shayd

Trådstartare
är ev. på gång att ta hand om en f.d. löphund och jag undrar hur mycket '"jakt" det brukar vara i dom. Denna är flitigt tävlad och nuvarande ägare har aldrig släppt lös den utan staket runt. Går det att lära en 8 år gammal hund att vara lös eller är det kanske rent av så att den inte smiter? Hur brukar annars kapplöpningshundar vara i temperamentet? Denna har levt som familjehund hela sin karrär.

Sv: greyhound

Själv har jag utställningsgreyhound. Jag har mina lösa i skogen. Jag kan stoppa mina från att jaga. Greyhounds jagar ju med blicken och inte med nosen. Så man får som ägare vara uppmärksam och kalla in hunden om man får se en hare. Kapplöpningshundarna har mer jaktinstinkt. Men jag vet många som har tagit över en kapplöpningshund och som kan ha den lös efter ett tag utan problem.
Greyhounds är snälla, goa, glada, familjehundar som älskar att ligga i soffan och mysa. Gillar långa promenader men vill några gånger i veckan sträcka ut i full fart.

Greyhound = världens snabbaste soffpotatisar!!!

Jag har en pensionerad kappis som bott i hundgård hela sitt liv innan hon kom till oss. Det är inga som helst problem att ha henne lös någonstans. Hon har trots att hon vunnit en massa lopp ganska klen jaktinstinkt och jag tror man ska vara mycket medveten om att det är mycket individuellt om det går att ha dem lösa eller ej.
Vad jag älskar med rasen är att de är som kvicksilver utomhus men man märker dem knappt inomhus.
Min är en riktig diva som vet att hon är vacker och hon bryr sig inte nämnvärt om främlingar eller andra hundar även om hon är artig och hälsar om man ber henne.

Mina Prinsessor :love:
Ozzy2.jpg

Maya2.jpg

Som sagt SOFFPOTATISAR!!! Min får inte vara i soffan då hon började vakta den mot barnen men hon har en stor dubbelsäng som är hennes istället!

Soffpotatisar var ordet! :)
Våra tjejer får vara i det ena tvrummets soffor. I det andra har vi hundfria soffor. Kul att ha ett rum där man kan sätta gäster utan att dom riskerar på att bli nerknuffade ur soffan av keliga greyhounds som vill sitta i knät :) Eller som brer ut sig så att ingen annan får plats. :rofl:

Vore det inte så att jag skulle ha bebis i november så skulle jag garanterat ha minst en greyhound till. Är förälskad i en på neverlad!

Tycker bara att det är synd att man inte får ställa ut kappisvarianten då jag tycker det är jättekul med utställningar.

Vore det inte så att jag skulle ha bebis i november så skulle jag garanterat ha minst en greyhound till. Är förälskad i en på neverlad!

Tycker bara att det är synd att man inte får ställa ut kappisvarianten då jag tycker det är jättekul med utställningar.

Gå in och kolla på www.greyhound.nu
På våra speciella rasutställningar så har vi ofta bruksklass.
Du är hjärtligt välkommen om du vill!:)

Två Greyhounds är inte jobbigare än en ;)

Två greyhounds går säker an men två greyhounds och en jack russel kanske blir lite mycket!!

det blir garanterat en till såsmåningom men det är rätt mycket som händer i våra liv just nu så en hund till passar inte riktigt in.

Jo, det köper jag absolut och jag vill absolut inte att de ska närma sig varandra i typ utan en egen ring för de med kapplöpningsexteriör.
Nu är det inte så viktigt för mig att ställa ut, då hade jag valt en annan ras men det vore kul att ha med en hund om man ändå ska åka till någon utställning och titta!

Vem skall bedöma vad som är kapplöpningsexteriör?
Jag har i slädhundssammanhang hört SKK- domare stå o prisa fullständigt värdelösa hundar för att ha en exteriör som lämpar sig för drag. Inte en siffra rätt!
PL

Förlåt om detta blir lite Off Topic här men eftersom jag ser att ni alla är greyhound ägare så ville jag bara fråga en sak..nämligen..vart sjutton kan man få tag på en greyhound? Kan man besöka kapplöpningsbanor för dessa hundar o ta över därifrån eller ska man gå någon annan väg? Älskar den rasen men aldrig sett någon sådan hund till salu liksom som de flesta andra raser..bara nu jag har börjat tänka allvar på att skaffa hund så därför jag undrade:)
Hoppas ni erfarna kan hjälpa mig!

Kolla in neverneverland som omplacerar irlænska greyhounds. :)

Till trådskaparen: Jag har en pensionerad kappløpningsgreyhound som tævlat vældigt mycket under sina aktiva år både utomlands och i Sverige. Han ær precis som dom andra skriver om sina, værldens snabbaste soffpotatis. :D Han ær inga problem att ha løs utan ær vældigt føljsam och går løs i princip hela tiden.

Han har vældigt trevligt temperament. Lugn och værdig. Han ær otroligt vænlig mot både mænniskor och djur.
Sen ær han en riktig knæhund som ælskar att ligga i famnen och mysa. :D

4989863.jpg

Därför att utställningsexteriören är negativ för prestationen!
PL

Mina utställningshundar är underbara! Inget fel på dom varken exteriört eller till temperamentet. Dom har inga rassjukdomar. Är inte sönderavlade.
Både kapplöpningsvarianten och utställningsvarianten lyckas bra på lurecursingbanan. Varför skulle dom vara negativa för prestationen?

Mina utställningshundar är underbara! Inget fel på dom varken exteriört eller till temperamentet. Dom har inga rassjukdomar. Är inte sönderavlade.
Både kapplöpningsvarianten och utställningsvarianten lyckas bra på lurecursingbanan. Varför skulle dom vara negativa för prestationen?

Förmodligen för att utställningsvariantens exteriör gör att de inte blir lika snabba.
Tycker man ser det på vissa hästraser också att det sällan är de som är högst bedömda på utställning som presterar bäst på tävlingsbanan. De är helt enkelt avlade för olika ändamål.

Håller helt med dig. :) Men jag undrade vad Peter menade med att dom inte kunde ställas ut i olika klasser.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 612
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Edla
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 635
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan... 2
Svar
26
· Visningar
4 859
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Vi som letar häst II