Bukefalos 28 år!

Grinigt ungsto

Maris_

Trådstartare
Min kompis har en tvåårig häst som hon har fött upp själv. Ett sto.

Hästen har alltid varit ganska tuff och det hände då och då att hon jagade folk i hagen och sånt när hon var föl. Hennes tuffhet har ju varit en fördel vid vänjning av sadel och tömkörningsgjord, sånt bryr hon sig inte om när det är nytt.

Nu har hon blivit två år och har hållit sig ganska lugn ett tag. Under hösten så har hon dock blivit väldigt grinig när man borstar henne. Hon lägger öronen bakåt och surar och försöker ibland att sparka.

Hon anföll även en tjej i hagen för ett tag sedan, sprang fram och högg henne i ryggen. Hon gillar inte heller barn utan lägger öronen bakåt när de kommer nära.

Kan hon nu vara i någon "tonårsperiod" som gör henne grinigare vid borstning? Tidigare har hon gillat det. Eller kan det vara pälsen? Vad gör man åt det i så fall? Kan man på något vis göra hennes humör lugnare och jämnare?

Har ni några tips?
 
Sv: Grinigt ungsto

Låter som en dam som ska aktiveras mera. Få göra saker som tröttar ut huvudet och få damen ifråga att inse vem som är ledaren av dem.

Att hon inte vill bli borstad kan bero på att det kan vara obehagligt när de fäller och byter päls.
 
Sv: Grinigt ungsto

ursäkta at tjag kapar tråden men jag har lite samma problem.
Har en 5 årig valack på prov som beter sej precis likadant.

Vid borstning surar han lite om borsten är för hård (misstänker att han helt enkelt bara är kittlig/känslig i päls o hud o de får man väl leva med).
Men i boxen är han riktigt sur , spec i samband med mat.
Inte så att han förvarnar... nu e ja sur sen hugger jag.
utan han hugger direkt.. :smirk:

Vad kan man göra för saker för o aktivera honom, övningar där man tränar upp ledarskapet ?
Tycker han blivit lite bättre på de 5 veckor jag haft honom men vill ju så klart att de ska bli bättre.
 
Sv: Grinigt ungsto

Fick samma problem vid borstning förra våren då mitt sto var 3 år. Sen dess har jag gett B-vitamin vid pälsbyte och det har blivit mycket bättre. Gav även biomag ett tag som kunde hjälpa för ston som var griniga (magnesiumbrist) hörde jag och det funkade. Hon blev mindre tjurig. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
925
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 552
Övr. Hund Har ni någon gång vart med om en hund som blir utåtagerande vid trötthet? Vår tik är 10 månader nu och hon har ända sedan hon vart...
Svar
9
· Visningar
2 896
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 667
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp