graviditet å övervikt?

NightRain

Trådstartare
är de nån som varit överviktig å gravid här inne? å då menar jag inte bara ett par KG utan rätt så mycket.. de är så att vi vill ju snart ha barn.. men jag är överviktig/kraftig... jag försöker självklart gå ner i vikt dels för att lättare bli gravid(vet inte alls hur lätt jag har) å dels när man ska bära barnet å även med förlossning å annat.. men frågan är om jag "hinner" innan de är dags att försöka.. tiden går ju å man blir inte yngre,.de jag mest tänker på är ju under själva graviditeten å förlossningen.. har läst å hört att de inte är bra att Vara överviktig å gravid.(är ju självklart aldrig bra att vara överviktig, men är ju trots allt många överviktiga som fött barn)

så jag underar helt enkelt om de är nån här som är eller har varit gravid å är överviktig.. hur går de eller hur har de gått?

för övrigt så är jag livrädd för graviditeten å förlossningen men de är ju en anna sak:p

så dela gärna med er hur nu har/hade de..

för havandeskapsförgiftning(heter de så?) kan man ju få även om man inte är överviktigt..(vet ett par som fått) även om risken kanske är större om man är överviktig.. (?) men skadar de barnet på nåt sätt med min övervikt?

vill helt enkelt ha era erfarenheter.. för att stilla min rädsla lite..:p
 
Sv: graviditet å övervikt?

jag har typ 30 kg övervikt, före o efter mina graviditeter. Inga problem och friska barn.
det enda var att jag fick göra glukosbelastning för att hålla koll så jag inte fick graviditetsdiabetes.

jag är snittad med alla 4 barnen, så vaginalförlossning kan jag inte kommentera
 
Senast ändrad:
Sv: graviditet å övervikt?

Nu är inte jag överviktig men hoppas kommentaren är till nytta ändå.

Just angående om man graviditet och förlossning blir jobbigare när man är överviktig tänker jag att det handlar mer om hälsa, kondition och styrka. Man kan ju var överviktig men ha god fysik ändå, då tänker jag inte att skillnaden blir så jättestor. Tyvärr är ju ofta nedsatt kondition och styrka ett led i övervikt och då är det klart att det blir tuffare.

Sen att det finns vissa uppenbart högre risker vid övervikt. Tex är det farligare och svårare att söva personer mer övervikt, om det skulle bli aktuellt med kejsarsnitt, samt att risken för graviditetsdiabetes, högt blodtryck, havandeskapsförgiftning och blodpropp är högre. Men det är ju högre risk för högt blodtryck och diabetes även om man inte är gravid...

Gå ner så mycket då kan och hinner innan du blir gravid och försök att inte gå upp så mycket under graviditeten (bra kost och motion), så gör du vad du kan!
 
Sv: graviditet å övervikt?

okej.. tack=)
har funderat på om jag ska ta snitt åxå då man kan välja de då jag är rädd för de andra.. men är samtidigt rädd att man inte får samma kontakt med barnen på de sättet då jag hört de åxå:O ja jag är en liten räddhare när de gäller detta haha:P
 
Sv: graviditet å övervikt?

tack för svar=)

jo de är klart jag ska försöka så gott de går att gå ner. men som sagt de går ju långsamt:P å man blir som sagt inte yngre.. jag har bra blodtryck.. i de lägre regionerna å har inga fysiska problem i samband med min övervikt..kollar regelbundet å rör ju ändå på mig osv mer är alltid nyttigt självklart men tiden ska finnas med..=)
 
Sv: graviditet å övervikt?

Jag har övervikt, ett antal 10 kg... tyvärr...

Jag är gravid med andra barnet nu. Denna graviditet hade jag mer övervikt än förra.

Förra förlossningen löpte på bra, inga problem alls. Fick en mild havandeskapsförgiftning.
denna gravisditet har jag drabbats av graviditets diabetes, vilket man löper större risk att få om man är överviktig.
Sen vet man ju inte om det är kopplat till min övervikt eller inte.

Förra grav. gick jag upp 25 kg. Denna har ja hittills gått upp 10 kg ( är i v 37). har haft lite problem med foglossning, men annars har jag jobbat tills mitt sommar vik tog slut i v 34. Jobbar som personlig assistent hos en brukare med MYCKET vårdbehov. Det har funkat jätte bra.

Men visst hade jag föredragit att inte ha någon övervikt..
 
Sv: graviditet å övervikt?

okej.. tack=)
har funderat på om jag ska ta snitt åxå då man kan välja de då jag är rädd för de andra.. men är samtidigt rädd att man inte får samma kontakt med barnen på de sättet då jag hört de åxå:O ja jag är en liten räddhare när de gäller detta haha:P
Nja, riktigt så är det inte.
Dels kan man inte bara "välja" att göra kejsarsnitt. Det du ska göra om du är rädd för graviditet ock förlossning är att ta kontakt med barnmorskan på MVC så snart som möjligt och be att få gå på samtal om detta. Samtalen är främst för att hjälpa förlossningsrädda att få en så bra förlossningsupplevelse som möjligt. I många fall slutar det med att man föder vaginalt, med stöd och hjälp som man kommit överens om under samtalens gång. Ibland slutar det med ett planerat kejsarsnitt.
Det finns hjälp att få!

Sen behöver det inte nödvändigtvis bli så att man får sämre anknytning till barnet, det beror mycket på hur man gör. Har man ett vaket kejsarsnitt så får man oftast barnet till sig direkt då det plockats ut. (förutsatt att barnet mår bra då - min första var det lite mer dramatik runt, så henne fick jag träffa först lite senare på uppvaket, där man ligger tills bedövningen släppt)
 
Sv: graviditet å övervikt?

okej.. tack=)
har funderat på om jag ska ta snitt åxå då man kan välja de då jag är rädd för de andra.. men är samtidigt rädd att man inte får samma kontakt med barnen på de sättet då jag hört de åxå:O ja jag är en liten räddhare när de gäller detta haha:P

Som Ameo skriver, man kan inte välja mellan vaginal eller kejsarsnitt. En vaginal förlossning är alltid att föredra oavsett övervikt eller ej.
Det är ganska svårt att få kejsarsnitt, men det finns hjälp att få mot förlossningsrädsla.

Det dom kollade på mig enligt nya riktlinjer om man har ett BMI över 38 (tror jag det var) är en mindre "narkosutredning". dom kollar hur långt man kan luta bak huvudet, hur mycket fett man har över ryggraden för en ev. EDA, o lite sånt.
Sen får man göra ett extra tillväxt ultraljud och en glukosbelastning (för o kolla blodsocker).
 
Sv: graviditet å övervikt?

okej ja de har lite extra grejer har jag förstått.. hmm kanske skulle hoppa över barn:-/

vilken ålder "säger " man är "försent" att skaffa barn? eller hur mannu ska uttrycka sig?
 
Sv: graviditet å övervikt?

Varför ska du hoppa över barn om det är det du vill ha? :crazy:

Finns ingen ålder då det är försent att skaffa barn så länge man är fertil. Men efter 40 så blir det svårare och man får inte hjälp med IVF.
 
Sv: graviditet å övervikt?

Kolla statistiken på riktigt. Jag har ingen aning om hur det ser ut egentligen men -"lite högre risk" i ett sammanhang där det väldigt ofta går bra är kanske inte så jättehöga siffror.

Att det statistiskt sett är högre risk betyder ju att komplikationer inträffar lite lite oftare i en viss grupp, inte att komplikationer kommer att drabba en specifik individ i gruppen.

Kan man inte fråga en allmänläkare på vårdcentralen? Iofs de vet kanske inte ett dugg om graviditeter.
 
Sv: graviditet å övervikt?

Och den "gränsen" varierar ju också från individ till individ, alla kvinnor kan ju inte få barn vid 40. Det är också statistik på befolkningsnivå.

Men jag tror jag länkade ngn artikel i ett annat inlägg om ålder och barn. Verkar som att mellan 30-34 var det ganska hög fertilitet/högst i alla fall. Vilket såklart inte betyder att alla kvinnor kan få barn då, bara att många verkar kunna det.

Här http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/kvinnor-mest-fertila-over-30-ar/

Bäst att citera delar av texten antar jag.

2820 danska kvinnor mellan 20 och 40 år, som tre månader tidigare bestämt sig för att försöka skaffa barn, deltog och följdes i tolv månader. Skillnaderna mellan den yngsta och äldsta gruppen var inte stora.

72 procent av de 208 kvinnorna mellan 35 och 40 blev gravida. 78 procent av de 466 mellan 20 och 24 blev gravida.

Gruppen mellan 30 och 34 var mest fertila. Där blev 87 procent av 791 kvinnor gravida under året.

Och förresten, ät folsyra, varför inte starta direkt.
 
Senast ändrad:
Sv: graviditet å övervikt?

Det vet jag, o jag antog att TS också förstod att det inte finns någon specifik ålder på när man är o inte är fertil utan att det beror på :)
 
Sv: graviditet å övervikt?

Jo jag förstod att du visste det. Men eftersom ts hade frågat efter specifika åldrar osv så tänkte jag att tja, med många djur räknar man ju bara iskallt att de kan få ungar fram till en viss ålder och sedan säger man att det är olämpligt. Inte som med människor som verkar komma in i klimakteriet med ganska stor variation.
 
Sv: graviditet å övervikt?

Jag har fått ett barn medan jag varit rejält överviktig. Jag fick gå på extra glukosbelastningstest, annars tror jag inte att några extra åtgärder sattes in. Riskerna under graviditeten har flera redan skrivit om, min graviditet var dock helt okomplicerad. Jag var rörlig och välmående genom hela, men var noga med att inte släppa äthämningarna och därmed gå upp för mycket. 9 kg gick jag upp från inskrivning till förlossning och jag gick ner allt det och några kg ytterligare direkt i samband med födseln. Min barnmorska var mycket nöjd med det upplägget.

Annars är risken större att man är värksvag eller inte kommer igång med värkarbetet alls när man är överviktig. Det var dock heller inga problem för min del, tvärtom hade jag en snabb och okomplicerad förlossning på beräknat datum.

För min del innebar inte övervikten något märkbart problem vid den här graviditeten, men riskerna är större vilket man bör vara medveten om. Jag hade dessutom en alldeles fantastisk barnmorska på MVC som behandlade mig på bästa tänkbara sätt, vilket jag tror var en av grundpelarna till att tiden som gravid blev så himla bra. Tyvärr blev jag inte riktigt lika väl bemött vid de tillfällen då jag behövde träffa annan personal.

Lycka till!
 
Sv: graviditet å övervikt?

Men skärpning!
Klart du inte ska hoppa över barn!
Jag hade 30 kg öv vid förra förlossningen- inget krux med nåt, inte med eda heller.
Jag hade extremt svår foglossning och trodde övervikten spelade in: undet och efter förlossningen träffade jag FEM olika läkare som sa samma sak....: övervikten påverkar marginellt.

Det finns nog mycket fördomar. Jag vet inte vad du väger. En fd franne vägde bra över 120 kg- hade en riktigt tuff FL, men andra grannen som var normalviktig hade precis lika tufft! Inte för att skrämma upp dig men både mor och barn höll på att stryka med för båda). (och båda har nu två barn. ;)

Är du orolig så vänd dig till en mödravårdcentral, de kan svara på dina frågor.

I en del landsting har de särskilda grupper för öveeviktiga gavida med extra stöd ang. hälsa och motion (för de som vill!)
 
Sv: graviditet å övervikt?

Jag är överviktig och har två barn, hade ett BMI på omkring 30 innan båda graviditeterna.

Graviditet 1: 32 år. Gick upp 11 kg totalt, mådde bra och red tills jag var i vecka 31, fick sedan problem med fogarna. Fick lindrig havandeskapsförgiftning i vecka 35 och blev därför igångsatt i vecka 39. Förlossningen tog tid (troligtvis eftersom den blev igångsatt) men gick bra.

Graviditet 2: 35 år. Gick upp 8 kg totalt, fick problem med foglossning redan i vecka 14. Hade bra värden på allt hela tiden. Förlossningen gick bra och fort. (ca 2 timmar)

Kan tillägga att vi fick viss hjälp med tillverkningen av nr 1 medan nr 2 var blev till vid ett enda slarv...
 
Sv: graviditet å övervikt?

*kl*

Känns lite som att många svar blir av typen "Äsch, strunt i övervikten, skaffa barn ändå!":
Jag skulle snarare säga: Vill ni ha barn så är det klart att ni ska sätta igång och försöka, men försök gå ner i vikt! Ingen hårdbantning, för det mår inte din kropp bra av, men du kommer att se mycket resultat om du ändrar på dina vanor (om du inte är överviktig pga sjukdom/medicin) en del.
Det ÄR inte ett livsprojekt att gå ner i vikt! Vill du ge dig fasen på det, så gå till en dietist som kan anpassa din kost efter att du vill bli gravid.
Ät folsyra.
Rör på dig i lagom mängd- inga hårda pass på gymmet utan hellre långa promenader!
Ät mycket NYTTIGT.

Jag kämpar med mina sista kilon, och planerar för barn om ett tag. Jag vill inte råbanta, utan äta varierat och nyttigt. Tänker att maten jag ska få i mig är NÄRING, inte mumsigt tröstgodis. Jag vill utfodra min kropp så att den blir så stark och frisk som möjligt :)

Jag kanske säger helt självklara saker nu, och jag vet inte hur mycket övervikt du har eller varför du är överviktig, men som sagt: Strunta inte i att ta tag i övervikten för att "det visst går bra att ha övervikt och vara gravid". Prova ta tag i både barnskapande och viktnedgång så tror jag att du om ett år är en väldigt lycklig och hälsosam person :)

Lycka till!
 
Sv: graviditet å övervikt?

Skitsnack att du inte får välja om du vill ha snitt. Jag VALDE DET och gör det du med om det känns rätt för dig. INGEN kan tvinga någon att föda normal om man inte vill . Folk som tjatar om annat är inte pålästa. Men jag råder dig till att vara väldigt påläst så du vet vad du verkligen vill.
Jag var överviktig under min grav. gick kalas, kanon värden även fast det bästa är att var normalviktig :)
 
Sv: graviditet å övervikt?

Skitsnack att du inte får välja om du vill ha snitt. Jag VALDE DET och gör det du med om det känns rätt för dig. INGEN kan tvinga någon att föda normal om man inte vill . Folk som tjatar om annat är inte pålästa. Men jag råder dig till att vara väldigt påläst så du vet vad du verkligen vill.
Jag var överviktig under min grav. gick kalas, kanon värden även fast det bästa är att var normalviktig :)

Fast man kan inte VÄLJA det! Om du nu inte går till en privat klinik som utför det och du själv bekostar det. Att komma och säga " Jag ska ha kejsarsnitt" det gör att läkarna ser rött och dom är väldigt restriktiva med kejsarsnitt just för att det är större risk för allvarliga komplikationer vid kejsarsnitt, det är en OPERATION man gör och mycket kan gå fel...

Däremot kan det finnas anledningar som gör att dom beviljar det, allt beroende på vilken läkare, varför man vill ha snitt osv.
Men att komma o säga " Jag vill ha snitt för att jag inte vill bli förstörd där nere!" ja, det finns ingen läkare som godkänner det.... O det finns många som tänker så, dom har hellre ett ärr än att ev. riskera att bli förstörd där nere...

Sen finns det dom som ljuger sig till ett snitt, och hittar på diverse psykiska orsaker som egentligen inte finns men dom vill hellre ha snitt. Finns det fysiska orsaker så beviljar dom ju snitt..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 362
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 044
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 881
Senast: jemeni
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 012
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp