GREKLAND! Behöver råd....

Jag har varit på poros i skiftet sept/okt en gång. Jag tyckte det var på gränsen till sent. Visst vi badade på dagarna men på kvällarna var det långbyxor och långärmat som gällde och en del hade börjat stänga!
 
Och @Petruska och @Wingates Nejdå, jag håller dem verkligen inte hårt, det är nog till och med rätt omöjligt.....! Jag tog dem båda till USA när de var 14 och då var de "lösa" hela dagarna tills jag återkopplade vid 5-tiden på aftonen. Jag tänker mest på vilda bar- och club-orter dit vi helst inte åker, då jag kommer att ha ansvar även för kompisen inför dennes föräldrar...!

Men det där med höststängning hade jag inte räknat med. Det kanske får bli en sensommarresa då.
Jag hade inte gett mig på det om "ansvara för tjejen inför föräldrarna" kändes som en fråga. Vad betyder det, ens?

Men om oron gäller nattklubbar och sådana inte finns på resmålet, så är ju problemet ur världen.
 
Höstlovet är alltid vecka 44 i hela Sverige.

Kompetensutveckling för lärarna.

Skitdyr vecka att resa utomlands på.

Nej.

Den här höstterminen hade jag lov v. 44 och mina kollegor i grannkommunen hade lov v.43. Vi lärare har också höstlov även om det inte brukar vara lika långt som elevernas.
 
Jag hade inte gett mig på det om "ansvara för tjejen inför föräldrarna" kändes som en fråga. Vad betyder det, ens?

Men om oron gäller nattklubbar och sådana inte finns på resmålet, så är ju problemet ur världen.
Jag har rest en hel del med mitt barn och ibland på sistone har kompisar hängt med. Inför USA-resan t.ex. träffades föräldrarna och jag och jag fick ganska noga förklara hur resan skulle gå till och att den absolut inte var riskabel på nåt sätt, förutom de oförutsägbara saker som ju alltid kan inträffa. Jag tyckte det var helt ok, jag skulle nog också ställa lite frågor innan någon tog mitt barn utomlands på semesterresa. Ändå hade de, som sagt, rätt mycket frihet och jag gick definitivt inte fem steg bakom dem om dagarna ;-)

Nu är de i och för sig 2 år äldre men jag tänker mig att det kan bli lite frågor, och det tycker jag fortfarande är helt ok. Jag är ju inget bar- och partyperson själv så i den mån jag kan kontrollera det hela, blir det inga vilda nätter där jag inte har en aning om var de befinner sig. Är man omyndig får man kanske finna sig i det, jag vet inte. Det är ändå lite skillnad mot när det festas loss på hemmaplan. Tycker jag nog. Eller under egna föräldrars ansvar.

Nä, jag är kanske för hönsmammig, det är inte alls omöjligt. Men min egen dotter har gjort, och gör, en massa saker som jag vet att andra i hennes ålder definitivt inte fått, men då är det min bedömning och mitt beslut. Jag kan t.ex. inte kasta ut andras barn från flygplan även om de själva vill. Dit når inte mitt ansvar.

Den här resan ska, tänker vi, bli sol och bad och en hel del kultur i en trevlig blandning. Lite nattliv också. Det sista inte med mig tätt intill.
 
Den här resan ska, tänker vi, bli sol och bad och en hel del kultur i en trevlig blandning. Lite nattliv också. Det sista inte med mig tätt intill.

Sol och bad är tveksamt den tiden. Jag har varit i bodrum, Turkiet v44 och fina dagar mitt på dagen var det badbart, men kvällarna är kalla att tröja och eventuell jacka är ett måste och då är Turkiet ofta lite varmare än många grekiska öar så års. Vilt nattliv på turistorterna är inget att oroa sig över, nattklubbar är oftast stängda så års liksom mycket annat. Så åker ni, se till att välja någonstans där lokalbefolkningen bor själva, annars är allt i princip dött. För sol- och bad och lite nattliv skulle jag åka till Kanarieöarna, men det är troligen svindyrt den veckan. Annars skulle jag försöka åka i slutet september/början av oktober när vädret är varmare, stabilare och fler ställen är öppna.
 
Turistsäsongen tar i regel slut någon vecka in i oktober. Och ju senare man åker, desto längre åt söder eller sydost bör man åka om man vill ha badsemester. Kreta och Rhodos är alltså bra val vid den tiden - men det är det många som vet. Det är alltså mycket folk där då och man får överhuvudtaget vara välvilligt inställd till turistifiering.

Om ni vill lägga ner energi på att boka och greja själva så tror jag att @Karfitsa s tips om norra Peloponnesos låter jättebra. Det står högt på min önskelista också.

Om ni vill åka charter skulle jag faktiskt kika på Santorini. Jättemycket turister, visst, men en unik och dramatisk plats. Svarta vulkaniska stränder, utsikten över calderan från t ex Oia. Utgrävningarna vid Akrotiri borde platsa som kulturinslaget.

För vädrets skull skulle jag dock inte åka till Santorini senare än att jag kom hem igen cirka 25-27 september, om jag ville bada och sola.
 
Samos är intressant ur historisk synpunkt. Finns flera lämningar från antiken, men även bevattningskanaler och en kyrka inne i berget nära Pythagorion. Finns både sandstränder och klappersten. Upplever det som en förhållandevis lugn och "partyfri" ö. Men gissar att det mesta stänger ner i mitten av september (inte ovanligt att hotellägare och andra som jobbar med turister tillbringar vinterhalvåret i Aten).
Kreta har också mycket intressant lämningar. Men sista charterresorna brukar gå i mitten av oktober, eftersom badvädret redan då är lite vanskligt. Så är det även på Sicilien (som har mycket lämningar från antiken), det kan vara badväder till jul, men lika gärna regnrusk. Så åker man en vecka kan man ha otur.
Malta är ett annat tips, där bör det vara badbart i alla fall några dagar. Lite längre turistsäsong (året runt p g a en del satsning på konferenser etc) gör att sevicen fungerar även i lågsäsong. Finns mycket att se när man inte badar.
 
Får jag låna tråden lite med en annan greklandsfråga? Funderar på en charterresa i slutet av maj. Är det varmt i luften då? Tar gärna emot tips på trevliga barnvänliga destinationer, åker med en 2-åring.
 
Även jag vill slå ett slag för Samos. Vi har varit där två år i rad och det är en väldigt fin och lugn ö. Inte jättemycket turister om man jämför med t ex Kreta eller Rhodos och enligt lokalbefolkningen så är kriminaliteten i princip obefintlig. Ingen party whatsoever. Tror inte vi såg en enda nattklubb i Pythagorion. Ska tydligen finnas ett par sådana i Samos stad men det är några mil bort :D

Finns flera trevliga bergsbyar man kan besöka om man hyr bil. Tar en dag ungefär att åka runt hela ön om man stannar till lite här och där. I närheten av Karlovassi ska det finns underbara vattenfall att se. Maten är billig och den lokala matlagningen mycket god.
Finns mycket historia att ta del av också om man är intresserad av det :)
 
Får jag låna tråden lite med en annan greklandsfråga? Funderar på en charterresa i slutet av maj. Är det varmt i luften då? Tar gärna emot tips på trevliga barnvänliga destinationer, åker med en 2-åring.
Vi var på Rhodos i slutet på maj och det var svensk varm sommar men inte supervarmt ännu i havet skönt men kyligt i början. Kofta på kvällen inga långbyxor behövdes.
 
Får jag låna tråden lite med en annan greklandsfråga? Funderar på en charterresa i slutet av maj. Är det varmt i luften då? Tar gärna emot tips på trevliga barnvänliga destinationer, åker med en 2-åring.
Ja, oftast. Även då är långt åt söder och sydost säkrast. Inte minst vad gäller vattnet, det är som i Sverige under sommaren ungefär. Samos som nämnts ligger längre norrut men där har jag badat utan att förfrysa i slutet av maj på både Lipsi och Fourni som ligger i närheten.
 
Nu är jag här igen! :angel:

En resa i sommar, mitten av juli (då sommarjobbet är slut), till en ö utan typiska turistpooler osv. Bara hon och jag. Ett andrum från en jobbig tonårssituation. Vi kan inte stanna borta länge, högst en vecka.

Det går runt lite just nu, i planeterna, av olika skäl, så jag gör det enkelt för mig och frågar er, ni Greklandsälskande Bukefalister.

Det ska vara ett fint hotell. Inga guldkranar i badrummet, alltså, men fint.

:heart
 
Om ni ska åka i mitten av juli så finns det verkligen mycket att välja på jämfört med höstlovet som nämndes tidigare i tråden eftersom det är varmt överallt. Är det fortfarande disco-fritt och gärna historiskt som gäller?
 
Om ni ska åka i mitten av juli så finns det verkligen mycket att välja på jämfört med höstlovet som nämndes tidigare i tråden eftersom det är varmt överallt. Är det fortfarande disco-fritt och gärna historiskt som gäller?
Absolut discofritt! Det är hon inte intresserad av. Inga typiska familjehotell heller. Nåt lite personligare. Fina stränder. Fint hotell. Mysigt och vackert. Ett andrum i juli .....
 
Nu är jag här igen! :angel:

En resa i sommar, mitten av juli (då sommarjobbet är slut), till en ö utan typiska turistpooler osv. Bara hon och jag. Ett andrum från en jobbig tonårssituation. Vi kan inte stanna borta länge, högst en vecka.

Det går runt lite just nu, i planeterna, av olika skäl, så jag gör det enkelt för mig och frågar er, ni Greklandsälskande Bukefalister.

Det ska vara ett fint hotell. Inga guldkranar i badrummet, alltså, men fint.

:heart
Det finns en liten ö som heter Hydra som man når med färja från Aten, tror det tar runt en timme. På ön finns inga bilar bara sopbil och någon liten ambulans. Det är dit Atenarna själva åker på semester. Finns klippbad och några stränder. Klippbad finns i anslutning till den lilla staden och strand kommer man till genom att promenera eller ta taxibåt.

Vi var där ett par gånger per år när jag själv var tonåring och det är ett fantastiskt andningshål. Nere i hamnen är det lite turistigt då det kommer kryssningsfartyg och lägger till över dagen men i gränderna finns det många guldkorn!

Annars har jag hört många som varit väldigt nöjda med Parga. Det är dock inte en ö utan Greklands västkust.
 
Jag är löjligt förtjust i Naxos. Väldigt fina stränder, turistanpassat på ett bra sätt enligt mig, väldigt god mat osv. Inga stora hotellkomplex eller huskomplex för den delen heller, utan mestadels vitkalkade låga hus.

Parga är lite mer turistigt men väldigt mysigt och det finns mycket intressant att se runt staden (edit. vad snackar jag om? en by är det snarare!) - t.ex. Meteora (Googla!) och så är det relativt nära att åka på utflykt till Albanien. Jag tror att de flesta ordnade utflykterna till Albanien går till en antik utgrävningsplats som är ett världsarv (om jag inte minns fel.)
 
Senast ändrad:
Med bara en vecka skulle jag välja en ö som har internationell flygplats, alltså att ni slipper lägga tid på båtresor.

Byn Lefkos på Karpathos skulle kanske kunna vara något, eller Kokkari på Samos. Men på båda ställena är det trevliga pensionat snarare än "fina hotell" som gäller. Båda finns på charterprogrammet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp