griffon barbacon, fransk bulldog hälsostatus?

Sv: griffon barbacon, fransk bulldog hälsostatus?

jag har ingen erfarenhet av frallor, men äger två griffoner. det som ska kontrolleras innan avel är patella och ögon. förekommer en hel del katarakter. raserna finns på skks srd-lista (särskilda rasspecifika domaranvisningar), och det som nämns är stora ögon och trånga näsborrar. sedan finns det en del läpp-/gomspalt, speciellt i vissa linjer, och tittar man på utländska hundar förekommer syringomyeli, oklart om det finns några fall i sverige än.
det kan säkert finnas annat också, jag är tyvärr inte så insatt än, vet vad jag kan förvänta mig hos mina hundar, men inte hur landet ligger hos andra uppfödare än "min".
trots ovanstående så är griffonen en förhållandevis frisk ras, robust och tålig.
har du fler funderingar så är det bara att fråga :)

okej, så innan man ev skulle köpa valp så gäller det att kolla upp ögonstausen på föräldrarna? Hur många led bakåt? Är det nåt an brukar röntga dom för? såsom hd/ad?

Jag har sådan beslutsångest:D skall inte skaffa någon nu men om något år kanske:) Måste bara välja mellan dessa två raser först.

Jag har ju hört att frallor kan ha problem med andningen och något sådant vill jag inte stödja:( Men sedan vet jag ju inte om det bara är rykten.

Är det någon som vet hurvida dessa raser passar att ha med i stallet och på ridturen?

Frallorna har förutom andning också problem med patella. Sen har rasen stora problem med huden.

Ingen av dessa raser är några som jag skulle ha med på ridtur. I stallet hänger de säkert med.

Jag föder upp frallor i liten skala.Har ingen med andningsproblem (finns linjer att välja på),dom motioneras ihop med min dobbis och är med i stallet,är även med på ridturer om det inte ska ridas snabbjobb eller för långt (dom är inte snabba nog)
Har inga erfarenheter av hudproblem,men har "hört" att dom är vanligare på öststats linjer.
Frallor kollas för patella och hjärta.

Jag säger det där med hudproblem utifrån min erfarenhet från jobbet där var och varannan fralla som kommer in söker för hud och öron.

Sen måste jag ju säga att både frallor och griffoner är helt underbara hundar.

jepp, kolla att föräldrarna är ögonlysta, och frikända... hur långt bak du bör gå kan jag inte svara på, men jag gissar att resultat endast finns i några få led.
Sedan är det som sagt patellaundersökning också, i övrigt finns det inget man rutinmässigt kollar upp på griffoner/brabanconer.
ang ridturer skulle jag gissa att de kan hänga med rätt bra, om man inte rider fort en längre sträcka. en bekant har dock upplevt att griffonen är lite för liten för att hästarna ska uppmärksamma dem, men det kanske från häst till häst och hund till hund.
så där lite som en parantes; jag är också helt frälst i frallor, och ska jag nånsin börja med en annan ras blir det säkert en sådan :) men jag skulle aldrig byta bort mina griffoner :D

Frallor har även relativt mycket problem med diskbråck. Att de har problem med andningen, oavsett linje, det ska man inte blunda för. Hur det än är så är näsorna ihoptryckta och det säger sig själv att andningen inte fungerar lika effektivt då. Visst har en del mer problem än andra men alla har problem jämfört med en långnosad hund. Hudproblem blir ju också en följd av näsan med dess veck.

"Dessvärre" är frallorna helt fantastiska i temperamentet så jag förstår att man faller för dom. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 985
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
5 047
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 442
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 247
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka