Sv: Griffon ?
andningsproblemen består mest i att det låter när de sover, inga bekymmer med överhettning och så vad jag märkt, mina är soldyrkare och ligger kvar mycket längre än jag orkar och är inte påverkade på minsta sätt när de går därifrån.
rädslor förekommer, men vad jag har sett så är det mer hur hundens människa reagerar som ger reaktioner. de flesta jag träffat på är allmänt frimodiga och sociala. min äldre tik är lite ljudkänslig, på så sätt att när något oväntat låter högt så skyndar hon några steg åt andra hållet, för att några sekunder senare gå fram och kolla vad det var. en rätt sund reaktion kan jag tycka, med tanke på att 5kg hund rätt lätt kan hamna i kläm om de inte ser upp.
avseende pälsen så ska den sträva handtrimmas. ett absolut måste om man ska ställa ut, men även om man "bara" ska ha en hemmahund är det en bra idé, eftersom pälsen blir närmast vattentät om den hålls efter på rätt sätt. smuts torkar "utanpå" pälsen och ramlar sedan av.
att vardagstrimma är inte svårt, men det gäller att man inte har bekymmer med smärtor i händerna, för det tar ett tag och man får ont i fingertopparna tills man blivit van. min egen uppfattning (och som bekräftats av flera andra personer inom rasen) är att svarta pälsar är svårare att trimma än röda, för att man inte riktigt ser hårstråna på samma sätt. rasklubben rekommenderar trimning var 3e månad, jag som ställer ut trimmar ca 1 timme varannan/var 3e vecka.
de strävhåriga fäller inte, men det är klart att det blir lite hår här och där ändå, speciellt om man låtit den växa för länge (för länge på min svarta är ca 1½ månad, och på den röda ca 3 månader, men det är helt beroende på pälskvaliteten hos individen).
korthåren fäller som "vanliga" hundar, och kräver inget större engagemang avseende pälsen.
generellt är korthåren lite mer "förnäma" än de sträva, undviker vattenpölar och så jmf med strävhåren som oftast bara plöjer sig igenom vad som än ligger mellan dem och deras mål
jag hoppas mina svar hjälper, och att dina föräldrar hittar en lämplig hund, jag är helt klart för "fler griffoner åt folket"