Griffin Dressyrsadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Angola
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 3 287
A

Angola

Jag funderar på en Griffin syntet-sadel till min 5-åring. Finns det någon här som har någon erfaranhet av denna sadel. Hur är det med knävulstrena...är de uppbyggda ordentlig eller är de helt 'platta' dvs inget stöd alls. Vore kul att höra vad ni tycker om sadeln rent generellt.

Tack på förhand gör....
Angola
:bow:

Sv: Griffin Dressyrsadel

Jag minns inte så mycket av den i detalj sådär, men ridskolan hade (ev. har fortfarande) en sånn sadel och jag red rätt ofta hästen som då hade sadeln. Jag tycker i alla fall den var väldigt skön och bekväm att rida i. :) Har inga "klagomål" som jag direkt kommer på.

Jag har den lite äldre modellen till min häst (köpt -00). Jag är jättenöjd med den förutom att den knarrar mot mina shortchaps - mycket irriterande. Plus att sadelgjordsstropparna har gått sönder i ytterskiktet. Inget som påverkar säkerhetsmässigt men ser fult ut (ska byta ut dem).

Annars är den hållbar och man sitter bra i den. Den har ju löstagbara klossar i fram så man kan justera lite själv, tycker man har bra stöd för skänkeln i den. Den ligger bra på min häst också och går att stoppa om vilket jag tycker är bra.

Jag har en ny Griffin Richard Davison Dressyr och är jättenöjd med den! Jag sitter bra i den och bomvidden går att justera. Det är två flyttbara knästöd med när man köper den, så du kan justera knästödet som det passar dig. Jag trivs jättebra med min sadel och använder den jämt, till uteritt, dressyrträning och småskutt i skogen...

Jag har haft en Griffin dressyr, en Griffin allround samt en Griffin allround mot dressyr, och nu har jag en Griffin Haflinger/cob dressyr, som reservsadel.:D
Alla sadlarna har varit enormt bra, och min häst (som verkligen är "prinsessan på ärten") har trivts bra med de Griffinsadlar som jag använt på henne.
Vad gäller knästöden har de varit flyttbara på samtliga sadlar (kardborrfäste) och det tycker jag är väldigt praktiskt.

Immer

Har en griffin som jag bara använt typ 10 ggr. Som sagt innan är knästöden avtagbara så det är bara att välja själv hur man vill ha det. Sadeln passar bara raka ryggar. Och är inget för dom som vill ja ett djuuuup säte.

Hållbarheten verkar väldigt bra.

Min Griffin Richard Davisson dressyr tycker jag har ett djupt säte, men jag kan inte jämföra med så jättemånga dressyrsadlar. Det finns kanske olika varianter av Griffins dressyrsadlar?? Så här ser min ut:
320705.jpg

Jag har varit och provsuttit sadeln på Hööks. Den var ganska bekväm lite hård kanske, verkar iaf prisvärd.

som sagt, den säljs med 2 olika par klossar till vulstren.

Bossan såg lite rolig ut, såg ut att vara vääldigt lång anläggningsyta. så ser dom inte ut på bilderna.

Jag satt i en med Medium bom, den känndes till och med för smal för stackars plasthästbocken :( .

Men jag tror att det är en ganska bra sadel, om det bara passar på hästen såklart!

griffinsadlarna är kanon dessutom är det kanon pris på dem också. hade en allround och en dressyr till min förra häst, jag satt som slickat i den och fick jätte bra stöd. de har "lösa" klossar som man kan flytta och ta bort om man vill ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
505
Senast: __sofia__
·
Utrustning Inte varit aktiv på flera år och har således ej koll på allt som hänt. Men, bomlös dressyrsadel som man får tävla i. Vilka är det? Alla...
Svar
7
· Visningar
2 586
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 657
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av... 2 3
Svar
42
· Visningar
7 964
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bergsyra
  • Ormbett