Grimm-problem...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hopptossa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 1 739
H

hopptossa

vet inte vad jag ska göra... min sötnos har en tendens till att ta av sig grimmor i hagen, och om han inte gör det själv så hjälper hans polare till(vars mule klarar allt..). vore sjönt att kunna ha grimman på i hagen eftersom att han ibland har "dåliga dagar" då han visserligen kommer fram och hälsar på en gång men backar när grimman kommer.. uteslutet att låta honom gå ensam eller i mindre hage.
hur ska jag knäppa karbinhaken? om man har den vassa sidan inåt kan de ju göra illa sig och om man har den utåt så öppnar hans kompanjon den.. finns det nåt annat...?:confused:

tack för mig

Sv: Grimm-problem...

jag vet en massa som tar det enkla och knäpper grimskaftet kring halsen och använder bara grimma när hästen ska bli skodd, få veterinärvård, klippas etc.
men då måste man verkligen känna sin häst.
sen har jag hört något om att försäkringar inte alltid gäller om hästen t.ex hoppar ur hagen och blir påkörd el. brinner inne utan grimma?

nåja, det finns ju grimmor med spännen utan karbinhake men de är så besvärliga :/

Köp en grimma i stil med de travare brukar ha. Där är knäppningen alltid vänd inåt.

StripperHalter.jpg

Eller köp helt enkelt en grimma utan knäppning, en sån man öppnar i nackstycket.

hade halsrem på min pålle som tog av sig grimman och hade vissa dagar då han var helt omöjlig att hämta, fungerade jättebra på honom.

Halsrem kanske hade varit en idé.
Då kan du ta fast h*n i den & vill du leda h*n i grimma så kanske du kunde lämna grimman vid grinden eller nåt & sätta på den där?

Halsrem alternativt grimma som bara knäpps utan hake och sm spänns åt.
Jag hade testat halsrem först

Tackartackar, halsrem får det bli! fins det nån risk att han kan fastna i nån gren med den? prövade med "bara grimmskaft men han lärde sig undvika det oxå...

vet nån var man kan köpa såna där trav-grimmor förresten? pris?

Nej, har inte sett någon som har fastnat med en sådan, men så är ju vissa hästar otursdrabbade så det kan säkert hända, precis som det kan med en grimma

Travgrimmorna går att köpa i alla trav- och galoppaffärer, och minns jag inte helt fel har även Horze såndana. Walsh heter dom.

GARANTERAT bästa grimmorna i världen!!! finns ju både i syntet (?) men läder grimmorna:love: :love: :love: har nog 3 st i syntet ooch 2 st i läder:love:

de i läder i riktigt fina, men nylon uääk tappar färgen o blir fula efter två veckor så nej tack :crazy:

Ellerhur! De är helt underbara! Nästan alla pållar i mitt stall har nylongrimmorna! De har många år på nacken men ser fortfarande fräscha ut!

undrar vad du har för nylon grimmor.. är dom äkta?? en av min har jag haft i kanske 6 år och är fortfarande som ny...

har köpt snygg läder-halsrem(160:-) på häst och hundhuset idag:love: . hoppas att den passar... tack för hjälpen

Hur vågar ni ha grimma eller halsrem på hästen i hagen? Dem kan ju fastna och strypas om dem har otur bara av att dem ska klia sig eller nåt liknande .. :eek: skulle aldirg våga ha det efter att jag sätt en hängd häst som fastnat i en staket stolpe. Är det inte bättre att då träna på att fånga hästen i hagen?

har jobbat hos en känd travtränare som hade allt i Walsh, selar, grimmor, skydd you nasme it och jag tycker grimmorna är skit, hästarna har de i hagen i spolspiltan o bara efter ett par veckor ser du ut som snusk, blekta o fula, o de var garanterat äkta :smirk: så nej jag skulle aldrig köpa en själv, så ser det så travar aktigt ut oxå.....:crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 214
Senast: Sel
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 922
Hästhantering Min häst har börjat springa iväg från mig i hagen. Hon möter mig och hälsar, men så fort hon hälsat så travar hon iväg. När hon kom till...
Svar
11
· Visningar
2 512
Senast: Bells
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
17 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka