Griffin sadel!!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lord Owen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 965
L

Lord Owen

Har länge letat efter en brun syntetsadel och gissa hur förvånad jag blev när jag hittade en i hööks av alla ställen, trodde inte att de skulle ha något mer än nödvändigt i brunt. :D Hur som helst så vet jag dock inte om den är prisvärd eller öht bra alls... Så nu frågar jag. Det handlar alltså om en GRIFFIN ROBERT WHITAKER SHOWJUMPER från hööks, den kostar dryga 4000 och det är därför jag ifrågasätter kval. Så alla ni som har haft något med denna eller andra griffinsadlar att göra, hur är dessa? Berätta allt! :bow:

Bild.

320234.jpg

Sv: Griffin sadel!!!

Jag gillar griffin, (dom som passat min häst dvs)
Har beställt en sån som du visar, fast i svart.

Tycker dom håller otroligt bra, blir inte slitna och är sköna och lättskötta.

Beror ju förstås på vilken typ av rygg din häst har om det kan vara något för din häst.
Den här modellen är gjort för rakare ryggar.

Griffin är mycket bra sadlar, likvärdig kvalitet med betydligt dyrare märken. 10 års garanti på bom och 3 år på övrigt material (Hööks ger bara 1 år men tillverkaren ger 3 år).

Jag har en Griffin RW och är nöjd, den ger ett bra stöd och klossarna är flyttbara och det tycker jag är bra. Mjuka, jämna ullstoppade bossor som är omstoppningsbara. Sen passar den hästen också och det är ju det viktigaste.

Diabolical_Kitten skrev:
Passar den hästen så visst. Men jag hade försökt hitta en bättre begagnad lädersadel till samma pris istället.

Men hon ville ju ha en syntetsadel!

Nu måste jag säga att frågan från början var HUR ÄR DE I KVAL. OCH HUR ÄR DE ATT RIDA I?!!! :smirk: Jag vet att den kanske inte passar min häst, jag köper ingen sadel utan att pröva den med en utbildade sadelutprovare först men innan jag går så långt vill jag ju höra mig för om sadeln verkligen är värd att ens kika på. :D Så vet någon hur hållbar den är och om den fungerar som den hoppsadel den utger sig för att vara? Jag kan visst likaväl köpa en ny lädersadel men jag är nyfiken på syntetmaterialet så. :bump:

Jag har aldrig ridit i hoppsadeln (förutom några minuter när jag provred en) men kvalitetsmässigt så får du otroligt mycket sadel för pengarna.
Jag har haft 2 st, en dressyr och en allround och tyckte dom var jättesköna och såg knappt använda ut när jag sålde dom vidare pga att hästen vuxit ur dom.

Dom kan knarra, det är väl det negativa jag kan komma på.
Och hår fastnar lätt i sitsen som är tygklädd. Men annars tycker jag dom är kanon.
Och dom är lätta att släpa omkring på :)
Pållen gillade dom (tills dom blev för trång dvs)

Men jag hoppas att den här sadeln (RW Showjumper) passar min häst, för jag gillar Griffin.

Själv har jag tänkt investera i en dress sadel och en hoppsadel under året som kommer och slänga den gamla opassande allrounden på hyllan och eftersom jag mest rider dressyr så vill jag lägga mest pengar på den sadeln. Men jag vill ju ändå ha en hoppsadel som duger nått till fastän jag bara hoppar en gång i veckan eller mindre och endast på sommaren (på vintern blir det en gång varannan vecka på träningar). Och jag är som sagt rätt nyfiken på syntetsadlarna, tycker de känns lätta och fina. Men jag blri rätt kritisk när jag ser sadlar som är så "billliga" som nya. :crazy: Men griffin är alltså bra då? (förutsatt att hästen gillar den) Har hört att syntetsadlar ofta slits fort? Men vad är det för bom i griffinsadlarna egentligen?

Jag vet faktiskt inte vad det är för bom i dom.

Jag är själv ingen som hoppar några högre höjder (är skitfeg för att hoppa...) men vill ha en hoppsadel att kunna rida ut i och skutta och ha som extrasadel.
Har en snordyr (enligt mig iallafall :smirk: ) dressyrsadel och tycker att man får en kanonsadel för dom 4000 kronorna.

Skulle sadeln vara i läder skulle den ju självklart vara mycket dyrare.
Köper man en ny lädersadel i samma prisklass skulle man nog inte få mycket sadel för pengarna...

Dom äldre syntetsadlarna slets nog snabbare, men jag tycker att Griffin är otroligt slittåliga.
Dom jag hade förut hade jag i 2 år, resp 1 år. Den jag hade haft i ett år såg knappt använd ut. Den andra såg lite använd ut, men inte mycket.

Det låter ju jättebra! Jo, jag vill kunna lägga ut mellan 10 000 och uppåt för dress sadeln och detta ska jag jobba ihop till själv och när jag inte hoppar så mkt eller högt så tycker jag inte att jag behöver en extrem bra sadel. Men ändå givetvis en bra sadel. Och det är ju förstås sant att priset blir lägre när det inte är läder. Hah, inte konstigt att man blir misstänksam :D

Har du någon bild på någon av dina sadlar (griffin) som man kan få se? :)

Har bara bilden kvar på dressyrsadeln som jag sålde i somras
258869849WkxtuW_ph.jpg

Den var använd lite mer än ett år, och användes kanske i genomsnitt 3-4 ggr per vecka.

Okej, ja den såg ju inte allt för använd ut i alla fall :)
Hur tycker du att de är att rida i då? Mjuka? Ka man jämföra dem med dyrare märken?

Dom är lite hårda i början tycker jag, men blir bättre ganska fort.

Dressyrsadeln går väl kanske inte att jämföra med den jag har nu, eftersom den jag har nu är mycket djupare i sitsen, och kostade ca 11 000 mer :)
Men det jag tycker är lite synd med Griffin RW Show Jumper sadeln är att den är lite flak. Jag gillar djupare sadlar, men det är ju en vanesak också.

Liknande trådar

Utrustning Jaha jag fortsätter mitt sökande efter sadeln! Har nu kikat i H**ks och spanat in Griffin Robert Whitaker Showjumper (fish) sadeln...
Svar
17
· Visningar
1 721
Senast: teammalmgren
·
F
Utrustning Vi ska kanske köpa en hoppsadel till Yster, eftersom min nuvarande allround-sadel snart är oanvändbar :D Vi har funderat på denna ...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Asterix
·
Utrustning Sadelsåpan fortsätter, har idag raidat Hööks stackars sadelavdelning. var mest inne på att kika om jag kan hitta något syntetelände som... 4 5 6
Svar
101
· Visningar
9 531
Senast: Maran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner