Bukefalos 28 år!

Grodor/ödlor?

kvandi

Trådstartare
Är nyfiken på det här med att ha grodor/ödlor/salamander som husdjur. Är det någon här på Buke som har det som kan berätta hur det är? Och givetvis vad det är för reptil/groddjur ni har!

Vet att det finns stora reptilforum, men vill inte bli manglad för min ovetskap innan jag ens haft chansen att lära ;)
 
Sv: Grodor/ödlor?

Vi har ödlor, ormar och skorpion just nu.

Ödlor finns det mer eller mindre komplicerade arter, jag tipsar gärna om vad för art som kan passa och var du ska köpa den. Mycket viktigt var djuren kommer ifrån, så att det tex inte är viltfångat. Bör inte heller köpas från vanlig djuraffär.

Vi har Chlamydosaurus kingii, kragagam
Trevlig krabat som är väldigt med, han klickertränas. Behöver STORT terrarium, svindyra lampor, och äter en ur huset. Vi har egen uppfödning av syrsor och kackerlackor, men jäklar vad han äter!
198106_10152465919465001_1662029051_n.jpg

263911_10152287724035001_131330745_n.jpg


Sedan har vi Gecko gecko, tokaygecko
Det är en väldigt aggressiv art, ganska svåra att få handtama, biter gärna fingrarna av en och släpper inte förrän man doppar dom i vatten :angel:
En av dom största geckoarterna som finns. Dock vackra, ändrar färg efter humör.
559970_10152706103495001_843976667_n.jpg


Phelsuma m Grandis, jätte daggecko
Söt liten rackare som är så snabb så det ser ut som att dom teleporterar istället för att springa. Väldigt vacker, vi har high red, annars är dom mer gröna än våra.
563092_10152697372720001_893187795_n.jpg


Chameleo calyptratus, yemenkameleont
Söta små kameleonter, ändrar färg efter humör. en relativt liten art som blir kring 25 cm. inte så väldigt färgstarka men väldigt trevliga. kräver noggrann temperatur och fuktighet, inget för nybörjare. Honorna kan krångla med äggläggning (dom lägger ägg även om dom inte har pojkvän, men obefruktade såklart). Dom är kinkiga med var dom vill gräva ner dom och kan få förstoppning och dö.
560624_10151949856645001_606606389_n.jpg


Ödlor är roliga, men det finns en del arter som nybörjare absolut inte ska skaffa. Enkla arter är tex leopardgeckos som lever relativt torrt och enkelt.
Det är viktigt med UV ljus till dom flesta arter, och rätt värme och fuktighet.
Foder är inte billigt, det är lämpligt att starta egen uppfödning med kackerlackor/syrsor. Man ska variera kosten. Syrsor är köttigare men svårare att hålla vid liv. Man ska inte enbart mata med mjölmask/zophobas.

Vi har fler arter på ingång, dessutom har vi ju ett gäng ormar också.

Du får gärna fråga om du undrar över något :) Jag kan nog svara på det mesta. :D
 
Sv: Grodor/ödlor?

Ah! Får jag adoptera dig som min guru? Jag är ju såpass mycket novis att jag inte vågat ställa frågor på andra specifika reptilforum så det här är ju perfekt! :up:

Leopardgecko tittade jag på i djuraffären häromdagen, såg både lagom stort ut och lagom komplicerad levnadsmiljö(om än något torftig men det är väl inte ovanligt i djuraffär?). Men så tänkte jag att de är nattaktiva så jag googlade fram daggecko - som eran :-) o fy så söta! Verkar behöva lite mer i terrariet va? Inte öken som leopardgeckon, stämmer det? Jag är ju inte nattaktiv så just en som härjar lite på dagtid vore kul!

Vad tycker du -leopardgecko eller daggecko? Jag tittade även på dabbagam, men den såg lite större ut, fast den hade samma miljö som leopardgeckon så det såg inte så svårt ut. Skäggagam hade de oxå, men den såg stor ut!

Syrsor är inte min favorit, men antar att man kan vänja sig!... Kackerlackor låter fruktansvärt :eek: måste man ge det? (hade kunnat tänka mig köpa färdigportion i affären o sen bara ge som lördagsgodis, men en uppfödning lär det aldrig bli) Mjölmask däremot verkar lagom trevligt, rör sig inte så snabbt...


Hur mycket äter er daggecko? Rör det sig om 10syrsor om dagen eller mer? För då kan jag ju se att det blir dyrt... Min djuraffär tog 35kr o då var där kanske 20 syrsor av minsta sort.
Eller för att ge dig ännu mer att svara på- Hur fodrar ni eran daggecko? Hur mycket får den av de olika insekterna under en vecka?

Något min sambo ville ha är en sköldpadda( landlevande), jag har aldrig lockats av sådana, men de kanske är bättre för nybörjaren? O äter inte kackerlackor ;) Äter dom insekter överhuvudtaget?

Ett alternativ jag såg oxå, inte alls lika häftigt- men det var salamander och klockgroda. Men det var ju mer akvarium o det vill jag helst inte ha...

Pilgiftsgroda har jag oxå googlat lite på, svårare med vivarium men enkelt med bara bananflugor. Fast jag tror det blir ett väldigt stort steg in i amfibievärlden!

Mycket frågor nu, hoppas du står ut! Jag är tacksam över all hjälp jag kan få!
 
Sv: Grodor/ödlor?

Självklart, det är bara roligt :D

Daggecko är inte lämpliga för nybörjare egentligen, och dom blir inte särskilt lugna och handtama. Men sen ska man ju inte ta ut reptiler i onödan heller, de trivs bäst i sitt terrarium. Jag kan ju filma henne och skicka till dig :)

De har höga krav på luftfuktighet och hon har 4 lampor i terrariet. Det ska vara olika temperaturer.
Hon har en rejälv UV lampa (skelettet kan inte utvecklas utan kalk och UVljus),
en lampa med rejält LJUS och lite UV, en värmelampa och en ljuslampa på annan plats. Dagaktiva ödlor behöver mycket ljus. Lamphållare till dessa är inte billiga, de ska klara en del watt, men uv lampor är ganska svaga i watt.

De har också höga krav på fuktighet och dricker inte heller vatten från skål (vissa kan göra det ibland). Liksom kameleonter dricker de vanligtvis från vatten som rör sig och reflekteras, till exempel droppar från blad.
Det finns "drippers" man kan köpa som droppar genom taket alt sitter i terrariet och ser ut som sten/trä, ner på blad som dom sedan kan dricka från. De behöver också något som håller luftfuktigheten, till exempel en "dimmer" (går att bygga egen, det kan jag berätta privat :) ).

Daggeckos äter fruktgele, går att köpa färdigt i djuraffär (ska tipsa om en bra sådan, kvalité är viktigt). Det går att göra själv också men våran ena har inte tyckt om den vi gör :p
Sedan ska de också ha insekter, syrsor är bäst men det ska varieras. Man behöver egentligen aldrig ge mjölmask/zophobas, men kan ge det ibland, men inte för ofta. Kackerlackor är bra att variera med men bör inte heller ges som enda insekt. Sedan kan du plocka ute på sommaren, men inte nära stora vägar. Tex på åker och i skog, skalbaggar, gråsuggor och sånt.
Dom är glupska och äter det mesta.

De ska också ha kalk och vitaminer. (insekterna doppas i detta)
Det varierar på juvenil och vuxen och årstid hur ofta dom ska ha insekter och frukt. Du kan även ge fruktbitar, tex mango.

Ska göra en liten film åt dig på våra :D

Daggagamer kan vara lite komplexa, beroende på art, och är inget jag själv varit så intresserad av. Däremot har jag träffat ett par egyptiska (STORA) som var trevliga.

Det finns lite olika sköldpaddor som är lämpliga för nybörjare, men det kan bli väldigt dyrt. Vissa arter ska äta mycket sallad, inte isberg, utan ruccola m.m. Och dom är inte direkt billiga. Men finns inget gulligare än ett gäng sköldpaddor som hugger in på sallad, det "crunchar" riktigt sött :love:

Jag pmar dig!
 
Sv: Grodor/ödlor?

Vi (ja, eller mest sambon) har Pilgift och ormar. Vi har tidigare haft ödlor med, men vi har minskat på antalet djur och inriktat oss på pilgift allt mer. Tidigare hade vi ca 300 avelsdjur + MASSOR med ungar (ormar då). Men han tröttnade, så nu är bara mina två kvar. Det är ett par Californian king snake "banana" och såklart pilgift där vi har D. Auratus blå och grön, D. leacumelas och R. imitatur varadero.
Är man van vid hästar så är reptiler busenkla :D
 
Sv: Grodor/ödlor?

Jag kan ingenting om grodor/ödlor, för det har jag inga. Däremot har jag haft sköldpaddor i tio års tid (även om de i skrivande stund bor hemma hos föräldrarna som har något mer plats än vad vi har...).

Jag tycker att det är ett underbart djur :love: Har ryska stäppsköldpaddor och de är sjukt personliga, även om det kanske inte är vad man förväntar sig. Går man upp för trappan möts man inte sällan av ett par sköldpaddor som är helt på det klara att matte betyder mat :D Jag tycker även att de har olika personligheter, men fråga mig inte hur förankrad den tanken är i forskning...

Vad det gäller skötseln tycker inte jag att de är så värst komplicerade. Jag dvalar inte mina utan håller igång de året runt istället. De har värmelampa och UV-lampa, och får vara ute så fort som vädret tillåter (det gäller att ha uppsikt över de bara ... sköldis som har fått syn på något den vill ha är SNABB. Och bland det sötaste som finns). Mina får bada badkar ett par ggr i veckan - då dricker, skiter och kissar de. Givetvis har de även vattenskål som de kan dricka ur i sitt terrarium, men de dricker mer i badkaret så då får de vara där när man ändå städar terrariet.

Mina äter lite olika beroende på årstid. På sommaren är det mycket ogräs, på vintern blir det mera "kruksallader". Dessutom får de kalk och fibrer.

I övrigt ... tja, jag tycker att de ska ha möjlighet att gräva. Många sköldpaddor i glasterrarium utvecklar ett tvångsbeteende som går ut på att de går fram och tillbaka längsmed glaset, vilket man kan ha i åtanke när man börjar fundera på hur ens terrarielösning ska se ut. Man får även tänka på att de faktiskt tar plats.
 
Sv: Grodor/ödlor?

Ja, det är dom. Men inte alls så framme som gröna, sedan är de ovanliga. Det har tagit oss många år att få en hel avelsgrupp. Men de finns på sina ställen, men självfallet inte nära mig. Typiskt! :devil:
 
Sv: Grodor/ödlor?

Kl. Om man skulle vilja skaffa ödla någon gång vilken/vilka sorter är lättast att hålla och trevliga att sköta?
Jag är ju van vid orm och fött uppkackisar tidigare fast mest för skoj skull då jag fick ett gäng av makens moster. Så van vid lite annorlunda djur är jag ju redan.
 
Sv: Grodor/ödlor?

Leopardgeckos är utmärkta nybörjarödlor. De är roliga, aktiva, finns i mängder av olika färger. Kräver inte så mycket pill med fuktighet osv.

Däremot kan dom bli väldigt gamla så man ska veta vad man ger sig in på.

Det viktigaste är alltid att läsa på mycket INNAN man köper hem djur. Och att hitta en vettig uppfödare. Jag kan inte nog skriva/säga det till folk; Köp inte från djuraffär! ;)

Skäggagamer är också relativt enkla, blir lite större. Väldigt sociala och "med". Dom går att klickerträna :D Det finns även dvärgskäggagamer om man vill ha lite mindre ödlor.

Det finns självklart flera arter som lämpar sig för nybörjare, men det beror på lite vad man vill. Ingen ödla är ju till för att kela med, även om vissa tror det. Men vissa är ju mer eller mindre enkla att hantera.

Jag kan tipsa om bra uppfödare.
 
Sv: Grodor/ödlor?

Apropå ormar så flyttade våra första reptiler in för en månad sen, två majsormar. Det ska vara olika kön på dem och de är inte fullvuxna, igår såg det ut som om hanen attackerade honan dock. Hon är yngre och fortfarande mindre än honom, men ändå snart 1 meter. De har gott om plats att vara på, men har hittills sett ut att föredra att ligga tillsammans. Läste att hanar kan vara lite aggressiva mot varandra, så det kanske blev två av samma i alla fall. För hon är väl för liten för att det ska vara parning, 2 år tyckte jag att jag läste. Första veckorna var det rätt lugnt, men nu är de ute och rör på sig mer och mer.:)

Lite tråkigt om de inte kan hålla sams dock, men vi löser väl det också isf.

Nästa djur som flyttar in blir troligen pilgiftgrodor, men jag vill gärna ha ett terrarie med levande växter där så det blir först pyssel med att få det i balans.
 
Sv: Grodor/ödlor?

Vad har ni för färg på dom?

Ormar har inget utbyte av att bo tillsammans och många rekommenderar att dom bor själva, vi har dock lite blandat med det där. Vissa bor själva och vissa tillsammans.
Vissa kan bli stressade på olika vis av att bo ihop.
 
Sv: Grodor/ödlor?

Honan är röd stripe och hanen butter motled.

Majsormar ska ju också vara en nybörjar art, för de är så fredliga och vad vi har sett så har man ofta flera tillsammans, men det kanske är jag som missuppfattat. Anledningen till att det blev två är för att båda är fina och jag som sagt fattat det som att de inte har nåt emot att dela terrarie. Uppfödaren trodde inte heller att det skulle vara några som helst problem, men han ville kanske gärna sälja...

Nu ikväll låg de på varsitt ställe i terrariet, och verkade rätt nöjda med det.
 
Sv: Grodor/ödlor?

Dom är bra nybörjarormar, är ofta lugna och lätthanterliga. Däremot ska man inte ta ut ormarna ofta, och självklart sära på dom vid fodring.

Ett par fel jag sett många göra (antar inte att du gör dom); Fodrar i terrariet (bör fodras i separat låda), Fodrar med små och flera byten istället för ett lagom stort (inte bra alls!).

Man kan ha flera tillsammans, men det fungerar inte med alla. Och kan vara olika i perioder. Det märker man ofta genom olika stressbeteénden.

Är dom dvalade?
 
Sv: Grodor/ödlor?

Kan konstatera att jag inte gör några uppenbara fel i alla fall, funderar just nu på när det är lämpligt att "byta upp" den lilla ormen till fullstora möss dock.

De är inte dvalade.

Hanen utforskar terrariet ordentligt och är på ett nytt ställe varje gång jag kikar. Jag tänkte att det var positivt att han började känna sig hemma, men det kanske är ett stressbeteende?
 
Sv: Grodor/ödlor?

Det ska vara lite jobb för dom att äta, slinker det ner för enkelt är det för litet. Man kan kolla på tjockaste delen av ormens kropp, och så tjock ska musen vara, eller något större. Tänkvärt är att möss ser bulligare ut än dom är när dom är utsträckta, prova att sträck ut en mus och se :)

Det finns lite olika teorier kring dvalande, framförallt om man ska para ormarna är det väldigt viktigt.
Jag anser att de lever längre och håller sig friskare om de får sin dvala, precis som i det naturliga. Jag har läst någon artikel tidigare kring deras livslängd, som förkortas utan vintervilan.

Vissa majsormar är nyfikna och rör sig mer, så det måste inte vara ett tecken på stress.
 
Sv: Grodor/ödlor?

Tack för att du tar dig tid att svara! Även om man läst på innan och frågat den man köpt av så dyker det alltid upp sånt man inte tänkt på, eller händer nåt man inte väntat. Nu har jag inte sett dem bråka flera dagar, och ingen har blivit skada, men håller ögonen på dem.

Ska försöka dvala dem till vintern, känns lite läskigt, jag brukar inte få växter som ska vila att överleva...
 
Sv: Grodor/ödlor?

Det är inte så avancerat. Viktigt att sluta mata dom några veckor innan, ge dom ljumna bad så dom bajsar ur sig ordentligt. Mat som blir kvar kan börja ruttna, inte bra.

Sedan över en period sänka temperatur och ljus undan för undan.
Lagom temp är kring 10-12 grader.
De bör ligga i en liten låda med lufthål, och tillgång till bottensubstrat att gömma sig i, eller en koja av något slag. Man kan stoppa dom i ett skåp, källare, eller vad man nu har med lagom temperatur.

De ska erbjudas vatten då och då, men inte ha det inne hela tiden.

Efter ett par månader ökar man ljus och värme igen undan för undan och när det är återställt kan man ge ett litet byte för att få igång magen igen.
 
Sv: Grodor/ödlor?

Ska försöka dvala dem till vintern, känns lite läskigt, jag brukar inte få växter som ska vila att överleva...

Det är svårt att dvala ihjäl en orm :D
Dom klarar ganska låga temperaturer. Det enda som egentligen kan vara skadligt är ju om dom har mat kvar i magen när dom ska dvala.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Dottern (17 år) önskar sig en ödla. Hon kommer inom några år flytta till studentlägenhet, men innan dess ska den bo hemma. I hemmet...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: skiesabove
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 354
Senast: Amha
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 144
Senast: tanten
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hund rädd i ny bil
  • Tråden för spår
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Tvillingdräktighet
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp