Scandi

Trådstartare
Det förekommer ju då och då minigristrådar här men har inte sett någon om "riktiga" grisar.

Jag hade gärna haft några stora grisar i framtiden (när jag skaffat mig gård nån gång i framtiden ;) haha) så hur gammal blir en gris och hur stora blir de egentligen?

Har googlat men hittar ingen bra fakta, står mer om dem som slaktdjur än bara djur :S
 
Sv: Gris?

Jag hade en period i livet riktiga grisar, som jag var väldigt förtjust i.

De gick lösa på elstaket ihop men hästarna i stora hagar, ja, ca, 9 ha.:)

Ibland parade vi grisen med en galt så hon fick kultingar. Då åkte vi iväg i trailer när hon var brunstig.:D

Att vi slutade med gris berodde på att det blev lite betäckningsförbud sas naturligt så jag fick beställa sperma från någon spermastation och inseminerade min gris hemma. Lite bökigt så vi slutade.

Våra grisar blev gamla, stora och tunga, körde till slakt själv i trailer och den tyngsta vägde slaktad-279 kg, det var rekord, men då var hon också bautastor.
 
Sv: Gris?

Grisar och minigrisar ( även vildsvin) och är samma art!

De ska alltså skötas på samma sätt, de får i princip samma sorts sjukdomar och de äter samma sorts mat fast en vanlig gris behöver MER mat!

De kan bli lika gamla (10-20 år) och de är dräktiga precis lika länge.

De har samma sorts sociala liv. De blir lika tama om man sysslar med dom.

Tamgrisens sociala liv om den får chansen är likadant som vildsvinet. Ett tips är att låna böcker om vildsvinsjakt på biblioteken för där beskrivs ofta mycket om hur vildsvinen lever och det sociala livet hos grisen talas det ofta tyst om bland litteraturen om produktionssvin.

/kt
 
Sv: Gris?

Här är annan bra länk, kanske inte vad du söker men det finns mycket info:

SLU

Tyvärr hittar jag inget om ålder där, men som KungTulle säger blir de tydligen 10-20 år enligt några sidor jag tittat på..
 
Sv: Gris?

TACK ALLA! För alla jättebra svar!
Nu har jag en del att läsa om :D

LottaP: Nej :eek: absolut inga slaktdjur hos mig, skulle aldrig kunna ha på samtvetet att jag dödat mina älskade djur. :)
 
Sv: Gris?

Grisar och minigrisar ( även vildsvin) och är samma art!

De ska alltså skötas på samma sätt, de får i princip samma sorts sjukdomar och de äter samma sorts mat fast en vanlig gris behöver MER mat!

De kan bli lika gamla (10-20 år) och de är dräktiga precis lika länge.

De har samma sorts sociala liv. De blir lika tama om man sysslar med dom.

Tamgrisens sociala liv om den får chansen är likadant som vildsvinet. Ett tips är att låna böcker om vildsvinsjakt på biblioteken för där beskrivs ofta mycket om hur vildsvinen lever och det sociala livet hos grisen talas det ofta tyst om bland litteraturen om produktionssvin.

/kt

Men är inte tamsvin lite snällare och lättare att få tama än vildsvin? Det hoppades jag i alla fall, vildsvinen jag har sett har varit väldigt skygga fast de bor i bebodda trakter och stöter på människor ofta, och det låte ju inte särskilt kul att ha så skygga djur hemma som dessutom försvarar sina kultingar?
 
Sv: Gris?

Men är inte tamsvin lite snällare och lättare att få tama än vildsvin?
Det torde gälla samma sak i det fallet som med alla andra djurarter människan tagit till sig.
Enstaka vilda individer kan bli nog så tama och sociala med en människa, men den breda anpassningen till människor lär inte komma på samma sätt som för dom sedan länge tama arterna. Men "tamheten" skiljer som bekant mellan olika djurslag.

LIA
 
Sv: Gris?

Men är inte tamsvin lite snällare och lättare att få tama än vildsvin? Det hoppades jag i alla fall, vildsvinen jag har sett har varit väldigt skygga fast de bor i bebodda trakter och stöter på människor ofta, och det låte ju inte särskilt kul att ha så skygga djur hemma som dessutom försvarar sina kultingar?


Får du hem en vildsvinskulting och sysslar mycket med den kommer den bli väldigt tam. Det är liksom så som tamsvinet en gång i tiden kom till.

När stenåldersjägarna hade lyckats döda en sugga med små kultingar, tror man att de har behållit småttingarna och försökt föda upp dem. ( Som senare matförråd). De smågrisar som överlevde blev tama och stannade kvar på boplatserna och sedan i vuxen ålder (om de inte blev uppätna innan) så parade dom sig inbördes och med vilda svin, och så blev det fler kultingar vars föräldrar var tama.

Sedan valde människorna säkert ut och sparade de grisar som var tamast, och sedan när det började uppkomma domesticeringstecken som tex roliga fläckar, ovanliga färger och tecken så sparade man säkert även de djur som såg tilltalande ut.

I samlar och jägarkulturer i sydostasien vet man att det ibland tom händer att kvinnor ammar smågrisar jämte sina egna barn ibland. Så stenåldersfolk kan mycket väl lyckats med att få smågrisar att överleva from bara ett par dagars ålder.

Människomjölk är mycket lik grismjölk till sin sammansättning och grisar liksom människor är mycket sociala djur som trivs tillsammans.

/KT
 
Sv: Gris?

Precis, och genom att man konsekvent valt ut de snällaste och mest lämpade grisarna, så torde ju det lett till att tamsvinet är just tamare än vildsvinet?

Ungefär som att man visst kan få en varg tam om man tar hand om den som liten valp, men lika snäll och lätthanterlig som en hund blir den normalt inte.

Att tamsvinet härstammar från vildsvinet är väl en helt annan fråga - och på vilket sätt menar du att det faktum att en liten griskulting kan födas upp på människomjölk bevisar att ett vildsvin har samma temperament som ett tamsvin? Det är väl ändå inte vildsvin som de asiatiska kvinnorna ammar?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 211
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: Takire
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 288
Senast: geting
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 954
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp