Bukefalos 30 år!

viioletss

Trådstartare
Hej, försöker lära mig mer om greyhounds och deras generella beteende. Och då funderar jag, hur märks deras jakt instinkt egentligen när man är ute? Börjar dom dra, skälla eller stirrar dom bara. Så klart är allt olika för olika hundar men berätta gärna lite om era egna händelser och hur era hundar hanterar jakt drivet.😊

Min erfarenhet när det gäller jakt och dom efter vad andra jag känner berättat är att dom jagar med synen, ser dom något så drar dom efter det. Har enbart mött en greyhound som fungerat lös och det är en väldigt ovanlig herre som är väldigt lugn. Import och antagligen en korsning av något slag.

Vinthundar jagar med synen, så ser de något som rör sig bortåt snabbt så vill de springa efter, och de är så snabba att de kan komma långt bort innan man själv hinner fatta vad som händer. Generellt då, det finns undantag men man ska inte lita på att man får ett sådant om man köper valp.

Nu har jag saluki, men min uppfattning är att det är generellt samma över de flesta individer av vinthundar som har jakt i sig, även om jag upplever greyhound som "mildare". Som du skriver finns såklart undantag och individer som hanterar det annorlunda. Mina både skäller, skriker, drar och gör försök till att hoppa efter. De blir av naturen helt tokiga när de ser något, de bara vet att det där ska jag jaga. Det gäller både vilt och t.ex. katter utomhus.

Vi tränar såklart på det vid varje tillfälle och de blir bättre med åldern när de förstår att de inte får springa efter. Nu är det t.ex. den yngsta jag får ha mer koll på, de äldre går att bryta och belöna enklare. Så jag upplever att det absolut är väldigt träningsbart i koppel, men man får nog räkna med just det att man kan behöva träna på sådana situationer. Desto tidigare desto enklare :) Jag har kört mycket skvallerträning som jag tycker fungerar bra.

Hej, försöker lära mig mer om greyhounds och deras generella beteende. Och då funderar jag, hur märks deras jakt instinkt egentligen när man är ute? Börjar dom dra, skälla eller stirrar dom bara. Så klart är allt olika för olika hundar men berätta gärna lite om era egna händelser och hur era hundar hanterar jakt drivet.😊
Funderar du på att skaffa en? Vad vill du göra med den? Tävla, familjehund eller annat?

Funderar du på att skaffa en? Vad vill du göra med den? Tävla, familjehund eller annat?
Ja, först och främst vill jag ha en familjehund att bygga bond, ta promenader och bara umgås på vardagarna. Sen om det väl blir en greyhound så är jag lite intresserad i enkel lure coursing

Ja, först och främst vill jag ha en familjehund att bygga bond, ta promenader och bara umgås på vardagarna. Sen om det väl blir en greyhound så är jag lite intresserad i enkel lure coursing

Men vad är det med just greyhound som tilltalar? Det du beskriver skulle passa många andra raser som inte har lika stark jaktdrift. Ja inte lure coursing då, men att vara mysig familjehund och promenadsällskap.

Men vad är det med just greyhound som tilltalar? Det du beskriver skulle passa många andra raser som inte har lika stark jaktdrift. Ja inte lure coursing då, men att vara mysig familjehund och promenadsällskap.
Har möt några få greyhounds och dom verkar så otroligt snälla med trevligt och lugnt temperament. Och även deras explosiva sida när det gäller att springa😅 Tycker dom verkar väldigt speciell🙂

Om du är intresserad av lure coursing rekommenderar jag dig att titta på andra raser än just greyhound. För greyhound finns det ju tävling på kapplöpningsbanor, om du har en kappgreyhound (showgreyhounds är så långsamma att det inte är någon idé att försöka ha dem att springa efter trasa på bana med andra hundar).

Problemet med lure coursing, eller rättare sagt med greyhounds, är att de antingen är för snabba och skadar sig lätt (kappvarianten) eller för långsamma och sega i svängarna (showvarianten). Det är jätteovanligt med greyhounds på lure coursing, och tyvärr har jag sett fler skador på dem ute på fälten jämfört med andra raser.

Om lure coursing lockar, kika istället på tex whippet eller galgo espanol.

Annars, hur jakten märks ute: Om du inte tränat dem intensivt på att gå prydligt i koppel även när vilt kommer, från det att de var pyttevalpar, så får du räkna med att de vid åsynen av vilt kommer göra allt i sin makt för att komma efter viltet. De är starka och extremt snabba i reaktionerna. Dofter bryr de sig normalt sett inte lika mycket om som synintryck, men de är å andra sidan mycket snabbare på att se potentiella byten än vad människor vanligtvis är.

Det är extremt(!) få vinthundsägare som kan ha sina hundar lösa på icke inhägnat område. (Ej inräknat italiensk vinthund och irländsk varghund). Det vanligaste är att man har dem kopplade i rymningssäker utrustning på promenaden och går till en lämplig inhägnad där hunden får springa av sig.

Får de bara springa regelbundet, då är de okomplicerade och otroligt trevliga sällskapshundar.

Har möt några få greyhounds och dom verkar så otroligt snälla med trevligt och lugnt temperament. Och även deras explosiva sida när det gäller att springa😅 Tycker dom verkar väldigt speciell🙂

Snälla, lugna och trevliga men att kunna vara explosiva när de jobbar är inte heller direkt unikt för greyhound. ;) Vinthundar på det stora hela är väldigt speciella. Katt i hundkropp stämmer bättre med de jag har träffat, så man bör vara säker på att man gillar den typen av mentalitet innan man köper en.

Men är du säker på att du gillar det och vet att du vill köra lure coursing så tror jag ändå att en annan vinthund kan passa bättre. Whippet gör ofta bra ifrån sig på LC-banan, och det finns ett antal uppfödare som riktar in sig på mer sportiga hundar. Men då ska du nog vara säker på att du vill satsa på LC. Jag har själv varit spekulant på whippet och upplevde att uppfödarna med de enligt mig roligaste hundarna var väldigt selektiva och inte gärna släppte iväg till en tillvaro som bara aktiv sällskapshund. Men jag kan ha haft maximal otur, såklart.

Annars kan jag bara rekommendera samma process som jag skulle för vem som helst som funderar på hund: tänk noga ut vilka egenskaper du vill ha, vilka du kan kompromissa med och vilka du verkligen inte vill ha. Sedan börjar du titta på vilka raser som kan matcha. Det är så lätt att falla för en häftig hund man träffar då och då, och då kanske man intalar sig att den visst kan passa fast den inte alls gör det. I all välmening.

@Red_Chili skrev exakt allt det jag tänkte skriva.

Om du är intresserad av lure coursing bör du nog titta på andra raser. I Storbritannien vet jag att de till och med diskuterat att inte tillåta greyhounds på lure coursing just pga den höga skaderisken. I Sverige finns det kanske max 2 som tävlar i lure coursing, vad jag känner till.

Men om du gillar en mer självständig hund som har egna idéer och har möjlighet att låta den springa dagligen (framförallt som unghund) på inhägnat område, då är det absolut en väldigt trevlig sällskapshund!

Om du är intresserad av lure coursing rekommenderar jag dig att titta på andra raser än just greyhound. För greyhound finns det ju tävling på kapplöpningsbanor, om du har en kappgreyhound (showgreyhounds är så långsamma att det inte är någon idé att försöka ha dem att springa efter trasa på bana med andra hundar).

Problemet med lure coursing, eller rättare sagt med greyhounds, är att de antingen är för snabba och skadar sig lätt (kappvarianten) eller för långsamma och sega i svängarna (showvarianten). Det är jätteovanligt med greyhounds på lure coursing, och tyvärr har jag sett fler skador på dem ute på fälten jämfört med andra raser.

Om lure coursing lockar, kika istället på tex whippet eller galgo espanol.

Annars, hur jakten märks ute: Om du inte tränat dem intensivt på att gå prydligt i koppel även när vilt kommer, från det att de var pyttevalpar, så får du räkna med att de vid åsynen av vilt kommer göra allt i sin makt för att komma efter viltet. De är starka och extremt snabba i reaktionerna. Dofter bryr de sig normalt sett inte lika mycket om som synintryck, men de är å andra sidan mycket snabbare på att se potentiella byten än vad människor vanligtvis är.

Det är extremt(!) få vinthundsägare som kan ha sina hundar lösa på icke inhägnat område. (Ej inräknat italiensk vinthund och irländsk varghund). Det vanligaste är att man har dem kopplade i rymningssäker utrustning på promenaden och går till en lämplig inhägnad där hunden får springa av sig.

Får de bara springa regelbundet, då är de okomplicerade och otroligt trevliga sällskapshundar.
Okej, tack för bra svar!

@Red_Chili skrev exakt allt det jag tänkte skriva.

Om du är intresserad av lure coursing bör du nog titta på andra raser. I Storbritannien vet jag att de till och med diskuterat att inte tillåta greyhounds på lure coursing just pga den höga skaderisken. I Sverige finns det kanske max 2 som tävlar i lure coursing, vad jag känner till.

Men om du gillar en mer självständig hund som har egna idéer och har möjlighet att låta den springa dagligen (framförallt som unghund) på inhägnat område, då är det absolut en väldigt trevlig sällskapshund!
Okej! hörde några säga att det var ett bra sätt för dom att få springa av sig, förutom i ett inhängnad område. Men då kanske ett tryggt inhängnad ställe är bättre ändå. Tack för svar!

Okej! hörde några säga att det var ett bra sätt för dom att få springa av sig, förutom i ett inhängnad område. Men då kanske ett tryggt inhängnad ställe är bättre ändå. Tack för svar!
Då skulle jag säga att det är bättre att åka till kappbanan och låta den springa! Det finns ibland också folk som anordnar släphareträningar etc. det beror lite på vart du bor och vilka möjligheter som finns. Jag skulle säga att sådant aktivitet är ett stort plus för hunden, men viktigast med ett tryggt ställe att kunna släppa dem i vardagen för att kunna springa av sig.

Jag har haft en greyhound, en kappis från Irland. Fantastisk hund, gick att ha lös , gick och lullade här hemma på gården och höll sig alltid nära. Hade väldigt låg jaktlust och var lätt att kalla in men hon var nog något av ett unikum, hennes syster gick t.ex inte att ha lös på samma sätt.
Kommer nog ha en greyhound igen någongång, gillar deras milda temperament, utseende och aktivitetsbehov. + en grey i full fart är något av det vackraste som finns!

Bifogade filer

• IMG_0162.webp
    IMG_0162.webp
    198,8 KB · Visningar: 59

Liknande trådar

• Köpa valp, tips & råd
  • Hund och bebis
  • R
    Aktiveringsleksaker
  • Hur tycker du att din hund ser ut?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser