags förmiddag och var regelbunda pa eftermiddagen. Akte in vid midnatt, var 5 cm öppen da och hon föddes 1,5h senare pa en krystvärk (var öppen 8 cm 5 min innan hon kom ut), ingen smärtlindring. Född i v, 40+1, 3516 g. Sprack inget och kroppen madde bra direkt. Gick upp 10 kg och dom var borta efter en vecka.

Graviditet 3: Är nu gravid igen (v.13) och har samma startvikt som med barn 2. Redan nu är mitt blodtryck för högt och är det högt även vid nästa kontroll blir det ev. medicin. Min läkare rekomendrar att jag ska ga upp max 12 kg. Jag ska begränsa socker, juice och frukt för att minska risken för grav. diabetes.

Jag har kanske haft tur men ingen av barnmorskorna/läkarna jag träffat har varit negativa och sett ngr problem med min vikt (iaf ingen som sagt ngt).
 
Sv: graviditet å övervikt?

Det finns en anledning till att rekommendationen är att man väntar med tunga lyft och liknande till sex veckor efter operationen. Man skall ju tom vara försiktig när man går ur sängen de första veckorna. Dvs inte bara sätta sig upp utan ligga på mage och ta benen över sängkanten och sedan putta sig upp. Detta för att spara magmusklerna så mycket som möjligt.

Tror snarare att läkaren inte visste hur mycket magmuskler man använder när man rider. Har svårt att tänka mig tex att läkaren skulle sagt att det tex var okej att göra sittupps två veckor efter ett kejsarsnitt.

Kejsarsnitt är ju inte direkt någon titthålsoperation och man skall vara rädd om sig.
Jag håller med. Kanske man måste vara än mer försiktig om man inte känner av smärta, större risk att man förstör läkningen om man inte känner när man gör för mycket.

That being said, hade det inte varit för mina foglossningar hade jag kunnat satt mig i sadeln dagen efter förlossningen andra gången. Men nu gjorde jag inte det eftersom jag har hört att om man överanstränger fogarna för tidigt tar det mkt längre tid för dem att läka och det var det inte värt.
Alla har inte så lätt förlossning, men ändå.
 
Sv: graviditet å övervikt?

Jag hade inte heller ont efter mitt katastrofsnitt men jag hade heller inte ont efter min maratonförlossning på 78 timmar som innehöll ett klipp med tillhörande stygn. Man är olika helt enkelt. Jag vet många som har återhämtat sig snabbt och jag vet många som har haft jätteont av både vaginala och snittförlossningar men rent generellt så tar det betydligt mycket längre tid att återhämta sig efter ett snitt. Det är en stor operation och att börja rida två veckor efter en så stor bukoperation är som att be om att få bråck. Jag har en vän som börjat rida enligt föreskrifter eller senare efter sina snitt och som tagit det mycket lugnt men som ändå har fått opereras för bråck och fått satt in nät för att hålla ihop bukmuskulaturen. Ta det försiktigt.
 
Sv: graviditet å övervikt?

Att börja rida två veckor efter ett kejsarsnitt låter extremt vågat. Förvånar mig mycket att en läkare tycker det är okej. Generellt brukar man rekommendera 6-8 veckor innan man tex börjar lyfta tungt och liknande.

Jag har gjort ett kejsarsnitt pga säte och två "normala" förlossningar. Jag hade inga problem efter snittet och det läkte fort och bra. Men nog kändes det att jag genomgått en operation.

Inte så himla vågat väl, minns inte om jag "red" efter tre eller fyra veckor. Skrittade runt lite och klev upp med pall. Kändes inte ett dugg, nästa gång galopperade jag. Det beror väl på häst och om man tänkte rida dressyrpass i sittande trav eller inte.

Mådde ganska kasst i tre dagar (och sjukgymnasterna glömde/struntade i att komma förbi så jag fick inte reda på hur man skulle ta sig upp och att man skulle röra på sig för att förhindra blodproppar) och kände mig ynklig i 1,5 vecka, usel på att promenera. (tror magen drog ihop sig långsammare än vanligt dock, eller jag vet inte hur snabbt det går, men jag såg fortfarande gravid ut efter två veckor.)

Tror snarare att läkaren inte visste hur mycket magmuskler man använder när man rider. Har svårt att tänka mig tex att läkaren skulle sagt att det tex var okej att göra sittupps två veckor efter ett kejsarsnitt.
Tora, jag inte använde en ynka magmuskel när jag skrittade runt och stod upp i galopp. Man behöver ju inte rida "ordentligt". Det är nog det som är skillnaden.
 
Senast ändrad:
Sv: graviditet å övervikt?

Även jag VALDE kejsarsnitt pga risken för komplikationer med vaginal förlossnig. Inga problem alls. Valde dessutom att få det under narkos. Ångrar det inte för en sekund. Planerar en likadan förlossning med nästa barn.

Vilket sjukhus var det?
Låter helt galet att skattebetalarna ska betala för att någon inte har lust att föda vaginalt. :eek:
 
Sv: graviditet å övervikt?

Ska man resonera så kan man ju fråga sig varför skattebetalare överhuvudtaget ska betala för att folk har lust att skaffa barn?

Själv tycker jag det är vansinne att kvinnor inte får välja vilken metod som känns bäst för henne, såklart i samråd med läkare. Att det kostar extra är ett vagt argument.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 362
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
549
Senast: Ramona
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 604
Senast: orkide
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp