Sv: Griffin

Var noga med att prova att den passar INNAN du köper sadeln. Och hästens rygg kan ju forma om sej. Jag skulle nog ha köpt en begagnad eftersom andrahandsvärdet är ganska lågt så skulle hästryggen muskla om sej eller om den inte passar ordentligt skulle man förlora ganska mycket på att ha köpt en ny.

En lustig grej jag råkade ut för med Griffin Haflinger/Cob Dressyr (som btw var för smal för min häst även i bomvidd XW :crazy: ) är att de enligt försäljaren varierar i vidd från ett ex till ett annat :eek: . Expediten sprang alltså runt i butiken och letade efter den vidaste hon kunde hitta (kollade även W-sadlarna). Hur gott intryck får man av sånt? :smirk:

Problemet är attman MÅSTE köpa sadeln av Hööks för att få prova.... Och då får man bara spänna fast gjorden och sätta sig i den...

Och sen så finns det inga begagnade i rätt storlek eller i närheten så jag måste isf köpa en ny... Helst hade jag köpt en Stubben Avalon men problemet är att de är så svåra att få tag på, och speciellt i min och hästens storlek (behöver 18" och hästen ska ha 32 eller 33,5) och dessutom dyra. Men om inte Griffin Cob passar blir jag tvungen att punga ut med 14500... :crazy:

Nu kollade iofs inte jag om alla XW var lika breda, men en Robert Whitaker i W var betydligt smalare än en Cob dressyr/allround i W.

En sadel som brukar passa rak rygg förresten är de äldre Wintecsadlarna dvs inte de nya i konstläder utan de i syntetmaterial. Jag hade en sån som nästan var för rak för min hasts rygg :D

Har sett några såna till salu, men de har varit för små för både mig och hästen och varit alldeles för långt bort... Så jag har inte provat...

Diabolical_Kitten skrev:
Nu kollade iofs inte jag om alla XW var lika breda, men en Robert Whitaker i W var betydligt smalare än en Cob dressyr/allround i W.

Ett förtydligande, bara: Alla sadlarna var Griffin Haflinger/Cob Dressyr.

Jaha... Det var ju väldigt skumt... Har ju beställt en Griffin COB xw så jag kan ju kolla det i affären nästa vecka om det skiljer sig något mellan de exen som finns...

Tyckte jag också (att det var skumt, alltså). Frågan är om det var ett försäljningsargument att det kunde gå att hitta en vidare än den jag provat. Inte särskilt seriöst i så fall...

Men om det var på Hööks du köpte den.. De är ju inte speciellt kunniga....
Och om det var på Ingdams.. De är ju inte kända för att vara duktiga. Han som äger stället har ju ett tveksamt rykte bland hästmänniskor...

Diabolical_Kitten skrev:
Problemet är attman MÅSTE köpa sadeln av Hööks för att få prova.... Och då får man bara spänna fast gjorden och sätta sig i den...

Var det inte i "din" Hööksbutik man inte fick prova sadeln och lämna tillbaka om den inte passade?? Har de ändrat sig nu?

Man får fortfarande inte rida i den. Och man måste ha ett rent schabrak under när man lä'gger den på hästen.
Jag har sagt att man inte får provrida, och det får man ju uppenbarligen inte än nej.

Tycker att du ska köpa sadeln i en annan Hööksbutik, Uddevallabutiken tillåter dig att rida försiktigt i sadeln tex.

Men jag har ca +/- 25 mil dit.. Så jag känner mig inte så manad till det.
Har ju bara nån mil eller så till butiken här... Sen är väl den närmaste i Helsingborg, men det är ju 6-7 mil, och sen finns det väl nån i Kållered eller Kungsbacka?

Du har Halmstadbutiken närmast va? Jag ringde dem nu i dag och frågade vad man får och inte får göra om när man ska prova sadel från dem och de sa att först får man betala sadeln (det visste vi ju redan), sedan har man 14 dagars öppet köp och man får spänna fast sadeln på hästen (rent underlägg under) och provrida, dock utan stigläder. Sadeln fick inte se begagnad ut om man skulle lämna tillbaka den.

Jag passade på att fråga om det var samma policy angående sadelprovning i alla Hööksbutiker och det sa hon att det var.

Det är samma i alla butiker och även postorder, ringde till dem, de säger nog inte att du inte FÅR sätta på stigläder (men vill nog att man ska tänka på detta då de inte kan ta tillbaka en sadel som ser begagnad ut. Tänk er att ni köper en sadel som är ny men har märken efter stigläder, inte så roligt utan ni hade returnerat den med en gång!!

Ja, det är Halmstadbutiken. Jag pratade med dom i söndags och i tisdags och då fick jag sitta i den utan stigläder. Inte rida. Man får skritta en liten bit fram och tillbaka, men inte galoppera etc då man måste rida lätt i en ny sadel och stoppning trycks ihpo för snabbt om man inte gör det.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
396
Senast: Freazer
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
479
Senast: warg
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 663
Senast: morgaine
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka